Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Oh jesses. Ändå har flanders förvarnat tidigare i tråden om att du och en del andra inte förstår så enkla saker som att byggnad och fastighet har olika pris.
Och med det i bakhuvudet var jag extra tydlig på skillanden. Men ändå så fattar du inte.
Detta har vi gått över många gånger. flanders är mycket riktigt en av dem som också prompt anser att man skall göra skillnad på markvärde och byggnadsvärde vid köp av bostad. I praktiken däremot spelar det absolut ingen roll hur du väljer att dela upp detta eftersom det är köpeskillingen folk tittar på.
Enda anledningen till varför man vill dela upp dessa två är för att man vill göra något pseudointellektuell tolkning att mark inte går ner i värde och därför intala sig själv att bostäder är billiga när det inte spelar någon roll.
Vi har också gått över vad taxeringsvärde har för betydelse och det spelar ingen som helst roll för marknadsvärdet. Länkade till och med till en sida från Skatteverket om hur taxeringsvärde sätts, du borde kunna läsa dig till saker men jag antar att jag har för högt satta förväntningar på din förmåga när jag tror att du skall vara läskunnig.
Här är en till artikel från Bjurfors kring vad taxeringsvärde är, så du kan kanske trycka in det i huvudet att taxeringsvärde
inte är marknadsvärde utan endast används för skatteunderlag.
Sist men inte minst så bad jag dig länka till konkreta objekt som du talade om, för du sade att det fanns ett objekt som såldes för 1.8 miljoner. Det du länkade till kostar 7 miljoner, vet att siffror är svåra för dig att förstå men 1.8 miljoner är inte samma som 7 miljoner.
Finns det hus för 1.8 miljoner som sålts eller var det bara din egna "tolkning" av vad huset kostade?
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Med ett pris (vi inte riktigt vet om säljaren får ut) på 7 MSEK så är "rabatten" mot taxeringsvärdet 1839 kSEK.
Taxeringvärde sätts till 75% av marknadsvärdet. Taxeringsvärdet har ingen betydelse för marknadsvärdet utan förhållandet är tvärtom.
Detta är inget annat än genuin dumhet från din sida, det står klart och tydligt på Skatteverkets hemsida hur taxeringsvärde sätts och du borde klara av att förstå att det är inte samma sak som marknadsvärde och att taxeringsvärde följer efter.
Du och flanders verkar tro att taxeringsvärde är någon slags lägstanivå som man inte kan gå under och att mark inte går ner i värde, så funkar det inte i verkligheten.
Det du gör är återigen mental accounting, mental gymnastik kan man också kalla det, när man vänder och vrider på sin egen
tolkning av verkligheten för att det skall passa bättre.
Går bostäder ner i värde går värdet på mark ned också, går marknadsvärdet ner kommer taxeringsvärdet följa efter.
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Och det är fel eftersom en scalper som går plus tillför värde. Det är därför scalpern går plus.
Dock helt irrelevant här då folk de facto köper för att bo och transaktionskostnaderna är så höga att ingen kan få någon vinst med scalping.
Scalpers tillför inget värde utan tvärtom försämrar marknaden för de som vill avnjuta den som det är tilltänkt. Det där därför som scalping är olagligt i många länder och säljare aktivt försöker motverka detta beteende.
Och detta är exakt det vi ser på bostadsmarknaden, de som är yngre och vill köpa ett boende kan inte det för de som är äldre ser inte en bostad utan en tillgång de skall tjäna pengar på.
Varje gång jag tror att botten är nådd för din dumhet så drar du fram en spade och börjar frenetiskt gräva...