2025-12-17, 12:26
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Precis så är det. Krakowski ljuger och är ohederlig och omoralisk ut i fingerspetsarna som försöker måla upp det som att patienter försöker "checka in på hotell". Snacka om att skuld och skambelägga och psykiskt belasta personer som redan ligger på gränsen och kanske driva dom till självmord. Vad jag har förstått så finns denna kultur inom slutenpsykiatrin hos överläkare och annan personal. Att man skickar hem till och med suicidala patienter med argument att "dom hittar på" och annat befängt taget ur luften. Detta är personalens allmänna jargong/kultur. Vilket vi ser ta sig uttryck i Krakowskis uttalanden.

Tyvärr är det precis som du säger. Och avvisandet kan bli sista droppen. Det kan t o m skapa självmordstankar hos folk som inte ens hade dem, men som inte orkade med sitt mående. Fråga mig hur jag vet.
Citera
2025-12-17, 12:28
Medlem
LKKINGENs avatar
Är just pga av denna söndercurlade mångfalds generation som inte lärt sig ta ansvar för sig själv och sitt liv som gör att de som verkligen skulle behöva hjälp för att få ett bättre liv inte kan få tid hos psykvården.
T.ex de med personlighetsstörningar, autism och annat som skulle kunna få en betydligt bättre livskvalitet med en bra psykolog/ psykiatern hjälp men som aldrig får en chans eftersom psykiatrin har fullt upp med människor som inte klarar av vuxenlivet eftersom det inte blev som det ska vara enligt Instagram.
Är såklart inte dessa individers fel men hur ska mobilgenerationen väckas och börja se livet som det är istället för att bara se det genom mobilens lins i jämförelse med många andra som dom ofta inte ens känner.

Har ni sett hur stirriga alla ungdomar som jobbar på Ica helgerna är framåt eftermiddagen?
Det är mobilabstinens.
Citera
2025-12-17, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nej det gör dom inte.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det där är verkligen inte sant. Har du varit på psyk någon gång?

Känns som era reaktioner visar att jag är något på spåret...
Citera
2025-12-17, 12:34
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Stefan Krakowski, som är läkare inom psykiatri, varnar för en oroande trend där allt fler kräver att få bo på psyket av ganska vardagliga skäl (Kvartal). Eftersom varje vårdplats kostar mycket per dygn ser Krakowski mycket allvarligt på utvecklingen.

Att det har blivit så här tror jag beror på flera orsaker.

En orsak är att allt fler saknar ett eget socialt nätverk. I takt med att den terapeutiska välfärdsstaten har gjort familjen mindre viktig, och att folk har blivit mindre sociala sedan corona, så tror jag att allt fler söker professionell hjälp för sådana saker som tidigare sköttes inom familjen eller genom att man tog en fika med vännerna och ventilerade. Jag tror också att digitaliseringen av våra sociala liv har bidragit till detta, exempelvis att folk tror att man ska hitta kärleken på appar vilket uppenbarligen inte fungerar (i alla fall inte för män som blir ratade hela tiden).

En annan orsak tror jag är att stigmat kring att kontakta psykiatrin har blivit mycket mindre av en rad olika skäl. Detta hänger nog samman med ett allmänt mer liberalt samhällsklimat samt att Sex and the city hade återkommande inslag av att folk gick till en terapeut. Många idag är uppvuxna med att man kan ringa BRIS och att åka till BUP med mera. Psykisk ohälsa är socialt accepterat.

En ytterligare orsak som jag kan komma på är att man tycker att man vill nyttja psykvården när man ändå betalar för den. Framför allt stressade akademiker som jobbar mycket och har mycket ansvar känner nog att "psyk är ju till för oss som mår dåligt, det är det vi betalar skatt för".

Jag kan också tänka mig att ökad ateism gör att folk idag söker hjälp från vetenskapliga institutioner i stället för att gå till någon religiös lokal och be till gudar och andar om hjälp. Det var nog vanligt förr och höll förmodligen nere psykets kostnader.

Vad ska göras för att minska inläggning på psyk för småsaker? Bör psykiatrin göra någon form av triage på sökande och skicka hem dem med småproblem; med rådet att ringa några vänner och kolla på en komedi i stället för att bli inlagda på psyk?

Vad händer om någon blir nekad psykhjälp för att psyk är överbelastat av hypokondriker? Vem vill ta på sig ansvaret för om någon begår ett självmord för att de nekas hjälp?

