Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-14, 17:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Hur har du det med läsförståelsen? Jag skrev inte att den inte är överklagad. Jag skrev att "mig veterligen är den inte överklagad" och "får se om den är överklagad". Synonymt med "jag vet inte inte om den är överklagd eller inte, men det verkar inte som den är det". Någon i tråden kan ju veta, vet du.

31-åringen kan ju också överklaga domen. Men som sagt. Oklart om någon av sidorna har överklagat domen.

Bevis finns.
vad bra då kan du bespara mig ditt skitsnack mig vetterlligen skriver du men du vet ju inte mycket om det här.

Varför verkar det inte som den är överklagad? är det ditt önsketänkande såklart.l

alla sidor kan överklaga men man brukar vänta tills sista stund av anledningar jag inte orkar förklara, och verkligen inte vill förklara för dig.

Du säger bevis finns visa det då snapknversationen kian aldrig rätten tolkat som ett edrkännande och ingen här heller, du är ensam om det och dwet gör det inte sant du är en lögnerska, som sysslar med det du anmäler andra för nämligen falsk ryktesspridning.

Vad får du ut av sprida lögner, är det inte bättre du åker till ditt hemland istället för trackassera oss hederliga medborgare?
Citera
2025-12-14, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Att du kallar en majoritet för pedofiler när vi är på ett forum för helt vanliga människor bara för att du blir krossad i debatten är däremot nästan rörande, den bortförklaringen var ovanligt korkad, även för att komma ifrån dig lilla vännen haha
Det var "HusvagnSvensson" som drog in sexuella fantasier och ”hur sex funkar” som argument, inte jag.

Majoriteter brukar lyckligtvis inte bestå av folk som behöver ta till såna avarter för att få ihop sin logik det är bara du och din lilla klick som gör det.

Så du får nog spara ”lilla vännen” till någon som inte ser igenom det där direkt.
Senast redigerad av PR400 2025-12-14 kl. 17:46.
Citera
2025-12-14, 17:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Du bygger hela din teori på ett händelseförlopp som ingen av oss ens har sett dokumenterat annat än i en snappchat konversation.

Det du kallar ”samtycke”, ”sex” och ”ansvar” är alltså inte hämtat från domen, utan från dina egna sex fantasi-scenarier.

När ens argumentation kräver att man hittar på halva underlaget, tja då har man inte mycket att komma med.

Vilken lagtext menar du exakt?
För hittills har du inte kunnat citera en enda paragraf, bara beskrivit en egenhändigt ihopkokad version av lagen.

Och när du pratar om ”den som inte kan samtycka” men avfärdar de mest etablerade konsekvenserna av just den principen -t.ex. i mål som rör minderåriga- undrar man ju vilken uppfattning du egentligen har om hur samtyckesreglerna fungerar i praktiken.

Åklagaren har uppfyllt bevisbördan, det är därför det finns en fällande dom.
Att du fortfarande pratar som om vi befann oss i teorins värld istället för verklighetens säger mest om hur lite kontakt du har med vad som faktiskt hänt.

Vad är det egentligen för skit du försöker sälja in här?

Du pratar om ”argumentation” men ignorerar varje premiss som inte passar din egen agenda.
Att gömma dig bakom regeltekniska detaljer när logiken brister säger inget om sakfrågan bara om hur gärna du vill slippa stå för konsekvenserna av ditt eget twistade resonemang.

Det är inte rättspatos du visar upp här.
Det är en väldigt bekväm reträttplats.

Brottsbalkens 6 kap 1§ 2 st

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/#K6

Kvinnan utnyttjar att mannen befinner sig i en särskilt utsatt situation pga berusning. Det räcker inte att säga nej, hon måste låta bli att ha sex med mannen helt. Han är inte i stånd till att samtycka till att smeka henne med fingret.
Citera
2025-12-14, 17:47
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Det var "HusvagnSvensson" som drog in sexuella fantasier och ”hur sex funkar” som argument, inte jag.

Majoriteter brukar lyckligtvis inte bestå av folk som behöver ta till såna avarter för att få ihop sin logik det är bara du och din lilla klick som gör det.

Så du får nog spara ”lilla vännen” till någon som inte ser igenom det där direkt.

Jag drog inte in några sexuella fantasier. Jag påpekade att det är att delta i sexakten att låta sig tillfredställas av den andra parten. Mycket basal och neutral sexualkunskap.
Citera
2025-12-14, 17:54
Medlem
Citat:

Du är handikappad jag krossa dig i argumentationen och när jag säger att alla håller med mig så var det plötsligt folket på flashback det var fel på haha du är pinsam jag har redan räknat ut hur det ligger till i detta fallet det var inte svårt och husvagnen har rätt i att det snarare är tjejen som är förövare som utfört sexuella handlingar på honom när han var för full för att kunna samtycka
Citera
2025-12-14, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Hon har uppenbarligen hela kvällen agerat på ett sätt som får honom att tro att hon vill ha sex. Sen när de ligger där i sängen och han försöker ta det sista steget (som ju alltid är mannens uppgift) blir det förmodligen svårt att ta hennes nej på allvar, eftersom han sannolikt tror att det bara är en del av parningsleken på det sätt som Bill Burr pratar om i klippet jag länkade.

Denna "parningslek" där man kan ignorera "nej" finns inte stöd för juridiskt. Möjligtvis skull det kunna drivas med läran om social adekvans, men det anses inte (med rätta) vara ett socialt adekvat beteende.

