2025-12-17, 18:05
Medlem
eldrattans avatar
Det är klart att vården hellre vill ha stor beläggning än att det är några enstaka patienter och sedan tomma rum. Det är som vilken annan verksamhet som helst. Om man frågar läkarna lite mer ingående så kommer någon till slut slinta med tungan och säga "det är detta vi får betalt för".
Citera
2025-12-17, 18:10
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
I slutändan får dom ändå pengar utan att behöva jobba med sjukskrivning.

Du tror på fullaste allvar att dessa personer blir headhuntade på arbetsmarknaden? Ungefär som när arbetsmarknadsminister påstår att det är bara söka ett jobb och sedan är man ur a-kassa träsket?!

Att ta in en sådan här person med diagnos kan vara totalt förödande för ett företag. Det kan sluta med konkurs om det vill sig riktigt illa.
Citera
2025-12-17, 18:40
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Jag slår vad om att minst 30% hade ”tillfrisknat” utan internet. Det är bara genuint sjuka som kommer orka ligga där dag ut dag in utan underhållning. Annars är det ju som att ligga hemma i sängen och scrolla på telefonen, och det är ju sjukt mysigt. Ge lite myspiller på det så är det ju himmelskt underbart.

Men om man vill fuska är det väl bättre att vara hemma? Skulle du vilja dela rum med en mördare? Höra massa skrik om natten? Ha skötare som kommer in i rummet om natten och tänder lampan? Ger dig medicin du mår dåligt av? Inte få ladda din mobil?
Citera
2025-12-17, 18:45
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det kan inte vara lätt att sålla bland patienterna idag, när självmordshot inte längre nödvändigtvis är en indikator på självmordsrisk, utan lika gärna kan vara ett sätt för en person att uttrycka ångest gentemot institutioner som skola, sjukvård och socialtjänst.

Alltså, man blir inte inlagd för att man hotar med självmord. Jag har nog aldrig träffat en som tänkt på självmord som blivit inlagd. Antingen har de försökt och SEDAN blir inlagda, eller så är det gravt psykotiska.
Citera
2025-12-17, 18:46
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Men om man vill fuska är det väl bättre att vara hemma? Skulle du vilja dela rum med en mördare? Höra massa skrik om natten? Ha skötare som kommer in i rummet om natten och tänder lampan? Ger dig medicin du mår dåligt av? Inte få ladda din mobil?
Det låter sannerligen spännande första veckan! Mördare? På psyket? Ligger inte dom på rättspsyk? Det är ju inte samma.

Medicinen mår dom flesta nog bra på och får sova djupt på, vad är annars poängen med medicineringen?

Du får ligga i en mysig säng, leva lite i limbo och bli ompysslad. Det är inte alla som tackar nej till det. Problemet just nu är att det är för många som tackar ja till det!
Citera
2025-12-17, 18:48
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Alltså, man blir inte inlagd för att man hotar med självmord. Jag har nog aldrig träffat en som tänkt på självmord som blivit inlagd. Antingen har de försökt och SEDAN blir inlagda, eller så är det gravt psykotiska.
Tror du inte att det finns människor som knarkar och sedan psykosar, blir inlagda och sedan utsläppta och gör om detta till en hobby? Det känns som detta hotellet blir systematiskt utnyttjat av narkomaner. Undrar vad lösningen är? Såhär kan vi ju inte ha det!
Citera
2025-12-17, 18:51
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Det låter sannerligen spännande första veckan! Mördare? På psyket? Ligger inte dom på rättspsyk? Det är ju inte samma.

Medicinen mår dom flesta nog bra på och får sova djupt på, vad är annars poängen med medicineringen?

Du får ligga i en mysig säng, leva lite i limbo och bli ompysslad. Det är inte alla som tackar nej till det. Problemet just nu är att det är för många som tackar ja till det!

Det finns alla typer av människor. De som har tankar att mörda någon. Misshandel från andra patienter är extremt vanligt, särskilt mellan män.

Mediciner som ges är neuroleptika som man mår dåligt av. Jag lovar, du mår inte som på benso av dem. Nu blir sjukt slö, får myrkryp och ofta andra obehag.

Du ligger inte till sängs. De som får ligga ned är gravt psykotiska och deprimerade, som inte kommer upp för att det inte går. De andra är uppe. Tror du man blir skedmatad också?

Om du inte varit inlagd eller besökt någon som varit inlagd, varför tror du att du får hitta på sagor?
Citera
2025-12-17, 18:55
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Tror du inte att det finns människor som knarkar och sedan psykosar, blir inlagda och sedan utsläppta och gör om detta till en hobby? Det känns som detta hotellet blir systematiskt utnyttjat av narkomaner. Undrar vad lösningen är? Såhär kan vi ju inte ha det!

