Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-17, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taklist
Chattloggen tyder inte på något annat än att den åtalade inte minns händelseförloppet. Han erkänner absolut inte våldtäkt i den konversationen vilket några trångsynta människor här inne fortfarande påstår trots att vi har det svart på vitt.

Sen finns där inga vittnen till händelsen. Ingen har sett eller hört det påstådda brottet. Målsägande har berättat om situationen till sina vänner men det gör dom inte till ett vittne av brottet.

Att tingsrätten väljer att tro på hennes historia det vet vi redan, killen blev ju dömd. Men vad som verkligen hände i lägenheten kan vi inte veta med säkerhet då det saknas teknisk bevisning.

För övrigt, har domen överklagats och isåfall när är det tid för hovrättsförhandlingar?
Domen är redan meddelad och gäller tills annat eventuellt beslutas.

Om den har överklagats eller inte framgår av domstolens diarieföring, inte av spekulationer i tråden.

I sak är frågan redan avgjord i tingsrätt: den tilltalade prövades, hans berättelse förkastades och han dömdes.
Att upprepa ”ord mot ord” ändrar inte det faktumet.
Citera
2025-12-17, 22:07
Medlem
Citat:
Chattloggen tyder inte på något annat än att den åtalade inte minns händelseförloppet. Han erkänner absolut inte våldtäkt i den konversationen vilket några trångsynta människor här inne fortfarande påstår trots att vi har det svart på vitt.

Sen finns där inga vittnen till händelsen. Ingen har sett eller hört det påstådda brottet. Målsägande har berättat om situationen till sina vänner men det gör dom inte till ett vittne av brottet.

Att tingsrätten väljer att tro på hennes historia det vet vi redan, killen blev ju dömd. Men vad som verkligen hände i lägenheten kan vi inte veta med säkerhet då det saknas teknisk bevisning.

För övrigt, har domen överklagats och isåfall när är det tid för hovrättsförhandlingar?

Vad menar du i Snapchatkonversationen, skulle "tyda på att han inte minns något"?
Skrev han det? Typ: "vad snackar du om? Jag minns inte alls vad som hände när vi kom hem till dig, det är helt svart!"? Nej, det gjorde han inte. Vilket hade.

Han skrev istället:

"Jo det är klart" (när hon frågade om han inte hört hennes upprepade nej).

Och mer om hur han upplevde situationen, att hon "tvärvände" och att han trodde hon "drev".

Dvs. Han beskriver sina minnen och upplevelser från händelsen. Och han beskriver att han hörde hennes upprepade nej.

Hur kan du ens i din vildaste fantasi tolka det som att han "inte minns?
Citera
2025-12-17, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Du kan sluta kommentera mina inlägg.

Personangrepp, konspirationer och grundlösa påståenden om ”setup” ersätter inte juridisk analys och ger noll trovärdighet.

När du vill diskutera domen sakligt är du välkommen tills dess kan du lämna tråden till oss vuxna.
Tingsrätten pekar uttryckligen på chattloggar, telefonsamtal och stödvittnen som bekräftar målsägandens berättelse, samtidigt som den tilltalades uppgifter bedöms som motsägelsefulla och efterhandskonstruktioner.
Att vittnen inte sett själva gärningen gör dem inte ”jäviga” och gör inte bevisningen irrelevant det är grundläggande bevisrätt.
Det här är exakt varför rätten slog fast att det inte är ett ord-mot-ord-mål.
Citera
2025-12-17, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Nä men å andra sidan en mycket korkad tjej. Varför bjuda hem honom när hon hade vetskap att det fanns möjligheter att det även kunde hända henne.

Hon skriver ju klart å tydligt att det var knappast första gången å kännedom att han våldtagit förut. Varför bjuda hem faran så att säga. Lite rannsakan å personligt ansvar bör hon ta kan jag tycka.

”Det är knappast första gången, du gjort liknande mot andra. Hur tror du ärligt att det känns?

”Men vad menar du? Du bjöd över mig för att sova med dig och de tolkar jag som att du är intresserad men sen ba tvärvänder”

Jag brukar känna sympati för våldtäkts offer men det här hade hon kunnat förhindrat.

