Citat:
Ursprungligen postat av
KillenArCP
Folk som går på bidrag kan till skillnad från folk som jobbar:
Jobba svart
Laga egen mat
Laga kläder själva istället för att gå till skräddaren
Leta de efter de lägsta matpriserna
…
Så nej, det är jävligt mycket pengar!
Det du listar är jobb-liknande situationer såsom matlagning i skolkök, skrädderi, generellt svartjobb. Vi har ju redan varit inne på det att en familj som "bara" går på bidrag har ca 15000 kr mindre än en medelinkomstfamilj. Med det i bakhuvudet så behöver dessa eventuella svartjobb minst ge 15000 kr pr månad för att familjen skall gå plus minus 0, och sen skall eventuella pengar läggas undan till pension eftersom svartjobb inte är pensionsgrundande. Jag har således svårt att tro att majoriteten av dessa familjer väljer denna vägen frivilligt.
Jag vet inte hur du känner för att laga mat hemma, men ja jobbar ju hellre nån extra timma ifall det betyder att jag slipper laga maten och kan således köpa mat ute. Även att köpa nya kläder står högre i kurs hos mig än gamla lagade kläder.
Den stora frågan här handlar inte om vilka som går på bidrag, den verkliga frågan är hur vi får bort rasismen vid en anställning. På mitt förra jobb lade min platschef alla kvinnliga och utländska namn i en egen hög, och gick enbart igenom den hög med svenska killars namn vid anställning. Detta uppdagades då vår fackliga representant råkat komma in på platschefens kontor vid "fel" tillfälle. Sen står flera folk å pekar att de där utlänningarna och lata mammor minsann helst är hemma. Jo tjena... samtidigt undrar flera varför flera taxichaufförer har universitetsutbildning i bland annat malmö. Kan det ha att göra med hyn månntro?
Allt kokar ner till arbetslinjen där alla som vill, skall på lika villkor kunna få ett arbete med samma lön som alla andra. Däremot så skall bidragstagande endast ske under så kort tid som möjligt och således krävs det aktiva insatser från kommun och stat att hjälpa till de familjer som verkligen vill arbeta.
Slutligen: De som inte vill arbeta eller bidra, ja dessa kan ju dra åt h.....e, där e vi ense.