Jag vet att det finns de som är psykotiker som tar droger endast i syfte att komma ur LPT och få vård av kommunen. För att ligga inne är skit. Du har det bättre på ett behandlingshem. Dvs tvärtemot vad du påstår.

Däremot ja, det finns folk som knarkat sig in i kronisk psykos, som måste tas in mot sin vilja med jämna mellanrum.

Psyket är alltid fullt, de som inte får plats läggs på andra avdelningar, t ex på avgiftningen, även om de enbart har psykisk problematik.
Citera
2025-12-17, 20:17
Medlem
Vad jag har förstått är ofta de som blir akut inlagda i behov av att få hjälp med mediciner, sömn och mat. De är ur balans och kan inte hjälpa sig själva. Jag tänker att det kan vara personer som fastnat i ett psykotiska tillstånd och som behöver få hjälp ur detta. Det finns säkert dem som söker till psykakuten för att ens värld har rasat då flickvännen gjort slut. Den känslan är legitim men med ett recept på Atarax och vila i hemmet mår de säkert bättre. Tvivlar på att en sådan person blir inlagd. Har snarare hört om människor som är direkt suicidala och som inte har blivit inlagda.

Vi som har ett jobb och socialt nätverk glömmer att det finns människor som inte har någon att vända sig till när ångesten blir för svår.
Senast redigerad av Diama 2025-12-17 kl. 20:30.
Citera
2025-12-17, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Stefan Krakowski, som är läkare inom psykiatri, varnar för en oroande trend där allt fler kräver att få bo på psyket av ganska vardagliga skäl (Kvartal). Eftersom varje vårdplats kostar mycket per dygn ser Krakowski mycket allvarligt på utvecklingen.

Att det har blivit så här tror jag beror på flera orsaker.

En orsak är att allt fler saknar ett eget socialt nätverk. I takt med att den terapeutiska välfärdsstaten har gjort familjen mindre viktig, och att folk har blivit mindre sociala sedan corona, så tror jag att allt fler söker professionell hjälp för sådana saker som tidigare sköttes inom familjen eller genom att man tog en fika med vännerna och ventilerade. Jag tror också att digitaliseringen av våra sociala liv har bidragit till detta, exempelvis att folk tror att man ska hitta kärleken på appar vilket uppenbarligen inte fungerar (i alla fall inte för män som blir ratade hela tiden).

En annan orsak tror jag är att stigmat kring att kontakta psykiatrin har blivit mycket mindre av en rad olika skäl. Detta hänger nog samman med ett allmänt mer liberalt samhällsklimat samt att Sex and the city hade återkommande inslag av att folk gick till en terapeut. Många idag är uppvuxna med att man kan ringa BRIS och att åka till BUP med mera. Psykisk ohälsa är socialt accepterat.

En ytterligare orsak som jag kan komma på är att man tycker att man vill nyttja psykvården när man ändå betalar för den. Framför allt stressade akademiker som jobbar mycket och har mycket ansvar känner nog att "psyk är ju till för oss som mår dåligt, det är det vi betalar skatt för".

Jag kan också tänka mig att ökad ateism gör att folk idag söker hjälp från vetenskapliga institutioner i stället för att gå till någon religiös lokal och be till gudar och andar om hjälp. Det var nog vanligt förr och höll förmodligen nere psykets kostnader.

Vad ska göras för att minska inläggning på psyk för småsaker? Bör psykiatrin göra någon form av triage på sökande och skicka hem dem med småproblem; med rådet att ringa några vänner och kolla på en komedi i stället för att bli inlagda på psyk?

Vad händer om någon blir nekad psykhjälp för att psyk är överbelastat av hypokondriker? Vem vill ta på sig ansvaret för om någon begår ett självmord för att de nekas hjälp?

Citat:

Citat:
En 27-årig man läggs in för att han gjort slut med sin flickvän, en 25-årig kvinna vägrar skrivas ut för att hon inte vill flytta hem till mamma.

Orkade inte läsa hela din text. Men sedan när, är det patienten som bestämmer vilken vård som ska ges? Patienten kan förstås vägra vård, om det inte är tvångsvård, men annars är ju inte patienten behörig att ställa diagnoser eller ordinera åtgärder.
Citera
2025-12-17, 20:51
Medlem
StoreSvartes avatar
Hur kan det kosta tio tusen kronor per dygn?
Citera
2025-12-17, 20:51
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Att du tror på detta, gör att saker du sagt innan, förefaller påhittade.

Jag har suttit där med fejkare. Men du får tro vad du vill...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in