Vad är det som gör att du tycker att hon hade kunnat förväntat sig att bli våldtagen?

Uppenbarligen gjorde hon ju inte det. Du har ju facit. Eller är du en extremfeminist som sitter på åsikten att alla män är våldtäktsmän?
Citera
2025-12-17, 22:24
Medlem
Citat:
Att ropa “härskartekniker” är ofta ett tecken på att man saknar sakliga invändningar.

Frågan är enkel hur drar du slutsatsen att inget hänt, när domstolen bedömt bevisningen annorlunda?

Ja kvinnlig logik, klarar du det?

"Plutten" är en härskarteknik. Har du inte lärt dig det på genusvetenskapen?

Och att komma med härskartekniker är ofta ett tecken på att man saknar argument.

För att svara på din fråga: Jag drar inte slutsatsen att inget hänt, jag drar slutsatsen att det inte går att bevisa att någon våldtäkt skett, utifrån den information jag tagit del av (läst domen). Du verkar tro att vi har omvänd bevisbörda i det här landet. Och det har vi ju iofs i praktiken när det gäller sexualbrottsmål, så på den punkten kan jag ge dig ett rätt.
Citera
2025-12-17, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vi kommenterar dina inlägg hur mycket vi vill, att du försöker tysta meningsmotståndare talar i någon mån för att du har svårt för att argumentera i sak.

Härskarteknik.
Att ropa ”härskarteknik” när man får saklig kritik är ett ganska genomskinligt sätt att slippa bemöta argumenten.
Om du vill diskutera domen i sak gör det. Annars får du leva med att dina påståenden bemöts.
Citera
2025-12-17, 22:58
Medlem
Citat:
Domen är redan meddelad och gäller tills annat eventuellt beslutas.

Om den har överklagats eller inte framgår av domstolens diarieföring, inte av spekulationer i tråden.

I sak är frågan redan avgjord i tingsrätt: den tilltalade prövades, hans berättelse förkastades och han dömdes.
Att upprepa ”ord mot ord” ändrar inte det faktumet.
Kunde du inte bara ha svarat att du inte vet?
Citera
2025-12-17, 23:01
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Domstolen prövar frivilligheten utifrån hela händelseförloppet ord, handlingar och omständigheter.
Inte utifrån en förenklad logik om flykt eller icke-flykt.

Om du vill hävda att handlingarna var frivilliga måste du möta domstolens bedömning med sakliga, verifierbara fakta och en korrekt förståelse av vad frivillighet innebär enligt lagen.

Att istället göra en omvänd bevisföring där ett uteblivet dramatisk flyktförsök tolkas som samtycke är juridiskt felaktigt och saknar stöd i domen.

Kort sagt domen visar att din tolkning inte är hur lagen tillämpas.

För att vinna argumentet behöver du antingen visa att domstolens faktiska bedömning är fel vilket kräver mer än ett påstående om frivillighet eller erkänna att ditt resonemang inte överensstämmer med lagens utgångspunkt.

Vilket du inte gör!

Det är domstolen som skall visa för allmänheten att det finns bevis bortom rimligt tvivel för en fällande dom. Det gör de inte i det här fallet och i flera våldtäktsfall - och många oskyldiga döms.

Tvärtom gör domstolarna allt de kan för att dölja hur tveksamma domarna är genom att hålla stängda rättegångar, sekretessbelägga väsentliga fakta och begränsa allmänhetens insyn.
Citera
2025-12-17, 23:08
Medlem
Palfagels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
så du kan lägga ner dina självgoda vanföreställningar om att det här skulle vara en kunskapsfråga

Högsta domstolen är inte kunniga menar du?

https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2009/b-1867-09.pdf

Citat:
Vid påstådd brottslighet av förevarande slag saknas ofta direkta vittnesiakttagelser och teknisk bevisning till stöd för åtalet. Det hindrar inte att
bevisningen ändå kan befinnas tillräcklig för en fällande dom. En huvuduppgift i sådana mål är att bedöma trovärdigheten av målsägandens utsaga.
En alltigenom trovärdig utsaga från målsäganden kan i förening med vad
som i övrigt har framkommit i målet – t.ex. om målsägandens beteende efter
händelsen – vara tillräcklig för en fällande dom. (Jfr bl.a. NJA 1991
s. 83 och NJA 2005 s. 712.)

