2025-12-21, 10:16
Medlem
Läste precis igenom mina inlägg som jag gjort i denna tråden detta år. Aldrig duckit så lite tidigare, inte blivit några stora fyllor heller. Har druckit några gånger detta året men i 80 % av gångerna så har det varit i sällskap och inga stora mängder. Trenden håller i sig och det blir mindre och bättre kontroll för varje år.

Nu är det snart jul och nyår. Blir på sin höjd några öl på julafton och lite glögg med familjen. Nyår ska jag försöka hålla nyktert precis som förra året. Firar ensam. Det lockar tyvärr redan nu lite med spriten. Avskyr smällandet och att vakna upp vid 00 slaget. Hade på ett sätt varit skönt att ligga däckad och om jag vaknar så kan jag svepa 20 cl sprit och somna om nästan direkt. Jaja, vi får se. Ambitionen är iaf att vara nykter som läget ser ut nu.
Citera
2025-12-22, 21:36
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
Svepte 3 liter öl på krogen i veckan i samband med aw, nog första jag druckit på 2 månader iaf. Ingen katastrof dagen efter men fick ändå känna på hur alkoholen verkligen bryter ner kroppen. Det positiva i det hela är att jag slutade vid 3 liter, jag drack inte ensam, jag drack inte mest, jag gick hem tidigt, drack inget dagen efter och känner ingen sug att dricka idag. Drack på ett sätt som är socialt accepterat.

Men känner verkligen att det inte är samma glädje eller sköna känsla att dricka som innan man blev alkis. Alkohol kommer nog alltid att vara förknippat med ångest och misär.

Glädje med alkohol försvinner nog även med åren, tänker du sa: "Känner verkligen att det inte är samma glädje eller sköna känsla att dricka som innan man blev alkis."
Citera
2025-12-22, 22:31
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Bra jobbat! Det sägs att alkisar aldrig kan dricka normalt igen men det tror jag är skitsnack. Däremot kommer jag aldrig kunna dricka normalt - det är jag säker på. Men jag är ju inte alla, vi är tack och lov olika.

Nej precis, man är ju rädd att något kommer ske och att man då ger fan inte allt och börjar supa igen. Den biten är svår alltså..

Ja det är skitsnack. Min tjejs farsa var vrålalkis av den värsta sorten du kan tänka dig under hela hennes uppväxt. Söp tills han stupade i princip varje dag, hittades i diken osv osv.

Idag dricker han endast vid högtider i sällskap, och då bara 3-4 öl som vi andra utan att bli konstig eller vilja ha mer.
Citera
2025-12-22, 23:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Ja det är skitsnack. Min tjejs farsa var vrålalkis av den värsta sorten du kan tänka dig under hela hennes uppväxt. Söp tills han stupade i princip varje dag, hittades i diken osv osv.

Idag dricker han endast vid högtider i sällskap, och då bara 3-4 öl som vi andra utan att bli konstig eller vilja ha mer.
Kan nog vara individuellt, skulle jag tro, samt bero på varför man drack mycket i början.
Vissa verkar nästan genetiskt sakna den där "bromsen" som de flesta har, när det väl går igång finns det inget stopp.
Citera
2025-12-23, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbledwarf
Kan nog vara individuellt, skulle jag tro, samt bero på varför man drack mycket i början.
Vissa verkar nästan genetiskt sakna den där "bromsen" som de flesta har, när det väl går igång finns det inget stopp.
Ja, det låter rimligt.

Jag har alltid känt att jag inte har någon sådan broms. Alltid skall jag maximera allt, finns inget "lagom". Drack så mycket det bara gick varje gång. Samma sak med snus eller vad som helst: slutade med att det skulle vara den starkaste snusen eller att godiset skulle ätas upp om man så mår illa. Som ett inre tvång att "push it to the limit".
Citera
2025-12-24, 11:19
Medlem
God Jul och hoppas ni alla får en trevlig Jul!

Här har man åkt på influensan eller nåt liknande så det blir en väldigt stillsam Jul. Familjen får väcka mig när det är dags för tomten att komma, resten av tiden får det bli att ligga och vila. Ingen alkohol, bara julmust.

Kämpa på!
Citera
2025-12-25, 17:52
Medlem
Lonlines avatar
Citat:
Ja, det låter rimligt.

Jag har alltid känt att jag inte har någon sådan broms. Alltid skall jag maximera allt, finns inget "lagom". Drack så mycket det bara gick varje gång. Samma sak med snus eller vad som helst: slutade med att det skulle vara den starkaste snusen eller att godiset skulle ätas upp om man så mår illa. Som ett inre tvång att "push it to the limit".

Känner igen mig med det där att allt ska vara det med högst styrka och mängd. Sibiria snus var en favorit ett tag. Samma med stark mat och starka såser. Alltid ska det vara "push it to the limit". Snusar gör jag fortfarande, fast med "normal" styrka. Den starka maten består🤣

Men nykter är man!
Citera
2025-12-25, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonline
Känner igen mig med det där att allt ska vara det med högst styrka och mängd. Sibiria snus var en favorit ett tag. Samma med stark mat och starka såser. Alltid ska det vara "push it to the limit". Snusar gör jag fortfarande, fast med "normal" styrka. Den starka maten består🤣

Men nykter är man!
Härligt att höra! Haha, stark mat är jag lite för klen för med Siberia har det blivit ibland. Nu senast fastnade jag för "hyper strong" vitsnus, fan jag måste verkligen trappa ner lite.

Men ja, nykter!
Citera
2025-12-27, 20:11
Medlem
Burnwines avatar
67 dagar nykter nu och ångesten kommer inte lika intensivt som tidigare.
Ska till ett stödboende inom en månad och ska försöka fortsätta vara nykter där.

Väldigt skönt att julen är över pga att jag bara ser det som ett kvitto på hur mycket jag har misslyckats i mitt liv jämförelse med andra.

Hoppas det har gått bra för er andra över jul
Citera
2025-12-27, 20:29
Medlem
Kan hända mina dagar på Flashback snart är räknade så jag får passa på att tacka för alla inlägg i tråden. Det hjälper mycket att läsa här. Ta hand om varandra och kämpa på!

Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine
67 dagar nykter nu och ångesten kommer inte lika intensivt som tidigare.
Ska till ett stödboende inom en månad och ska försöka fortsätta vara nykter där.

Väldigt skönt att julen är över pga att jag bara ser det som ett kvitto på hur mycket jag har misslyckats i mitt liv jämförelse med andra.

Hoppas det har gått bra för er andra över jul
Bra jobbat!

Gått bra här med, influensan har hållit sysselsatt.
Citera
2025-12-27, 21:35
Medlem
Citat:
Kan hända mina dagar på Flashback snart är räknade så jag får passa på att tacka för alla inlägg i tråden. Det hjälper mycket att läsa här. Ta hand om varandra och kämpa på!

Vad menar du med ovanstående? Du och andra nyktra visar vägen, så stanna gärna på Flashback.

Och god fortsättning och hoppas flunsan ger sig snart.
Citera
2025-12-27, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Vad menar du med ovanstående? Du och andra nyktra visar vägen, så stanna gärna på Flashback.

Och god fortsättning och hoppas flunsan ger sig snart.
Blir kanske avstängd men vi får se - kanske klarar mig.

Tack och god fortsättning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in