Har arbetat inom psykvården både den öppna och den låsta sidan.

Och jag håller nog inte med den här Stefan vad han säger det kanske är så på Stefans arbetsplats men där jag har varit så har det varit totalt tvärtom att det här måste du mer eller mindre redan har tagit livet av dig för att du ens skall få en vårdplats och bli inlagd.

Och för att inte tala om att du skyfflas från ena AT läkaren till nästa AT läkare. Fast du egentligen skall ha en fast vårdkontakt.

Sveriges psykvård skulle granskas för den har blivit katastrofalt dålig.
Men det har alltid varit så att den psykiatriska vården aldrig riktigt har blivit accepterad utan det brukar vara den somatiska vården som får budget pengarna.

Men är det nu som Stefan säger på hans avdelning att det går till på det här sättet att de lägger in folk för att de är ledsna när de har gjort slut med sin pojkvän eller flickvän så tycker jag också att då missbrukas det.
Dock har jag svårt se att det Stefan säger har någon sanning i sig.
Citera
2025-12-17, 12:34
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Känns som era reaktioner visar att jag är något på spåret...

Vad då? Tala ur skägget om du har något, fjunpojk!
Citera
2025-12-17, 12:50
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
BINGO! Där sa du något.

Skicka hem en nota med så kommer dom låtsassjuka plötsligt bli både uttråkade och friska på nolltid.

Dom får redan en nota hemskickad din nolla!
Citera
2025-12-17, 12:51
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tyvärr är det precis som du säger. Och avvisandet kan bli sista droppen. Det kan t o m skapa självmordstankar hos folk som inte ens hade dem, men som inte orkade med sitt mående. Fråga mig hur jag vet.

Jag kan tänka mig det. Tråkigt att höra.
Citera
2025-12-17, 12:53
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Problemet löses ganska snabbt om man på psykiatiskt vårdboende tar bort internetuppkopplingen.

Väldigt många av den typ som skulle kunna missbruka psykiatiskt vårdboende som ett hotell är förmodligen de som släppt allt vanligt liv irl för att istället leva i den virtuella världen, spel och sociala media.

De kommer vara jättesnabba med att flytta ut om de tappar internet.

Jag tror faktiskt ingen patient hade flyttat ut snabbare pga att internet tagits bort. Så lite låssassjuka är dom som söker sig till psykakuten. Vem fan vill vara där? Dom betalar för det dessutom. Skärp dig.
Citera
2025-12-17, 12:55
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Dom får redan en nota hemskickad din nolla!
Vad kostade din nota när du låg inlagd på psyket? Och hur många dagar eventuellt månader låg du där? Den är nog lite billig den där hotellvistelsen så att den är så himla populär!
Citera
2025-12-17, 12:57
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Eh jag jobbar som psykiatrisjuksköterska inom slutenvården. Du har fel kan jag säga med att bli inlagd. Färre vårdplatser stämmer nog dock. Det största problemet vi har är invandrarbarn som är psyksjuka pga kassa föräldrar och de slängs in på psyket för att föräldrarna inte pallar ta hand om sina värdelösa avkomlingar. Det är sjukt

Tänk vilken skräckfilm det hade varit att få ha dig som ens sjuksköterska om man ligger på psyket... =/

Varför väljer man att arbeta inom ett vårdyrke när man inte tycker om att vara snäll och varm mot andra? Det finns andra yrken som inte kräver att du är det, vissa yrken som till och med kräver att man är kall i sin personlighet. Varför valde du inte något sådant egentligen?
Citera
2025-12-17, 12:58
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Vad kostade din nota när du låg inlagd på psyket? Och hur många dagar eventuellt månader låg du där? Den är nog lite billig den där hotellvistelsen så att den är så himla populär!

Haha kul.

Jag vet faktiskt inte vad det kostar men jag vet att det inte är något man kan gå plus på något sätt.
Citera
2025-12-17, 12:59
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Jag tror faktiskt ingen patient hade flyttat ut snabbare pga att internet tagits bort. Så lite låssassjuka är dom som söker sig till psykakuten. Vem fan vill vara där? Dom betalar för det dessutom. Skärp dig.
Jag slår vad om att minst 30% hade ”tillfrisknat” utan internet. Det är bara genuint sjuka som kommer orka ligga där dag ut dag in utan underhållning. Annars är det ju som att ligga hemma i sängen och scrolla på telefonen, och det är ju sjukt mysigt. Ge lite myspiller på det så är det ju himmelskt underbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in