2025-12-16, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Var det inget språkkrav när du jobbade på ”soc”?
Jo men inte lika allvarligt
Citera
2025-12-16, 05:23
Avstängd
Så man sänker Akassan för att tvinga folk till soc bidrag, sedan sänker man soc bidragen.
Heja sverige!
Citera
2025-12-16, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
De som pekas ut, är de familjer som har fem barn. Hela tiden.

Men, då behöver man läsa noggrant i förslaget ( som sågas av lagrådet ) - att det handlar om en generell sänkning som omfattar alla. 150 000 hushåll är det totala antal av ALLA som får försörjningsstöd i Sverige. Alltså kommer även Gunilla, ensamstående mamma med tonårsdotter, att få sänkt bidrag.

Vidare tuggar Tidö på med samma snack -"det ska löna sig att skaffa ett arbete". Samtidigt som vi har den högsta arbetslösheten på väldigt många år.

Samma tugg kör arbetsmarknadsministern på med.

Ja det blir ju tyvärr så att röstar man för att ta in horder med våldsbenägna och arbetsskygga somalier och annat pack så kommer även Svensson att bli drabbade när man drar i handbromsen. Att sen stå och skylla på SD som varnat för konsekvenserna i 2 decennier blir nästa nivå av patetiskt.

Det har aldrig funnits ekonomiska incitament att ta in dessa parasiter.
Citera
2025-12-16, 06:27
Medlem
Rent generellt hade jag hellre sett man höjt lönerna och låtit bidragen vara som de är. I vissa fall har vi sett att bidragen blir rent ut sagt löjligt höga och är en örfil mot alla som jobbar och får ut mindre efter skatt än vad bidragstagarna får.

Sådant måste man justera.

Jag har flera ggr tagit upp att ett annat grundläggande fel är att om man får bidrag att leva på, att man samtidigt kan ligga i soffan. Det uppmuntrar till ett beteende som förstör hela idén med ett välfärdssystem som ju ska skydda oss från att förlora allt vid en kris.

Min tanke är att bidragstagare som kan sysselsättas ska sysselsättas med något när de går på bidrag. Där finns mycket jobb som det inte lönar sig att utföra som man då kan använda soffliggarna till att utföra. De får i princip samma ersättning, men gör nytta samtidigt.
Citera
2025-12-16, 06:28
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Så man sänker Akassan för att tvinga folk till soc bidrag, sedan sänker man soc bidragen.
Heja sverige!

Bra! Vad är problem med det? Sopa gatan eller bo på gatan!
Citera
2025-12-16, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Varför har du inte gjort det då? Om det nu skulle vara så skönt att vara arbetslös?
Du är allt bra dum i huvudet. Jag tycker inte det är skönt att vara arbetslös. Det var inte det som frågan handlade om. Latmask.
Citera
2025-12-16, 06:48
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Dessa hushåll är vänsterextrema och röstar på S/V

Mycket bra att kraven på vänsterns bidragstagare nu ökar.

Men borde sättas ännu hårdare mot dessa människor som bara är en ryggsäck i samhället och aldrig kommer ge något tillbaka som ens täcker deras kostnader själv.

”Valun visar att SD är störst bland arbetslösa och näst störst bland väljare med sjukersättning”
Citera
2025-12-16, 06:53
Medlem
Har ingen stark åsikt i frågan, men sänkta bidrag kommer inte per automatik att leda till flera arbetsplatser eller investeringar, något som vi sett här i Finland. Det finns redan krav på aktivitet och det kommer enorma mängder av ansökningar till enklare jobb man kanske kunde ta för stunden (städ, enklare industrijobb, varuplock etc.) så en del kommer att vara under en längre tid arbetslösa oavsett bidragsnivån. Dessutom har du folk som inte riktigt klarar sig på en normal arbetsmarknad, är de facto oanställningsbara och inte nödvändigtvis klarar av utbildningar. Förvisso har dessa socialbidrag och inte a-kassa.

Nåja, jag tar inte livet så seriöst och behöver inte oroa mig för sånt här. Skulle jag som någorlunda ung bli under en längre tid arbetslös i en framtida dystopi utan något socialt skyddsnät, vilket för M och vissa andra partier är planen på längre sikt, så skulle jag bara hoppa från balkongen.
Citera
2025-12-16, 06:58
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Heja sverige!

Dags att sluta leva på bidrag och göra rätt för sig. Tycker det här sänder bra signaler och är övertygad om de som verkligen behöver stöd och hjälp kommer få det. För vi måste få bort alla bidragsfuskare.
Citera
2025-12-16, 07:02
Medlem
Sunimods avatar
Tänkvärda ord om arbete och vila. Jag syftar inte på de som verkligen vill arbete utan föredrar bidrag istället.

"Arbete och vila enligt Bibeln"

”Arbete befordrar hälsa och välstånd, förhindrar många tillfällen till synd …”

"Så började ett moment i den katekesförklaring som förr var obligatorisk utantillärning i den svenska skolan. Arbete var alltså något nyttigt och nödvändigt. Vilan från arbete kunde man läsa om i det tredje budet, men där tog förklaringen mest fasta på att vilodagen skulle användas till att höra Guds ord och predikan. Om själva vilan sades inte så mycket."

https://signum.se/artikelarkiv/arbete-och-vila-enligt-bibeln/
Citera
2025-12-16, 07:23
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Ni arbetslösa parasiter som frivilligt väljer att vara hemma i stället för att jobba kan andas ut - detta kommer aldrig sjösättas då S et al kommer vinna nästa års val och de kommer såklart att slänga förslaget i soptunnan...
Citera
2025-12-16, 07:28
Medlem
[quote=Henselon|93752680]
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Jag uppskattar att några partier äntligen tar tag i vårt generösa utdelande av pengar till de som inte någonsin har tillfört något till samhället. Det har varit ett hån mot de som jobbar och sliter. Ställ krav på alla parasiter som utnyttjar våra sociala rättigheter
[/QUOTE
Tyvärr drabbar detta även de som jobbat i många år och därmed bidragit.
Många som nu är 50-60+ kommer aldrig få ett jobb igen. De måste blåsa sitt sparade Pensionskapital
innan de gått i pension. De kommer också behöva sälja hus/bostadsrätt/bil/båt+annat och leva på de pengarna så långt det räcker Det blir socialen som får ta över dessa efteråt och där får du inte ha några-somhelst besparingar innan soc.bidrag kan komma ifråga. Denna utveckling kommer bara öka de närmaste åren med, inte minst AI.

Ja men det tvingas väl alla att göra inför pensioneringen? Se över ekonomin och anpassa sig efter det nya tillståndet.
Ingen människa kan förvänta sig att det går att upprätthålla samma standard efter pensioneringen men alla ska kunna hålla svälten utanför dörren.

Större krav än så är direkt osunt.

Liksvepningen har inga fickor är visdomsorden som man ska ha i åtanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in