2025-12-16, 14:49
Medlem
Lutheras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AniaraMara
Jag kan inte förstå hur hon ska kunna vara terapeut när hon inte har någon verklighetsförankring eller självinsikt över huvud taget.
Att vara terapeut är ett stort ansvar . Dåliga terapeuter är livsfarliga!

Citat:
Ursprungligen postat av MrsAlwaysRight
Verkligen livsfarliga och alla självutnämnda coacher, herregud... Nej, tyvärr har Ellie ingen självinsikt.
Hej,
Detta är något som måste belysas i det starkaste.
Man måste verkligen lägga ned tid och kolla upp en pseudo-terapeut innan man bokar tid.

Tack
/Lu
Citera
2025-12-16, 15:54
Medlem
Sant det... det finns många i betydligt sämre skick som får jobba på ändå. Men hon är inte dum på ngt sätt, ser en smidig utväg att få en extra inkomst. Att det sen är att (ut)nyttja andras godhet spelar mindre roll. Eller ens alls.
Citat:
Ursprungligen postat av MrsAlwaysRight
Sonen som fyllde år nyss fick sitt körkort sa hon i senaste vloggen. Hon kommer aldrig redovisa vad hon gör med pengarna för det är som vanligt att allt bara flyter runt med allt. Hon ville ha hjälp med att följarna skulle betala alla hennes bandage, resor, hotell, massa olika kosttillskott, homeopater, kläder, bastu, rödljus, Stefan för att han var hemma med Mellon osv. Men det är ju smidigt. Kan inte fatta att följarna är så dumma att de skänkt så mycket pengar till en person som ändå mest orkat både studera, jobba och göra sina youtubefilmer.
Citera
2025-12-16, 15:58
Medlem
Ja det behövs verkligen, för tyvärr kan i princip vem som helst kalla sig för terapeut. Och det kan ställa till mer än vad man kan tro.
Citat:
Ursprungligen postat av Luthera
Hej,
Detta är något som måste belysas i det starkaste.
Man måste verkligen lägga ned tid och kolla upp en pseudo-terapeut innan man bokar tid.

Tack
/Lu
Citera
2025-12-16, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AniaraMara
Jag kan inte förstå hur hon ska kunna vara terapeut när hon inte har någon verklighetsförankring eller självinsikt över huvud taget.
Att vara terapeut är ett stort ansvar . Dåliga terapeuter är livsfarliga!
Om hon jobbar som legitimerad terapeut, har hon ett stort ansvar och skyldighet att jobba utifrån fastställda lagar och utifrån vetenskaplig och beprövad erfarenhet. Hon kan då inte sitta och slänga ur sig en massa strunt som poppar upp i hennes hjärna och som hon glömt så fort det lämnat hennes mun.
Citera
2025-12-16, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipchiphejhej
Om hon jobbar som legitimerad terapeut, har hon ett stort ansvar och skyldighet att jobba utifrån fastställda lagar och utifrån vetenskaplig och beprövad erfarenhet. Hon kan då inte sitta och slänga ur sig en massa strunt som poppar upp i hennes hjärna och som hon glömt så fort det lämnat hennes mun.

Hon vill ju starta eget. Så hon kommer nog inte att jobba efter några lagar tyvärr
Citera
2025-12-16, 22:08
Medlem
Hon ska ha en akademisk grundutbildning (psykolog, socionom, läkare) för att få studera vidare till legitimerad terapeut och det har hon inte. Utan det är folkhögsskola eller liknande hon har vilket inte gäller. Många kan som sagt kalla sig terapeut men inte legitimerad, då just det är en skyddad titel.
Citat:
Ursprungligen postat av Chipchiphejhej
Citera
2025-12-18, 20:33
Medlem
Haha. Varför är deras målbild att ha bondgårdsdjur OCH fler hundar OCH troligen fler katter också, som hon säger? Okej, om man vill ha till exempel kor och får, men varför skulle hon/dem då behöva ännu fler katter? När räcker det? Varför har man ett behov av att ha 20 djur och inte nöja sig vid 6?
Citera
2025-12-18, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
Haha. Varför är deras målbild att ha bondgårdsdjur OCH fler hundar OCH troligen fler katter också, som hon säger? Okej, om man vill ha till exempel kor och får, men varför skulle hon/dem då behöva ännu fler katter? När räcker det? Varför har man ett behov av att ha 20 djur och inte nöja sig vid 6?

Reagerade och undrade detsamma! Kanske bättre att sköta om det man har?
Citera
2025-12-18, 21:17
Medlem
Nu vet inte jag om jag tittade på en vlogg från öppna förskolan? Vem har behållning av att se på när dom pysslar i en timme? Inte jag då jag spolade min igenom typ hela videon… 🧐
Citera
2025-12-18, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam

Ja. Och varför ska de renovera hennes hus om de ska köpa en större gård med massa djur?!
Citera
2025-12-18, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mammi37
Ja. Och varför ska de renovera hennes hus om de ska köpa en större gård med massa djur?!

Hon har ju inga lån, så om de renoverar och kan sälja för lite mer än hon köpte det för så blir det ju en bra slant till att köpa nytt för.
Men hon drar på sig så mycket ansvar och jobb, säger hon har massor med energi och det syns, men jag tror också det stressar hennes kropp fysiskt. Eksemsjukdom blir ju sämre av stress och fysisk stress kanske hon inte ”känner” för hennes hjärna är så uppe i varv.

Jag önskar henne allt gott, men snälla, tänk efter jättenoga innan ni skaffar er så mycket extra arbete…
Citera
2025-12-18, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samson87
Reagerade och undrade detsamma! Kanske bättre att sköta om det man har?

Exakt… Hon har hjälpt Lina ibland, men förstår hon hur mycket arbete det är med kor, getter och höns? Mycket städning, stängsel är jobbigt att sätta och hålla efter med gräsröjning och lagning, man ska ha foder till alla djur och helst stora hagar så man kan flytta djuren ofta och slippa parasiter från skiten..
Stefan måste ju skaffa ett jobb i närheten då, aldrig att hon ska sköta allt själv. Hon har ju inte heller någon familj som kan ställa upp vid behov och den närmsta vännen (geografiskt nära dessutom) är Lina som har fullt upp med sitt ladugårdsjobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in