Citat:
Ursprungligen postat av
HugoStieglitz
Varför skulle Krakowski ljuga? Är han ökänd tidigare för det?
Att dricka öl på puben är inte en långsiktig lösning, och kan på sikt faktiskt göra problemen värre.
Ljuga vet jag inte. Men han är kontroversiell, särskilt bland andra psykiatrer. Han menar att läkare i det stora hela är patetiskt dåliga på att ställa diagnoser, att de är okritiska mot sig själva och överdriver sitt eget kunnande, menar att läkare måste ta hjälp av AI eftersom de ställer diagnoser på fel grunder pga inte symptom utan den vaga känsla de får i ett patientmöte. Han är också antipopulist och menar på att samhället går mot omänsklighet där de inte accepterar transpersoner.
Där han även tar strid med kollegor är att han anser att livskriser inte hör hemma inom psykiatrin. Han menar att man är lat och mjäkig om man behöver läggas in om ens partner t ex avlidit. Medan många anser att man måste hjälpa alla som är i kris, menar han att psykiatrin enbart är för diagnosbara, mer kroniska sjukdomar. Han ser ingen överlappning mellan dessa (vilket jag tycker är konstigt). Jag menar, de allra flesta klarar sig ur livskriser utan inläggning, men han får det som att låta att alla helt plötsligt står på rad utanför psykakuten. I min värld behöver människor i krisreaktion stöd, då ofta samtalsstöd eller själavård, och här tycker jag vi har blivit rätt bra i Sverige. De som inte klarar upp att leva genom en första vecka i krisen utan inläggning, tycker jag ska få detta. Det kan vara människor som tidigare verkat starka, eller de som faktiskt har en mental skörhet och tidigare haft psykiatrisk behandling.
Det känns som en konflikt inom honom själv, gissar på att han har en kris i sitt liv som alla sket i, så nu är han avundsjuk på dem som får professionell hjälp.
Han är en udda fågel.
Vad gäller puben, varför inte? Mår man inte bra, mår man ofta inte bra av att isolera sig. Men man kanske inte klarar en social situation som kräver properhet. Då funkar ju puben. Har man inget alkoholmissbruk dör man inte om man dricker varannan dag i några veckor medan det är som värst.