2025-06-12, 16:11
Medlem
nickenyfik007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumbokk
Google vägrar ta bort lexbase länkar. Resten gick som på räls. Försökt tre gånger men får samma svar varje gång. Några tips?

Förut var det enklare att visa att känsliga personuppgifter fanns på Lexbase, eftersom de skrev ut hela adresser. Nu skriver de "Man född 1982 i Kiruna", vilket gör det svårare för Googles robotar att koppla det till en specifik person. Jag är rätt säker på att det inte är en människor som har hanterat klagomålen i första kontaktakten, utan att det har skötts automatiskt av Ai. Troligen är den inte tränad till att "Man född 1982 i Kiruna" strider mot GDPR därav misslyckas det.

Mitt tips skulle vara att mejla/ringa/skapa ärenden så att du på något sätt får en mänsklig kontakt med rätt avdelning så att de manuellt kan hantera ditt case
Senast redigerad av nickenyfik007 2025-06-12 kl. 16:17.
Citera
2025-06-15, 17:22
Medlem
Nu är även friande domar upplagda på lexbase, är själv ostraffad men har en friande dom i ett ord mot ord fall.

För min del ganska lugnt för sagt allt från början till arbetsgivare och vänner, men ändå surt att folk man inte känner kan kolla upp och döma en…

Facinerande att åklagare har sån makt idag, oavsett dom så blir allt de väcker åtal i hur absurt det än är ett straff när dom meddelas, friande som fällande….
Citera
2025-06-15, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfik007
Förut var det enklare att visa att känsliga personuppgifter fanns på Lexbase, eftersom de skrev ut hela adresser. Nu skriver de "Man född 1982 i Kiruna", vilket gör det svårare för Googles robotar att koppla det till en specifik person. Jag är rätt säker på att det inte är en människor som har hanterat klagomålen i första kontaktakten, utan att det har skötts automatiskt av Ai. Troligen är den inte tränad till att "Man född 1982 i Kiruna" strider mot GDPR därav misslyckas det.

Mitt tips skulle vara att mejla/ringa/skapa ärenden så att du på något sätt får en mänsklig kontakt med rätt avdelning så att de manuellt kan hantera ditt case

Verkar ha hänt rätt mycket!
Är inte alls uppdaterad sen sist. Så de använder nu AI för att skriva om domar om folk?
Fattar inte hur dom orkar.
Citera
2025-06-15, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unowme
Nu är även friande domar upplagda på lexbase, är själv ostraffad men har en friande dom i ett ord mot ord fall.

För min del ganska lugnt för sagt allt från början till arbetsgivare och vänner, men ändå surt att folk man inte känner kan kolla upp och döma en…

Facinerande att åklagare har sån makt idag, oavsett dom så blir allt de väcker åtal i hur absurt det än är ett straff när dom meddelas, friande som fällande….

Hur upptäckte du det?

Är det genom din egen dom som är upplagd, trots att den är friande eller har du hittat flera?
Citera
2025-06-15, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Hur upptäckte du det?

Är det genom din egen dom som är upplagd, trots att den är friande eller har du hittat flera?

Min egna dom, man kollar ju ibland på sig själv då man vet konsekvenserna av att ligga där, friad i mars 2025 så efter HDs beslut med, i övrigt ”vitt papper” så lite surt att de får hålla på när man inte gjort ngt, fel åklagare så är man där 🙃
Citera
2025-06-15, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unowme
Min egna dom, man kollar ju ibland på sig själv då man vet konsekvenserna av att ligga där, friad i mars 2025 så efter HDs beslut med, i övrigt ”vitt papper” så lite surt att de får hålla på när man inte gjort ngt, fel åklagare så är man där 🙃

Ja, det är verkligen ett sjukt system vi har där ett åtal är ett livstidsstraff via rättsdatabaser även om man frikänns.

Den främsta anledningen jag är aktiv i tråden är att de hänger ut/hängde ut frikända och (tidigare) personer som blivit tvångsvårdade.

Finns fall där kvinnor blivit räddade från anorexi akut i övre tonåren/vuxenlivet och sedan haft svårt att få jobb flera år senare då de hängdes ut via Verifiera/Lexbase. En av de största rättsskandalerna i modern svensk historia, om du frågar mig.
Citera
2025-06-15, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Ja, det är verkligen ett sjukt system vi har där ett åtal är ett livstidsstraff via rättsdatabaser även om man frikänns.

Den främsta anledningen jag är aktiv i tråden är att de hänger ut/hängde ut frikända och (tidigare) personer som blivit tvångsvårdade.

Finns fall där kvinnor blivit räddade från anorexi akut i övre tonåren/vuxenlivet och sedan haft svårt att få jobb flera år senare då de hängdes ut via Verifiera/Lexbase. En av de största rättsskandalerna i modern svensk historia, om du frågar mig.

jag uppskattar dessa sidor där man kan kolla upp olika brottslingar innan man råkar ut för dem. T.ex. hantverkare och annat.
Men det du skriver är ju galenskap. Friad och uthängd, anorexi fallet fick mig att börja gråta inombords.
Citera
2025-06-16, 14:24
Medlem
Verifiera har tillsatt en ny vd.
Varför man väljer att axla den rollen idag hos dom känns... vågat?
Citera
2025-06-16, 14:32
Medlem
1754s avatar
Så jäkla bra att Lexbase kringår reglerna genom att kalla sig nyhetsförmedlare numera. Så ni ljusskygga kommer fortfarande att få ert kriminella leverna öppet för alla att se.
Citera
2025-06-16, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Så jäkla bra att Lexbase kringår reglerna genom att kalla sig nyhetsförmedlare numera. Så ni ljusskygga kommer fortfarande att få ert kriminella leverna öppet för alla att se.

Efter en snabb titt i din inläggshistorik så ser man ju fram emot när du oundvikligen själv kommer hamna där
Citera
2025-06-16, 14:53
Medlem
1754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zxcvbnmqwer
Efter en snabb titt i din inläggshistorik så ser man ju fram emot när du oundvikligen själv kommer hamna där

Berätta mer om det jag inte visste om.
Citera
2025-06-16, 16:21
Medlem
nickenyfik007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zxcvbnmqwer
Verifiera har tillsatt en ny vd.
Varför man väljer att axla den rollen idag hos dom känns... vågat?

Man kan nog lyckas med att rekrytera en VD till ett sjunkande skepp så länge ersättningen väger upp för besvären. Det som väcker större intresse är varför David Näslund valde att lämna/sparkades från sin tjänst.

Peter Carpelans juridiska bakgrund gör honom dock till ett mer passande val som VD i nuläget.
Förmodligen saknas det både kunskap och förtroende till David Näslund som klättrade till sin post som säljare.

Men de kan sparka och rekrytera bäst de vill. Vi får väl se om det förändras något. Det
tyder egentligen bara på desperation på huvudkontoret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in