2025-12-18, 22:40
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
En väldigt bidragande orsak som jag tycker framgår rätt tydligt är den knepiga bostadssituationen, svårt att ordna fram ett bra och billigt boende med kort varsel om man som 27-åringen gjort slut i en relation och inte har lust att bo med exet.
Kommunen kan väl köpa härbärgeplats om det verkligen är akut behov av separation, exempelvis om ens ex är våldsam och liknande? Däremot att folk bara allmänt är less på varandra bör ju inte vara psykets uppgift att lösa.
Citera
2025-12-18, 22:40
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Tänk vilken skräckfilm det hade varit att få ha dig som ens sjuksköterska om man ligger på psyket... =/

Varför väljer man att arbeta inom ett vårdyrke när man inte tycker om att vara snäll och varm mot andra? Det finns andra yrken som inte kräver att du är det, vissa yrken som till och med kräver att man är kall i sin personlighet. Varför valde du inte något sådant egentligen?

Problemet för dig här är att du antar vem jag är baserat på en enda kommentar. Jag är varm och snäll och uppskattad av många patienter och anhöriga. Kommentaren jag skrev var av lite cynisk karaktär men det är en frustration som spiller över när det påverkar så många negativt.
Citera
2025-12-18, 22:54
Medlem
KarlFarbmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Stefan Krakowski, som är läkare inom psykiatri, varnar för en oroande trend där allt fler kräver att få bo på psyket av ganska vardagliga skäl (Kvartal). Eftersom varje vårdplats kostar mycket per dygn ser Krakowski mycket allvarligt på utvecklingen.

Att det har blivit så här tror jag beror på flera orsaker.

En orsak är att allt fler saknar ett eget socialt nätverk. I takt med att den terapeutiska välfärdsstaten har gjort familjen mindre viktig, och att folk har blivit mindre sociala sedan corona, så tror jag att allt fler söker professionell hjälp för sådana saker som tidigare sköttes inom familjen eller genom att man tog en fika med vännerna och ventilerade. Jag tror också att digitaliseringen av våra sociala liv har bidragit till detta, exempelvis att folk tror att man ska hitta kärleken på appar vilket uppenbarligen inte fungerar (i alla fall inte för män som blir ratade hela tiden).

En annan orsak tror jag är att stigmat kring att kontakta psykiatrin har blivit mycket mindre av en rad olika skäl. Detta hänger nog samman med ett allmänt mer liberalt samhällsklimat samt att Sex and the city hade återkommande inslag av att folk gick till en terapeut. Många idag är uppvuxna med att man kan ringa BRIS och att åka till BUP med mera. Psykisk ohälsa är socialt accepterat.

En ytterligare orsak som jag kan komma på är att man tycker att man vill nyttja psykvården när man ändå betalar för den. Framför allt stressade akademiker som jobbar mycket och har mycket ansvar känner nog att "psyk är ju till för oss som mår dåligt, det är det vi betalar skatt för".

Jag kan också tänka mig att ökad ateism gör att folk idag söker hjälp från vetenskapliga institutioner i stället för att gå till någon religiös lokal och be till gudar och andar om hjälp. Det var nog vanligt förr och höll förmodligen nere psykets kostnader.

Vad ska göras för att minska inläggning på psyk för småsaker? Bör psykiatrin göra någon form av triage på sökande och skicka hem dem med småproblem; med rådet att ringa några vänner och kolla på en komedi i stället för att bli inlagda på psyk?

Vad händer om någon blir nekad psykhjälp för att psyk är överbelastat av hypokondriker? Vem vill ta på sig ansvaret för om någon begår ett självmord för att de nekas hjälp?

