2025-12-15, 19:39
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Den som röstar på (s) i nästa val kommer att göra Sverige fattigare, ge oss fler invandrare, dyrare el och bensin, färre jobb, fler arbetslösa. Klart att jag kommer att gnälla då. Men just nu har jag inget att gnälla på och jag har aldrig varit rikare, jobbat mer, och betalat mer i skatt. Ca 1.4Mkr i skatt för detta år.

Mums, blir en del pengar till pensionen för de som aldrig gjort/eller kommer att göra ett enda dagsverke
i sitt liv! Maggan är glad för ditt bidrag!
Citera
2025-12-15, 19:40
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Sverige statsbudget, inkomster
2020 = 1116 miljarder, 2021 = 1191, 2022 = 1189, 2023 = 1279, 2024 = 1324, 2025 = 1374.

Konstigt, ökande siffror som motsäger ditt påstående. 2025 växer t.ex inte befolkningen alls men en ökning med inkomsterna på 50 miljarder. Det kan väl inte vara du som pratar i nattmössan?

Skattekvoten har sjunkit varje år ovan. Sjunkande skatter ger högre skatteinkomster. Det är alltså bättre att få fler att jobba än att ta ut mer i skatt.

Den ökningen motsvarar inte ens inflationen. Vi är dessutom 210 000 invånare fler i landet sen dess. I 2020-kronor har vi bara 98% av pengarna nu jämfört med då, trots att vi blivit fler. Som sagt, borgarmatematik.
Citera
2025-12-15, 19:42
Medlem
Saltkatts avatar
Ingen valvinnare, om man säger så.
Citera
2025-12-15, 19:47
Medlem
Nu har jag räknat på hur mycket ersättning en familj kan få i försörjningsstöd. En fembarnsfamilj med ett barn över 15 år kan få ungefär 33 500 men då är inte ersättning för mediciner medräknad.
Citera
2025-12-15, 19:49
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Då är väl alternativet att folk ligger i dikena och svälter ihjäl om de inte vill arbeta och försörja sig själva? Vem kommer att bry sig lika lite som folk bekymrar sig om nödlidande i sydvästra Sudan.

Vad är problemet med det vi har nu?
Ingen svälter och inget gratisarbete och lönedumpning.
Citera
2025-12-15, 19:50
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Mums, blir en del pengar till pensionen för de som aldrig gjort/eller kommer att göra ett enda dagsverke
i sitt liv! Maggan är glad för ditt bidrag!
Tack! Av mina 1.4Mkr inbetalade i skatter tänker jag att mina 5 barn på dagis i 4 år brände 4-5Mkr. Dagis är nästan gratis i Sverige.

Nästan alla skatter i Sverige är i själva verket bara en omdisponering av pengar mellan olika livscykler som antingen kostar eller ger. Därför är det extra viktigt att alla är med och ger i många år. Det är något en Vänster-man aldrig kan förstå. Han kan bara se till nuet.
Citera
2025-12-15, 19:53
Medlem
Det borde införas gräns för barnbidraget. Nu kan somalierna skaffa unge efter unge så de blir försörjda i evighet. Barnbidrag för enbart två barn med undantag vid flerbarnsfödslar. Man får rätta munnen efter matsäcken!

En god vän har en släkting som jobbar som lärare i en stockholmsskola i ett sk utsatt område. När hon frågat varför barnen får småsyskon gång på gång trots att det finns fri tillgång på preventivmedel så skrattar eleverna och gör ” pengatecknet” med tummen o pekfingret. Till och med barn är införstådda hur man ska lura till sig så mycket bidrag det bara går och har inga som helst moraliska betänkligheter. Attityden att suga ut svenska folket så mycket det går förs uppenbarligen över till nästa generation.

Därför är en bidragsgräns helt nödvändig, bör även förstärkas med krav på godkänd nivå i svenska o obligatorisk Sfi. Ej godkänd svenska bör medföra kraftigt sänkta bidrag eller utvisning. Vi har naivt försökt med gigantiska morötter, nu måste piskan till!
Citera
2025-12-15, 19:54
Avstängd
Jagduvidoms avatar
Eftersom det är för få blodsugande invandare så blir allting fel.
Politiken är rubrik förd utan inblick.
Men nu är det gjort.
Så rätt att håna för det kommer ta 10 år att göra om.

Tragiskt.
Citera
2025-12-15, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Vad är problemet med det vi har nu?
Ingen svälter och inget gratisarbete och lönedumpning.

Ingen svälter just nu men om ingen arbetar så kommer det helt säkert att leda till svält.

Vad menar du med gratisarbete? Har du någonsin hört någon klaga på att de har för hög lön? Jag skulle snarare vilja säga att de flesta tycker att de sliter och släpar på jobbet med för låg lön.

Lönedumping? Om den arbetsuppgiften aldrig har utförts tidigare så hur kan du då påstå att det är lönedumping? Lönedumping jämfört med vad?
Citera
2025-12-15, 19:58
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Eller lågavlönad skogsarbetskraft till att röja skog i.st.f importerade polacker? Detta blir en win-win-win-situation!

Folk får arbete, du får arbetskraft och fosterlandet tjänar pengar på lång sikt.

Man kan inte skicka ut vem som helst att röja i skogen kommer inte bli bra. Det krävs lite kunskap, och det måste de som jobbar i skogen kunna ta till sig.

Möjligt att de kan röja sly i en kraftledningsgata.

Sen behöver man man ett röjsågkörkort för att få jobba med det.

Är inte så säker på att de här personerna klarar av det.
Citera
2025-12-15, 20:00
Medlem
Kanonbra av tidö. Vi måste få till sänkta bidrag för invandrare som bara är här för att utnyttja välfärden och lata svenskar som väljer att sitta hemma och dega. Försörjningsstöd ska vara en extrem åtgärd inte en permanent lösning för helt friska människor. Flytta hem eller flytta dit jobben finns. Kämpa för att få ett jobb.

Är trött på att vi som jobbar betalar hur mycket som helst till massa slashasar som bara parasiterar.
Citera
2025-12-15, 20:04
Medlem
Om nu ingen får`ut 46500 och den summan ska sänkas, varför klagas det då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in