Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-14, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja men nu snackar vi inte digital film utan analog film som har magasin. Hur gör man för att filma flera timmars film i ultrarapid och sen spela upp den långsamt? Man använder många olika filmmagasin och sen klipper ihop den till en kortare film genom att kopiera över filmen till ett nytt negativ. Men när man gör det så blir det artifakter på filmen som man ser på videon. Det finns inga såna artifakter på någon av alla månlandningsvideosen. Inga dammkorn, inga flytande maskar, ingenting som tyder på att de kopierat en enda sekvens från ett annat negativ.
Varför skulle man behöva kopiera filmen bara för att man spelar in i annan hastighet än den sen spelas upp? Skall du ha en timme film går det åt precis lika mycket råfilm oberoende av med vilken hastighet den spolas genom kameran. Enda skillnaden är hur mycket verklig tid som förlöper medan man filmar.

Annars har ju James Bond parodierat det där med fejkade månlandningen och Capricorn One gjorde det till en bra thriller om än omgjord till en Marsresa.
Citera
2025-12-14, 20:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Varför skulle man behöva kopiera filmen bara för att man spelar in i annan hastighet än den sen spelas upp? Skall du ha en timme film går det åt precis lika mycket råfilm oberoende av med vilken hastighet den spolas genom kameran. Enda skillnaden är hur mycket verklig tid som förlöper medan man filmar.

För att du inte kan spela in filmen i ultrarapid med ett magasin, du behöver använda många och sen klippa ihop filmen och sen kopiera över den till en ny film.

Man märker att man är gammal när folk inte ens fattar hur film fungerar. "Spela över filmen brah".
Citera
2025-12-14, 20:15
Medlem
Citat:
För att du inte kan spela in filmen i ultrarapid med ett magasin, du behöver använda många och sen klippa ihop filmen och sen kopiera över den till en ny film.
Varför när det inte går åt mer fysisk film än om du filmar i normal hastighet? Hur långa sekvenser har vi dessutom av filmerna från månen? De enda jag sett har varit rätt korta, men de kan för all del varit klippta från längre sekvenser.
Citera
2025-12-14, 20:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Varför när det inte går åt mer fysisk film än om du filmar i normal hastighet? Hur långa sekvenser har vi dessutom av filmerna från månen? De enda jag sett har varit rätt korta, men de kan för all del varit klippta från längre sekvenser.

Ska du spela upp filmen i slow motion så filmar du i ultrarapid för att det inte ska synas att det spelas upp i slow motion. Annars blir det för få bilder per sekund så du ser att det ser fake ut.

De längsta filmerna är många timmar och i hög framerate och i en aspect ratio som inte använts inom filmindustrin, d.v.s NASA skulle isf använt filmteknik som är totalt okänd för oss idag fortfarande.
Citera
2025-12-14, 20:25
Medlem
Citat:
Ska du spela upp filmen i slow motion så filmar du i ultrarapid för att det inte ska synas att det spelas upp i slow motion. Annars blir det för få bilder per sekund så du ser att det ser fake ut.
Och? Prova att läs vad jag skrev en gång till och tänk lite!
Citera
2025-12-14, 20:40
Medlem
Citat:
"Spelade över"? herregud.

Hmmm...

... och så "artifakter", minsann!
Citera
2025-12-14, 20:42
Medlem
Citat:

Fråga istället vilken debunking site han läser på så kan vi utgå direkt från den istället.
Citera
2025-12-14, 20:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Jag vet precis vad du menar men du fattar inte vad jag skriver. Testa att spela upp någonting i VLC med en fjärdedels hastighet. Det ser inte likdant ut, det ser fake ut för det blir för taskig framerate. Vi märker låg framerate.
Citera
2025-12-14, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Fråga istället vilken debunking site han läser på så kan vi utgå direkt från den istället.
Bara så det är klart: jag tror inte filmerna är fejk, bara att hans argument är bullshit.

Att rent praktiskt spela in i slowmotion så det ser övertygande ut skulle varit i det närmaste omöjligt. Bara en sån sak som att man skulle behöva göra det i en vakuumkammare för att inte luftmotstånd skulle få dammet röra sig fel.

Har du en riktigt kraftig laser kan du rentav själv testa att vi varit där eftersom astronauterna satte upp en retroreflektor som reflekterar en mätbar del av en utsänd puls.
Citera
2025-12-14, 20:51
Medlem
Citat:
Jag vet precis vad du menar men du fattar inte vad jag skriver. Testa att spela upp någonting i VLC med en fjärdedels hastighet. Det ser inte likdant ut, det ser fake ut för det blir för taskig framerate. Vi märker låg framerate.
Du spelar in en halvtimme i 48 bilder per sekund vilket ger 1 timme om du visar det i 24 bilder per sekund. Detta kräver *exakt* lika mycket film som om du spelar in 1 timme i 24 bilder per sekund och spelar upp i samma hastighet och i båda fallen har du *exakt* samma framerate när du ser på filmen. Förstår du nu?
Citera
2025-12-14, 20:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du spelar in en halvtimme i 48 bilder per sekund vilket ger 1 timme om du visar det i 24 bilder per sekund. Detta kräver *exakt* lika mycket film som om du spelar in 1 timme i 24 bilder per sekund och spelar upp i samma hastighet och i båda fallen har du *exakt* samma framerate när du ser på filmen. Förstår du nu?

Men det skulle inte bli samma effekt som du ser, du behöver spela upp dem mycket långsammare.
Citera
2025-12-14, 20:59
Medlem
Citat:
Men det skulle inte bli samma effekt som du ser, du behöver spela upp dem mycket långsammare.
För att få enkla siffror valde jag en faktor två långsammare, det är bara ändra för att få det än långsammare, principen är densamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in