Om man har spenderat någon tid som inlagd på en psykiatrisk avdelning så vet man att det inte är en plats man vill vara utom i absoluta nödfall.
Citera
2025-12-18, 23:07
Avslutad
Citat:
Psykvården är väl regionernas ansvar?

mjo, men tycker du ändå inte det målar en ganska dyster - och tyvärr vanlig - bild av svensk psykvård? det skiljer liksom inte supermycket från ort till ort... lyckligtvis har jag aldrig varit i behov av den, men rört mig i kretsar i vilka det behövts och diskuterats friskt. är tacksam för att jag bara är en psykopatisk, likgiltig fan som inte drabbats av depression (peppar, peppar. ÄN!!) och kan leva någorlunda normalt.

med det sagt är det ändå många s.k. skenskrivningar som bör granskas närmare. jävla mähän som belastar den redan usla psykvården med vardagstrams...
Citera
2025-12-18, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Det låter sannerligen spännande första veckan! Mördare? På psyket? Ligger inte dom på rättspsyk? Det är ju inte samma.

Medicinen mår dom flesta nog bra på och får sova djupt på, vad är annars poängen med medicineringen?

Du får ligga i en mysig säng, leva lite i limbo och bli ompysslad. Det är inte alla som tackar nej till det. Problemet just nu är att det är för många som tackar ja till det!

Jag var inlagd på PIVA tillsammans med en mördare, det var fullt på rättspsyk och han var för sjuk för häktet.

Medicineringen var ett helvete med mängder av biverkningar, som jag absolut inte ville ha. Vissa biverkningar kom omgående och andra t ex kronisk njursvikt tillkom senare.

PIVA har verkligen inga mysiga sängar, verkligheten var att det inte ens fick vara släckt på natten och att en personal satt på en armlängds avstånd hela tiden, dygnet runt, oavsett vad. Och det var inte för att vara behjälplig med komfort utan för övervakning.

Det fanns inget där som påminde om ett hotell och jag skulle hellre dö än att uppleva flera veckor där igen.
Och om det inte framgått var jag inte där frivilligt, jag tyckte absolut inte att jag var i behov av någon vård. Varför jag blev sjuk? Ingen aning.
Senast redigerad av Champinjoner 2025-12-18 kl. 23:37.
Citera
2025-12-19, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHugo
Ja, bevisligen kunde "okänd kvinna", aka Anna Odell(?) spela apa och bli tvångsintagen
som en del i en "konstinstallation". Så visst går det att apa sig in om man ger sig den på det.

Annars är ju verkligheten sån att vårdplatserna skärs ned så det knappt finns plats för dem som
verkligen måste ha en plats, dvs. knallpsykoser och folk som är farliga för omgivningen typ.
Samtidigt ökar vanligt folks förväntningar på att vården ska ta hand om dem när man har
en jobbig period osv. Jag kan hålla med om att akutpsyk inte är någon helande miljö för den som
har en livskris, och vården kan inte göra folk lyckliga på beställning.
Många behöver helt enkelt hjälp att inse att för att ha lyckliga dagar som de man ser på facebook,
så behövs det en del dåliga dagar som ingen vill visa upp.

Annars finns det en hel del skäl att vara skeptisk mot bedömningar som görs av tokdoktorerna
på psyk, jag har själv sett folk som körs in med ambulans efter ganska allvarliga suicidförsök,
som läggs på en vanlig vårdavdelning eftersom de inte bedöms ha någon suicidrisk.....
Det måste nog inte finnas dåliga dagar för att finnas bra dagar.

Vissa är ständigt deprimerade, andra är mer lättsamma och bryr sig inte om motgångar eller kan hantera dem.

När vården kollapsar på det sätt du beskriver har hela samhäller blivit sjukt, på flera nivåer.

Ska vi ständigt ge bort hundratals miljarder av våra egna pengar och ge bort våra egna vapen till länder i krig, då får det oundvikligen konsekvenser för oss.
Citera
2025-12-19, 09:05
Medlem
Citat:

Varför gör de så? Handlar det om att bredda sin kompetens eller är det lite som att psykiatriker samlar på diagnospatienter likt barn samlar på Pokemon?

Nej dom är människor dom med.
Tänk att du är pilot och flyger Arlanda-Malmö hela dagarna och du plötsligt blir satt på en pass
till London eller Paris. Kul !

