Citat:
Ursprungligen postat av
cutepsycho
Jag tycker att det går bättre och bättre att hantera saker som "normala" människor gör. Det börjar komma lite automatiskt, men innan det började göra det så var det riktigt tufft att stå emot att skrika och gapa och vara elak osv. Men när man fått till det några gånger så blir det lättare och lättare med tiden.
Något jag tycker är svårt är dock när det är min borderline och när det är "jag". Ibland känns det inte som att jag tillåts bli arg eller ledsen över någonting, för då tolkas det av alla som att jag reagerar för att jag har borderline. När man får höra att "splittar du nu igen?", men egentligen är jag bara normalt förbannad över ord som sårade mig som jag tror alla människor hade reagerat på....
Det förhållandet höll inte för att jag kan inte förhålla mig till en annan person och skapa ett liv och en framtid med någon samtidigt som jag utvecklas som jag gör. Jag vet inte vart jag kommer hamna, hur bra jag kommer att bli osv. Det blev svårt att försöka skapa ett liv med någon samtidigt som jag behöver ha 100% fokus på att jobba med mig själv. Jag hade inget fokus över till att utvecklas i en relation med någon helt enkelt, all tid och energi behövde gå till mig själv

Skönt att du tycker att det blir lite lättare med tiden, det känns ju ändå hoppfullt.
Jätteviktigt att du tillåts känna hela spektrumet av känslor. Jag har hört och läst om det på andra håll också, att människor med borderline inte upplever sig tillåtas få känna vissa känslor, som ilska eller ledsamhet, men det är ju fullkomligt orealistiskt att förvänta sig av någon att man inte ska känna vissa känslor. Jag är skyldig till att omedvetet tänka så också, min pojkvän blir jättearg eller jätteledsen över någonting och jag har av oförståelse eller utmattning avfärdat hans upplevelse som ogrundad och överdriven, men har sedan insett att jag med stor sannolikhet också hade reagerat på det han reagerat på, det är bara intensiteten i känslorna och reaktionerna som skiljer sig och dessa kan han ju inte styra.
Jag tycker det låter som ett moget beteende av dig i det förhållandet, det krävs självinsikt att fatta beslutet du gjorde och det var säkert det schysstaste du kunde göra både för dig själv och den andra personen. Min pojkvän gjorde något liknande för några år sedan, gick från att ha hoppat från förhållande till förhållande, till att aktivt välja att inte vara med någon, för vare sig han eller personerna han var med mådde bra. Han hade varit singel i lite över två år när vi träffades och vågade då prova igen och såhär långt har det ju gått bättre. Kanske beror både på att han utvecklats under tiden han var singel och för att han är kompatibel med mig. Skulle du vilja och/eller våga prova dig på ett romantiskt förhållande igen i framtiden? Eller känner du dig nöjd utan? Fungerar det bättre för dig i vänskapsrelationer så att du har vänner som fyller de sociala behoven?