2025-12-16, 23:01
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Stefan Krakowski, som är läkare inom psykiatri, varnar för en oroande trend där allt fler kräver att få bo på psyket av ganska vardagliga skäl (Kvartal). Eftersom varje vårdplats kostar mycket per dygn ser Krakowski mycket allvarligt på utvecklingen.
Citat:
En 27-årig man läggs in för att han gjort slut med sin flickvän, en 25-årig kvinna vägrar skrivas ut för att hon inte vill flytta hem till mamma.

Att det har blivit så här tror jag beror på flera orsaker.

En orsak är att allt fler saknar ett eget socialt nätverk. I takt med att den terapeutiska välfärdsstaten har gjort familjen mindre viktig, och att folk har blivit mindre sociala sedan corona, så tror jag att allt fler söker professionell hjälp för sådana saker som tidigare sköttes inom familjen eller genom att man tog en fika med vännerna och ventilerade. Jag tror också att digitaliseringen av våra sociala liv har bidragit till detta, exempelvis att folk tror att man ska hitta kärleken på appar vilket uppenbarligen inte fungerar (i alla fall inte för män som blir ratade hela tiden).

En annan orsak tror jag är att stigmat kring att kontakta psykiatrin har blivit mycket mindre av en rad olika skäl. Detta hänger nog samman med ett allmänt mer liberalt samhällsklimat samt att Sex and the city hade återkommande inslag av att folk gick till en terapeut. Många idag är uppvuxna med att man kan ringa BRIS och att åka till BUP med mera. Psykisk ohälsa är socialt accepterat.

En ytterligare orsak som jag kan komma på är att man tycker att man vill nyttja psykvården när man ändå betalar för den. Framför allt stressade akademiker som jobbar mycket och har mycket ansvar känner nog att "psyk är ju till för oss som mår dåligt, det är det vi betalar skatt för".

Jag kan också tänka mig att ökad ateism gör att folk idag söker hjälp från vetenskapliga institutioner i stället för att gå till någon religiös lokal och be till gudar och andar om hjälp. Det var nog vanligt förr och höll förmodligen nere psykets kostnader.

Vad ska göras för att minska inläggning på psyk för småsaker? Bör psykiatrin göra någon form av triage på sökande och skicka hem dem med småproblem; med rådet att ringa några vänner och kolla på en komedi i stället för att bli inlagda på psyk?

Vad händer om någon blir nekad psykhjälp för att psyk är överbelastat av hypokondriker? Vem vill ta på sig ansvaret för om någon begår ett självmord för att de nekas hjälp?
Citera
2025-12-16, 23:16
Medlem
Den teorin stämmer knappast. Antalet vårdplatser har minskat med 40% de senaste två åren. Det är oerhört svårt att bli inlagd inom slutenvården.
Citera
2025-12-16, 23:17
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Den teorin stämmer knappast. Antalet vårdplatser har minskat med 40% de senaste två åren. Det är oerhört svårt att bli inlagd inom slutenvården.
Så Krakowski ljuger alltså?
Citera
2025-12-16, 23:18
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz

Vad ska göras för att minska inläggning på psyk för småsaker? Bör psykiatrin göra någon form av triage på sökande och skicka hem dem med småproblem; med rådet att ringa några vänner och kolla på en komedi i stället för att bli inlagda på psyk?

Vuxna människor som blivit såpass osjälvständiga i sina liv , med största sannolikhet en produkt av en ovanlig slapp och kravlös uppfostran sannolikt med obefintlig gränsdragning redan i mycket unga år - I en del fall dessutom fått allt de pekat på . Det fungerar i en trygg invand miljö , när den gränsen blir passerat och det dyker upp riktiga utmaningar i livet så finns det ingen beredskap att möta utmaningen . Man vet varken hur eller vad att göra åt sin situation .
Senast redigerad av Upplyften 2025-12-16 kl. 23:22.
Citera
2025-12-16, 23:27
Medlem
Citat:
Stefan Krakowski, som är läkare inom psykiatri, varnar för en oroande trend där allt fler kräver att få bo på psyket av ganska vardagliga skäl (Kvartal). Eftersom varje vårdplats kostar mycket per dygn ser Krakowski mycket allvarligt på utvecklingen.