I min erfarenhet är det stört chans att bli inlagd om du har annorlunda, spännande , ovanlig diagnos
och är ung och tjej.
Citera
2025-12-19, 16:24
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murder4hire
mjo, men tycker du ändå inte det målar en ganska dyster - och tyvärr vanlig - bild av svensk psykvård? det skiljer liksom inte supermycket från ort till ort... lyckligtvis har jag aldrig varit i behov av den, men rört mig i kretsar i vilka det behövts och diskuterats friskt. är tacksam för att jag bara är en psykopatisk, likgiltig fan som inte drabbats av depression (peppar, peppar. ÄN!!) och kan leva någorlunda normalt.

med det sagt är det ändå många s.k. skenskrivningar som bör granskas närmare. jävla mähän som belastar den redan usla psykvården med vardagstrams...

Gillar din profilbild.

Alltså psykvården är inte bra men skulle absolut kunna vara värre. Det värsta med det är att man med många diagnoser inte vet alls vad som är grundorsakerna och det blir bara symtomlindring/behandling. Många gånger gör psykvården gott för patienter. Men det är för reduktionistiskt fortfarande. Det lustiga tycker jag är att det ofta är omvårdnadspersonalen som får patienter att bli bättre, inte läkarna. USKor och SSKor tjänar för lite. Läk sätter ju typ bara diagnoser och laborerar med läkemedel, journalför och lite psykosociala praktiska grejer såklart. Men hur man ska medicinera patienter osv skulle en SSK lära sig på 1-2 års utbildning.
Senast redigerad av Fyndigt-namn 2025-12-19 kl. 16:26.
Citera
2025-12-19, 22:56
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det finns regioner som tillämpar "självvald inläggning". Det är en modell som tillkommit efter påtryckning från "brukarorganisationer". Och ja, då blir det bokstavligen ett hotell.

https://www.1177.se/Ostergotland/undersokning-behandling/behandlingar-vid-psykiska-sjukdomar-och-besvar/sjalvvald-inlaggning-vid-psykiska-besvar/

Jag har psykvård från den regionen och blev så förvånad men glad att jag nästan började grina.

Jag förstår att du tycker att det är dumt, men ur mitt perspektiv så har jag någonstans att vara om jag kraschar helt, inte kan reda ut något, behöver ändra medicin lite men inte vågar utan övervakning några dagar, är överväldigad och inte förstår var jag ska börja nysta. Och kanske någon som lyssnar om krisen delvis beror på något som hänt i den somatiska vården då de faktiskt kan samarbeta, kanske kan stötta mig och förstå och bekräfta det jag upplevt.

Eftersom jag numera inte har något stöd från kommunen och det enda stöd jag har är 10 minuters avcheckning i psykiatrin vartannat år, så känns detta ändå som en trygghet att jag kan bli hjälpt om jag behöver, att jag inte behöver sitta uppkrupen i soffan i min ensamhet och försöka stanna hjärnan, starta om den, försöka förstå vad jag bör göra och försöka bestämma vilka saker som är allra mest akuta och försöka släppa det som ger mig förlamande ångest.

Jag är van vid att inte ha någon hjälp när flera dåliga saker händer samtidigt och att veta att inläggning inte kommer hända för att jag inte är "sjuk nog", fastän jag inte då kan ta hand om mig själv.

Men sådana som du tror att sådana som jag gör det på kul.
Citera
2025-12-19, 23:49
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Varför skulle Krakowski ljuga? Är han ökänd tidigare för det?

Att dricka öl på puben är inte en långsiktig lösning, och kan på sikt faktiskt göra problemen värre.

Ljuga vet jag inte. Men han är kontroversiell, särskilt bland andra psykiatrer. Han menar att läkare i det stora hela är patetiskt dåliga på att ställa diagnoser, att de är okritiska mot sig själva och överdriver sitt eget kunnande, menar att läkare måste ta hjälp av AI eftersom de ställer diagnoser på fel grunder pga inte symptom utan den vaga känsla de får i ett patientmöte. Han är också antipopulist och menar på att samhället går mot omänsklighet där de inte accepterar transpersoner.

