Citat:
Ursprungligen postat av
Kallebrogen
Så knäckfrågan då lär bli om det Dumpen sysslar med ska ses som journalistisk verksamhet eller ej.
Att mer eller mindre provocera fram konfrontationer med fiktiva barn, och sedan behandla i detta fall personuppgifter som dom gör, är nog oerhört svårt att motivera som journalistisk verksamhet, speciellt när det förutom fiktivt gör raka motsatsen till vad GDPR är tänkt att göra.
Totalt ignorera GDPR + fiktiva reportage = journalistik? Pass på den.
Sen en rad andra kriterier som du säkert vet.
Lite som att jag slår sönder en bil, sen gör ett reportage om att ligister är ute och förstör bilar. Gärna be en kompis komma till bilen, och filma honom, "Här har ni alltså ligisten ifråga"
Missade citera det, men det är art 85 ja. Den är avsevärt stramare än Sveriges modell idag, speciellt när generaladvokaten, domstolen förklarat för Sverige hur det ska vara.
Allt sammantaget kan det bli en riktig långbänk det här, när det börjar nystas upp på olika sätt. 199/24 blir startskottet, men sen hur långt loppet är - vem vet.
Som bonus så klagade jag som du kanske såg till EU-Kommissionen också, fick till ett ganska bra meddelande där jag även påpekar att detta har pågått tack vare Sveriges egna tolkningar (vilket inte är ok enligt ga), så Sveriges agerande har föranlett skador för medborgare - fick även med Francovich-principen, hänvisade givetvis till 199/24 för påvisa att det är som jag påstår (men i betydligt större omfattning än bara Lexbase)
Räknar inte med att mitt meddelande har någon som helst betydelse, men kostar inget heller.
Ska bli intressant att se hur det utvecklas framöver på olika sätt, när det väl sätter igång.