En orsak är att allt fler saknar ett eget socialt nätverk. I takt med att den terapeutiska välfärdsstaten har gjort familjen mindre viktig, och att folk har blivit mindre sociala sedan corona, så tror jag att allt fler söker professionell hjälp för sådana saker som tidigare sköttes inom familjen eller genom att man tog en fika med vännerna och ventilerade. Jag tror också att digitaliseringen av våra sociala liv har bidragit till detta, exempelvis att folk tror att man ska hitta kärleken på appar vilket uppenbarligen inte fungerar (i alla fall inte för män som blir ratade hela tiden).

En annan orsak tror jag är att stigmat kring att kontakta psykiatrin har blivit mycket mindre av en rad olika skäl. Detta hänger nog samman med ett allmänt mer liberalt samhällsklimat samt att Sex and the city hade återkommande inslag av att folk gick till en terapeut. Många idag är uppvuxna med att man kan ringa BRIS och att åka till BUP med mera. Psykisk ohälsa är socialt accepterat.

En ytterligare orsak som jag kan komma på är att man tycker att man vill nyttja psykvården när man ändå betalar för den. Framför allt stressade akademiker som jobbar mycket och har mycket ansvar känner nog att "psyk är ju till för oss som mår dåligt, det är det vi betalar skatt för".

Jag kan också tänka mig att ökad ateism gör att folk idag söker hjälp från vetenskapliga institutioner i stället för att gå till någon religiös lokal och be till gudar och andar om hjälp. Det var nog vanligt förr och höll förmodligen nere psykets kostnader.

Vad händer om någon blir nekad psykhjälp för att psyk är överbelastat av hypokondriker? Vem vill ta på sig ansvaret för om någon begår ett självmord för att de nekas hjälp?

Det är läkaren som bestämmer vem som får en vårdplats så det är enkelt avhjälpt!
Citera
2025-12-16, 23:29
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det är läkaren som bestämmer vem som får en vårdplats så det är enkelt avhjälpt!
Då blir frågan varför läkare (eller andra inom psykvården) beviljar psykplats åt folk som uppenbart bara är lite allmänt deppiga?
Citera
2025-12-16, 23:32
Medlem
Citat:
Då blir frågan varför läkare (eller andra inom psykvården) beviljar psykplats åt folk som uppenbart bara är lite allmänt deppiga?

Ja det undrar jag också för där jag bor så finns det inga platser för någon som inte har riktiga psykiska problem!
Citera
2025-12-16, 23:34
Medlem
Kundalinis avatar
Det stora problemet sägs ju ofta vara de personlighetsstörda individer som bor på slutenvårdsavdelningar långa perioder. Utan wi-fi hade det kanske iofs varit ett mindre problem.

Det skulle vara intressant att se siffror på förändringar över slutenvårdsplatserna, och kanske även lite siffror på hur de används (antal unika patienter, antal dygn per patient o.dyl).

Här är en 15 år gammal artikel i läkartidningen där man gnäller över minskningen i antalet slutenvårdsplatser.

https://lakartidningen.se/nyheter/stor-minskning-av-antalet-vardplatser/

"För femton år sedan, år 1996, fanns det i Sverige totalt cirka 7 300 platser i den psykiatriska heldygnsvården, alltså sängplatser på sjukhus, det som också kallas slutenvård. Ända sedan 1970-talet hade antalet platser minskat kraftigt. Det beroddefrämst på att de gamla mentalsjukhusen hade avvecklats, men detta hade inte kompenserats av fler vårdplatser någon annanstans.
Sedan dess har antalet platser fortsatt att minska; först de senaste fem åren ser minskningen ut att ha stannat av. År 2010 fanns det cirka 4 500 platser i den psykiatriska heldygnsvården i Sverige, och av dessa var det bara 3 244 platser som disponerades av allmänpsykiatrin."
Citera
2025-12-16, 23:34
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Så Krakowski ljuger alltså?

Om han påstår detta så talar han osanning.

Patienter blir inte ens inlagda om de är suicidala. Psykotiker har tvångsmedicinering men bor hemma.
Citera
2025-12-16, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Om han påstår detta så talar han osanning.

Patienter blir inte ens inlagda om de är suicidala. Psykotiker har tvångsmedicinering men bor hemma.

Det där låter som något som absolut kan variera från stad till stad.
Citera
2025-12-17, 00:03
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Det där låter som något som absolut kan variera från stad till stad.

Säkert, men jag har hört från patienter i många ställen i Sverige att de nekats inläggning. Om man kollar finns det väldigt få inneliggande platser överlag.
Citera
2025-12-17, 00:07
Medlem
Citat:

Detta är psykiatrins minsta problem 😂

I Sverige ska man inte bli gammal eller få en allvarlig psykisk sjukdom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in