Där han även tar strid med kollegor är att han anser att livskriser inte hör hemma inom psykiatrin. Han menar att man är lat och mjäkig om man behöver läggas in om ens partner t ex avlidit. Medan många anser att man måste hjälpa alla som är i kris, menar han att psykiatrin enbart är för diagnosbara, mer kroniska sjukdomar. Han ser ingen överlappning mellan dessa (vilket jag tycker är konstigt). Jag menar, de allra flesta klarar sig ur livskriser utan inläggning, men han får det som att låta att alla helt plötsligt står på rad utanför psykakuten. I min värld behöver människor i krisreaktion stöd, då ofta samtalsstöd eller själavård, och här tycker jag vi har blivit rätt bra i Sverige. De som inte klarar upp att leva genom en första vecka i krisen utan inläggning, tycker jag ska få detta. Det kan vara människor som tidigare verkat starka, eller de som faktiskt har en mental skörhet och tidigare haft psykiatrisk behandling.

Det känns som en konflikt inom honom själv, gissar på att han har en kris i sitt liv som alla sket i, så nu är han avundsjuk på dem som får professionell hjälp.

Han är en udda fågel.

Vad gäller puben, varför inte? Mår man inte bra, mår man ofta inte bra av att isolera sig. Men man kanske inte klarar en social situation som kräver properhet. Då funkar ju puben. Har man inget alkoholmissbruk dör man inte om man dricker varannan dag i några veckor medan det är som värst.
Citera
2025-12-20, 00:08
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Det lustiga tycker jag är att det ofta är omvårdnadspersonalen som får patienter att bli bättre, inte läkarna. USKor och SSKor tjänar för lite. Läk sätter ju typ bara diagnoser och laborerar med läkemedel, journalför och lite psykosociala praktiska grejer såklart. Men hur man ska medicinera patienter osv skulle en SSK lära sig på 1-2 års utbildning.

Helt sant. Att vårda är en konst i sig och patienter måste få vara sedda och juste behandlade. SSK kan både den biten och ganska avancerad medicinsk vård. Hela Sveriges sjukvård vilar på SSK, och sedan har de skitlöner. SSK är troligen det mest intressanta vårdjobbet. Vad gäller inneliggande är det SSK som har helhetsbilden.

Jag har en kort inläggning för länge sedan. Såg inte röken av läkare.

Sedan topic i tråden, som underförstått är att folk bor på psyk. Är man på psyk är det väldigt bråttom att man ska bli någorlunda fungerande. Någon annan behöver din plats. Det låter på TS som att folk ligger där i månader och år. Vanlig inläggning är kanske en eller två veckor och även väldigt vanligt att man sover där en natt och sedan skickas ut. När jag var där sist, ville de ha mig kvar över natten, vilket förvånade mig. Jag var inte ens där för att stanna, jag behövde lösa en situation, som de löste där och då. Den läkaren var väldigt bra, en AT.

Jag har insett att mår man skräpigt psykiskt så om man inte ska få medicin, så är det absolut mer värdigt och mer omtanke att åka till en kursgård/vilohem. Det kostar ju lite, men inte så farligt. Skulle absolut hellre försöka landa i mig själv på ett sådant ställe än någonstans som inte har tid med mig och anser att patient = brottsling (om man behöver tala med en läkare där) och ska behandlas därefter.
Senast redigerad av zombie-nation 2025-12-20 kl. 00:10.
Citera
2025-12-28, 10:13
Medlem
DrontosaurusRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlFarbman
Om man har spenderat någon tid som inlagd på en psykiatrisk avdelning så vet man att det inte är en plats man vill vara utom i absoluta nödfall.

Beror på avdelning skulle jag säga. Jag bor i Region Skåne och skulle t.ex. aldrig i livet sätta min fot på psyk i Malmö igen. Däremot har jag hört flera som sagt att de ”lägger in sig” frivilligt i Kristianstad om de har det lite kärvt med mat i slutet av månaden - och jag är benägen att hålla med dem. Visst, jag har blivit nekad plats där vid några tillfällen trots att jag varit suicidal medan andra kan vara där ”i väntan på boende”, så lite skevt är det allt. Men jag hade LÄTT kunnat ”bo” där ett par veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in