2025-12-13, 17:50
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Att flytta fram och tillbaka är ju en klassiker för att slippa betala försäkring, skatt etc. Man skriver över bilen på frugan när årsskatten närmar sig, hon får betala, sen ändrar man tillbaka. Kanske inte jätteschysst om man ska vara petig, men samtidigt är det inte det minsta olagligt och inget hon kan göra något åt. I det här fallet var det väl extra viktigt att snabbt ta tillbaka bilen igen, eftersom den annars skulle ha hamnat hos kronofogden illa kvickt pga hennes skulder.
Men i detta fall så sägs det att skatten skulle betalas i Nov? Alltså innan bytet gjordes.

Men jag blir mer och mer övertygad om att mannen har en stor del i hennes skulder och mående.
Citera
2025-12-13, 17:50
Medlem
K.Blomkvists avatar
Ojoj, jag känner att hela detta fallet är en enorm soppa av bilbyten, adressbyten, lån, skulder och fan och hans moster.

Skulder på nästan 1.4 mille...

Hur i h-e kan man röra till det på det viset?

Vem är egentligen skyldig till att det slutade så himla illa att två är nu döda.

Jag får inte ihop det...

Citera
2025-12-13, 17:54
Medlem
Citat:
Att flytta fram och tillbaka är ju en klassiker för att slippa betala försäkring, skatt etc. Man skriver över bilen på frugan när årsskatten närmar sig, hon får betala, sen ändrar man tillbaka. Kanske inte jätteschysst om man ska vara petig, men samtidigt är det inte det minsta olagligt och inget hon kan göra något åt. I det här fallet var det väl extra viktigt att snabbt ta tillbaka bilen igen, eftersom den annars skulle ha hamnat hos kronofogden illa kvickt pga hennes skulder.

Jo jag vet att vissa sysslar med sånt men i detta fallet tror jag inte det funkade eftersom han fortfarande ägde bilen månaden som är fordonets betalningsmånad dvs November!
Citera
2025-12-13, 18:00
Medlem
Citat:

Isf handlar det om att han vill byta försäkringsbolag på bilen tror bara att man kan säga upp försäkringen på huvudförfallodagen. Säljer han den då o säger upp försäkringen ,köper tbx den då kan han ju välja ett annat bolag. Vilket klyddande men kanske värt mödan 🤔
Citera
2025-12-13, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Ojoj, jag känner att hela detta fallet är en enorm soppa av bilbyten, adressbyten, lån, skulder och fan och hans moster.

Vem är egentligen skyldig till att det slutade så himla illa att två är nu döda.

Jag får inte ihop det...

Jadu det är du nog inte ensam om att undra.
Citera
2025-12-13, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist

Jag får inte ihop det...

Så tröttsamt.
Alla pratar om pengar när en mamma o hennes barn är döda!

Är det nån här på fb som vet hur dom har dött?
Citera
2025-12-13, 18:14
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Han kanske trodde att det var december men upptäckte efter bytet att det är november och bytte därför tillbaka eftersom det redan var för sent för honom att slippa betala.

Ja, jag ber om ursäkt att jag rörde till tråden med denna terori.
Det är alltså den som är ägaren till bilen när skattemånaden börjar, dvs 1/11 i detta fall & inte 1/12 som avgör vem som betalar. Oavsett om man säljer bilen innan förfallodatum. My bad.
Han kanske är lika rörig som mig?

Nej, men seriöst så ser jag ingen vits med ägarbytet.
Citera
2025-12-13, 18:20
Medlem
Blackdollkillers avatar
S har dragit ris till egen röv. Ser på Facebook att hon rider, finns inga slarvigare människor än hästmänniskor.. Det är ju inte direkt gratis att hålla på med hästar heller..
Citera
2025-12-13, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Det är alltså den som är ägaren till bilen när skattemånaden börjar, dvs 1/11 i detta fall & inte 1/12 som avgör vem som betalar. Oavsett om man säljer bilen innan förfallodatum. My bad.

Seriöst så är det väl ingen vits med ägarbyte fram o tillbaka med en bil.

Ett barn o mamma är faktiskt döda. Till anhöriga:💔❤️❤️❤️🌹

Vet nån hur dom har dött? Skjutvapen? Kniv? Annat?

Vad är det som har hänt?

Fram med era fb detektivtalanger nu, det finns ju många av er som är jätteduktiga här.
Senast redigerad av VilloVet9 2025-12-13 kl. 18:26.
Citera
2025-12-13, 18:29
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilloVet9
Seriöst så är det väl ingen vits med ägarbyte fram o tillbaka med en bil.

Ett barn o mamma är faktiskt döda.

Vet nån hur dom har dött? Skjutvapen? Kniv? Annat?

Fram med era fb detektivtalanger nu, det finns ju många av er som är jätteduktiga här.

Ja, men man vill förtvivlat gärna hitta ngt som kan ge svar på ngn av alla frågor.
Det hade varit intressant att veta hur det hela gick till där innan de dog. Eller att ngn som känner henne uttalade sig.

Jag ska kontakta KF & se vad skulderna handlar om för jag tänker det är en viktig bit i denna historia.
Citera
2025-12-13, 18:32
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Nja knepigt fall tror ff att det är han som är betalningsskyldig eftersom att han ägde den i nov som det påstås är bilens betalningsmånad! Fattar inte vitsen att flytta bilen fram och tillbaka . Någon som är klyftigare kan förstå det?

Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl

Så här gissar att orsaken kan vara till bytet den 1 december.

Skatten skulle betalas den sista november, den 30:e.

Skatten ska vara bokförd som betald den sista i månaden, och om den dagen infaller på en helgdag, flyttas sista bokföringsdag till följande vardag.

Den 30:e november var en söndag och han trodde/hoppades på att om han gör ägarbytet på måndagen (följande vardag) den 1/12 så gäller ägarbytet ändå från den 30:e eftersom det var sista betalningsdag.
Senast redigerad av exoticspice 2025-12-13 kl. 18:41.
Citera
2025-12-13, 18:39
Avslutad
Pappan har visst bytat adress efter mordet.
Måste vara fruktansvärt för honom.

Ena dagen kämpa tillsammans med ekonomi och allt därtill.
Nästa dag stå ensam med en omfattande sorg.

Hur fortsätter man efter en sån tragedi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in