2025-12-25, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Du kan inte komma ifrån att Stockholm är mer beroende av Sverige från Dalarna och norrut än tvärs om.

Fast riket styrs ju från Stockholm, så utan 08a, inget styre och då hade ni haft total misär och irrat omkring som blinda höns där uppe i skogarna.
Citera
2025-12-26, 04:10
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Vilka obalanser på arbetsmarknaden menar du finns? Och tråkigt att du inte känner att städade och välskötta parker och rena gator ger dig något större värde. Det gör det för mig. Jag hade även fått stor behållning av att kunna köpa björnbärs eller hjortronsylt men det är ju helt tomt på de hyllorna för ingen av de bidragstagarna pallar ta den typen av jobb (de hade fått betalt mindre än vad de redan får i bidrag så kan ju iof förstå dem).
Jag syftar på strukturell arbetslöshet som beror på att inom en del yrken är det stor brist på arbetskraft men inom andra yrken finns det ett stort överskott på arbetskraft.

Att låta lågutbildade som är arbetslösa städa gator och parker för att få erhålla bidrag skapar inget ekonomiskt värde. Det kan skapa någon annan form av värde av att det är städat men det gynnar inte ekonomin.

Lösningen på den strukturella arbetslösheten är att folk utbildar sig och att vi inte tar in invandrare som saknar de kompetenser vi saknar på arbetsmarknaden.
Citera
2025-12-27, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Fast riket styrs ju från Stockholm, så utan 08a, inget styre och då hade ni haft total misär och irrat omkring som blinda höns där uppe i skogarna.

VOch det hade inte kunnat bildats ett lokalt styre menar du? Vad händer med 08 om energi, mat och inkomster från skog, gruvor och tillverkningsindustri skulle strypas?

Styret är fortfarand mer beroende av handen som föder dem än vise versa.
Citera
2026-01-02, 01:15
Medlem
Dansflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det där är en myt.

Det är sant. De representerades av sossarna i kommunen de demokratiskt röstat fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in