Citat:
Ursprungligen postat av
ladicius
Kan tänka mig att det kändes ganska meningslöst. Det är nog en bra erfarenhet det också, att det inte var så trevligt som man mindes det.
Personligen känner jag mig klar med alkoholen, tror aldrig jag kommer dricka mer (om inte det händer något extremt såsom att frugan eller barnen dör - då är nog risken mycket stor att flaskan åker fram igen).
Jag känner ingen större glädje över alkoholen nu för tiden. Det blir ett eller ett par glas vid särskilda tillfällen numera, vilket jag är superglad för att jag klarar. Dricker inte ensam mer.
Men som du skriver, man vet inte hur man skulle reagera om det händer något extremt. Där skulle jag nog ha svårt att kontrollera alkoholen. Det var den rädslan (att något hemskt skulle hända) som fick mig att börja dricka så häftigt under så många år. Det är sviterna efter min barndom. Kan hållas i schack på något vis nu -- belöningen är ju att man mår så bra -- men som sagt, oron över att något hemskt ska hända finns alltid där.
Då kan man fråga sig vilken slags oro man föredrar att leva med:
1) Den generella ångesten över att alltid behöva dricka, ljuga för anhöriga, smussla, ha slut på krafterna och över den stundande baksmällan plus att vara rädd för att någonting hemskt ska hända vs. att
2) avstå från alkohol (eller vara måttlig) och må bättre fysiskt och psykiskt, klara av mer, få mer gjort, sova bättre och slippa abstinensbesvär men att fortfarande ha kvar rädslan över att inte palla om något hemskt skulle hända i ens liv.
Jag väljer det sista alternativet. Billigare är det också.