Citat:
Det hela beror på hur hon har sagt dessa "nej". Men som han sa i din älskade Snapchatkonversation så trodde han att hon bara drev, vilket ligger precis i linje med min teori här. Hon kan knappast ha sagt några skarpa, bestämda nej, för då skulle han inte ha trott att hon drev.
Om man nu inte kommit överens om annat, har ord sin vanliga betydelse. Oavsett vad en viss komiker har för sig.

Citat:
Det är sjukt att sånt ska kunna leda till en fällande dom.

Nej, det är helt korrekt

Citat:
Det finns ingen som anser det din jävla idiot. Sluta lägg ord i våra munnar.

Det handlar om att hon genom sitt agerande skickat signaler som han tolkat som att hon ville ha sex. Det är något HELT annat.

Bete dig, tack.
Ni klandrar henne hela tiden för att hon lät honom sova i sin säng, och att det ska minska hans skuld. Samtidigt förnekar ni att ni gör det. Då får ni faktiskt vara konsistenta, och bestämma er.

Angående beteende, så är det tydligt vilka som tycker att deras argument får extra skärpa av att använda skällsord. Men normala ser ingen anledning att sjunka till den låga nivån.
Citera
2025-12-14, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/#K6

Kvinnan utnyttjar att mannen befinner sig i en särskilt utsatt situation pga berusning. Det räcker inte att säga nej, hon måste låta bli att ha sex med mannen helt. Han är inte i stånd till att samtycka till att smeka henne med fingret.

Ja solklart att det snarare är tjejen som är förövaren
Citera
2025-12-14, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Ja solklart att det snarare är tjejen som är förövaren
Nu har ni tappat helt verklighetsförankringen, tydligen.
Citera
2025-12-14, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Brottsbalken 6 kap. 1 § och 1 a § är väldigt tydliga för den som läst mer än rubrikerna:

- Sex utan frivillighet = våldtäkt.
- ”Särskilt utsatt tillstånd” bedöms utifrån faktiska omständigheter, inte vem som drack mest.
- Aktivitet ≠ samtycke. Det framgår både av lagtexten och praxis.

RH 2010:37 och RH 2005:45 bekräftar dessutom att frivillighet bedöms utifrån helheten i bevisningen, inte efter efterhandskonstruktioner eller fantasiscenarier.

Så tyvärr, din modell där den ”nyktra” automatiskt får ansvar för den berusades handlingar finns inte i lagen. Den finns bara i din egen fantasi av den.

Gör om, gör rätt
Citera
2025-12-14, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talacaris
Nu har ni tappat helt verklighetsförankringen, tydligen.

För att vi ser till helheten och inte bara köper tjejens version rakt av?
Citera
2025-12-14, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talacaris
Denna "parningslek" där man kan ignorera "nej" finns inte stöd för juridiskt. Möjligtvis skull det kunna drivas med läran om social adekvans, men det anses inte (med rätta) vara ett socialt adekvat beteende.

Om man nu inte kommit överens om annat, har ord sin vanliga betydelse. Oavsett vad en viss komiker har för sig.

Jag förstår att ni autister uppfattar det så. Men det finns också något som heter icke-verbal kommunikation (autister har ofta svårt med det). Minns inte den exakta siffran men har för mig att den icke-verbala kommunikationen sägs utgöra ca 90% av all kommunikation. Dvs hur man säger något är ofta viktigare än vad man säger.

Citat:
Nej, det är helt korrekt

Det är helt korrekt att det är en sjuk dom, ja.

Citat:
Ni klandrar henne hela tiden för att hon lät honom sova i sin säng, och att det ska minska hans skuld. Samtidigt förnekar ni att ni gör det. Då får ni faktiskt vara konsistenta, och bestämma er.

Jag tror det är du som saknar tillräcklig hjärnkapacitet för att kunna förstå skillnaden. För normalbegåvade är det inte särskilt svårt.

Citat:
Angående beteende, så är det tydligt vilka som tycker att deras argument får extra skärpa av att använda skällsord. Men normala ser ingen anledning att sjunka till den låga nivån.

Jag har inte använt några skällsord överhuvudtaget fram tills nu. Men när debattmotståndare inte kan bete sig utan lägger ord och åsikter i min mun, då förtjänar de skällsord.
Citera
2025-12-14, 18:15
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Brottsbalken 6 kap. 1 § och 1 a § är väldigt tydliga för den som läst mer än rubrikerna:

- Sex utan frivillighet = våldtäkt.
- ”Särskilt utsatt tillstånd” bedöms utifrån faktiska omständigheter, inte vem som drack mest.
- Aktivitet ≠ samtycke. Det framgår både av lagtexten och praxis.

RH 2010:37 och RH 2005:45 bekräftar dessutom att frivillighet bedöms utifrån helheten i bevisningen, inte efter efterhandskonstruktioner eller fantasiscenarier.

Så tyvärr, din modell där den ”nyktra” automatiskt får ansvar för den berusades handlingar finns inte i lagen. Den finns bara i din egen fantasi av den.

Gör om, gör rätt

Nej, aktivitet är inte lika med samtycke. Om man är för full för att samtycka är inte aktivitet något som gör att man ändå samtycker.

Det är din modell att den nyktra automatiskt får ansvar för den berusades handlingar. Det är inget jag förespråkat.

Det verkar rimligt att frivilligheten bedöms efter helheten i bevisningen. Även om domarna ifråga kom innan samtyckeslagstiftningen är de säkert giltiga i huvudsak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in