Så kan vi ju även passa på att grundligt slå hål på det är med " alkoholiserade nämndemän" i tingsrätten, då man i detta fall helt klart dömt på prejudikat från HD avgöranden.
Citera
2025-12-17, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Vad menar du i Snapchatkonversationen, skulle "tyda på att han inte minns något"?
Skrev han det? Typ: "vad snackar du om? Jag minns inte alls vad som hände när vi kom hem till dig, det är helt svart!"? Nej, det gjorde han inte. Vilket hade.

Han skrev istället:

Och mer om hur han upplevde situationen, att hon "tvärvände" och att han trodde hon "drev".

Dvs. Han beskriver sina minnen och upplevelser från händelsen. Och han beskriver att han hörde hennes upprepade nej.

För majoriteten av oss andra är det glasklart att han inte minns och att han verkligen inte erkänner brott i den konversationen. Du är bestämt av en annan åsikt trots att vi har det svart på vitt. Vill inte vara elak, du kan säkert inte hjälpa att du inte förstår. Men ska försöka förklara så det blir lättare för dig.

Istället för att citera enstaka ord som passar dig så lägger vi in hela konversationen:

”Vad fick dig att inte förstå alla mina nej och att vi inte skulle ha sex igår..?”

”Ojdå förlåt ja va tokjävla full 1. va nog inte smartast Förlåt”

”Vad spelar det för roll att du va tokfull? Du hör väl vad jag säger fast du är onykter?”

”Jo de är väl klart, 2. men förstod väl inte, eller att du ba drev”

”Det är knappast första gången, du gjort liknande mot andra. Hur tror du ärligt att det känns?

”Men vad menar du? Du bjöd över mig för att sova med dig och de tolkar jag som att du är intresserad men sen ba tvärvänder”

”Okej, du förstår alltså inte. Då har jag inget mer att skriva till dig”.

1. Va nog inte smartast, förlåt. Han förstår att hon upplevt att han inte lyssnade på henne och säger att han NOG inte var smartast. Han spekulerar alltså.

2. Jag förstod VÄL inte eller trodde att du bara drev. Hör spekulerar han igen, det kan en 10-åring begripa.

Dessutom har han inte en aning om vad han blir anklagad för i detta skede. Det enda han får till sig är att han inte har lyssnat på hennes nej gällande att ha sex. Har killen varit väldigt full och minnet sviker så antar han kanske att han varit dryg och fortsatt tjata. Det tror jag de flesta av oss hade tänkt i ett sådant läge om man inte minns vad som hänt. För detta ber han om ursäkt och spekulerar i varför han kan ha betett sig som han gjort.

Hon nämner alltså inte någonting om att han ska ha förgripit sig på henne, fört in fingrar eller penis i henne eller att hon tagit bort hans händer gång på gång. Så hur fan kan du ens bygga upp fantasin att han erkänner brott i denna konversation????? Det är för mig obegripligt! Om han inte minns något och får detta skrivet till sig, hur ska han ens förstå att hon anklagar han för något övergrepp över huvud taget?

Förstår du nu?
Citera
2025-12-17, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen

Han skrev istället:

Hahaha nej, det beskriver han inte. "Jo det är klart" är ett svar på hennes påstående att man väl kan höra fast man är full. "Jo det är klart att man kan", är ju naturligtvis vad han menar där. Seriöst, hur dåligt språkförståelse har du? Att du har utländskt påbrå och inte är svensk osv vet vi ju men trodde ändå att du hade bott i Sverige länge nog för att förstå språket bättre än så här. Men tydligen inte.

Vad som tyder på att han inte minns är hans "nog", "väl" osv. Han formulerar sig på ett sätt som man gör när man spekulerar. Men det kanske också är sånt som är svårt att begripa till fullo om man inte har svenska som modersmål.

Han spekulerar utifrån premissen att hon talar sanning med sin anklagelse. Det är hans utgångspunkt. Vilket ändå hedrar honom. Hade han sagt rakt ut han inte minns så hade ju du bara anklagat honom för att komma med "dåliga bortförklaringar". Nu försöker han ju ändå ta ansvar för vad han eventuellt skulle ha gjort på fyllan, även om han uppenbarligen inte minns det, och ber därför om ursäkt och spekulerar kring tänkbara förklaringar. Fullt rimligt och inte alls konstigt agerat. Tyvärr lever vi en värld där misandrin är extremt utbredd t om inom rättsväsendet och där det finns många kvinnor som vill sätta dit män och tjäna pengar så jag håller med om att det var naivt agerat av honom ge henne the benefit of the doubt. Men han kunde väl inte i sin vildaste fantasi tro att hon skulle vara villig att förstöra hans liv för ett eventuellt litet snedsteg på fyllan.

Med tanke på hur världen ser ut idag och vilka dårar som befolkar våra domstolar så gör man som man bäst i att alltid bara blåneka och utgå från att kvinnan ljuger om hon kommer med någon anklagelse. Inte ge dem ett lillfinger för då tar de hela handen.
Senast redigerad av Joe88 2025-12-17 kl. 23:20.
Citera
2025-12-17, 23:33
Medlem
Citat:
För majoriteten av oss andra är det glasklart att han inte minns och att han verkligen inte erkänner brott i den konversationen. Du är bestämt av en annan åsikt trots att vi har det svart på vitt. Vill inte vara elak, du kan säkert inte hjälpa att du inte förstår. Men ska försöka förklara så det blir lättare för dig.

Istället för att citera enstaka ord som passar dig så lägger vi in hela konversationen:

”Vad fick dig att inte förstå alla mina nej och att vi inte skulle ha sex igår..?”

”Ojdå förlåt ja va tokjävla full 1. va nog inte smartast Förlåt”

”Vad spelar det för roll att du va tokfull? Du hör väl vad jag säger fast du är onykter?”

”Jo de är väl klart, 2. men förstod väl inte, eller att du ba drev”

”Okej, du förstår alltså inte. Då har jag inget mer att skriva till dig”.

1. Va nog inte smartast, förlåt. Han förstår att hon upplevt att han inte lyssnade på henne och säger att han NOG inte var smartast. Han spekulerar alltså.

2. Jag förstod VÄL inte eller trodde att du bara drev. Hör spekulerar han igen, det kan en 10-åring begripa.

Dessutom har han inte en aning om vad han blir anklagad för i detta skede. Det enda han får till sig är att han inte har lyssnat på hennes nej gällande att ha sex. Har killen varit väldigt full och minnet sviker så antar han kanske att han varit dryg och fortsatt tjata. Det tror jag de flesta av oss hade tänkt i ett sådant läge om man inte minns vad som hänt. För detta ber han om ursäkt och spekulerar i varför han kan ha betett sig som han gjort.

Hon nämner alltså inte någonting om att han ska ha förgripit sig på henne, fört in fingrar eller penis i henne eller att hon tagit bort hans händer gång på gång. Så hur fan kan du ens bygga upp fantasin att han erkänner brott i denna konversation????? Det är för mig obegripligt! Om han inte minns något och får detta skrivet till sig, hur ska han ens förstå att hon anklagar han för något övergrepp över huvud taget?

Förstår du nu?

Minns man inte så skriver man det.

Då skriver man "vad snackar du om? Jag minns inte alls vad som hände efter vi kom hem till dig".

I synnerhet gör man det om man blir konfronterade med att ha gjort något väldigt väldigt illa. Och man inte minns att man gjort det. Det är I princip instinktivt att säga att man inte minns, om man inte minns. Går per automatik i princip. "Det har jag inget minne av att du sa!", "det minns jag inte alls!", "nej, så gick det inte till, detta är vad jag kommer ihåg!" Osv.

Han minns. Men försöker skylla på fyllan och på målsägande. Han minns att hon "tvärvände". Han erkänner att han hörde vad hon sa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in