Citat:
Ursprungligen postat av
Wallincus
Vet att detta är svårt för dig att begripa men problemet som är på marknaden idag är att trots att det finns omfattade renoveringsbehov så vill många säljare ha fullt pris för bostaden och de har inte ett dugg bråttom att sälja för att många har kraftiga vinster inrullat i bostaden så de kan gott bo kvar utan problem.
Nu när äntligen folk börjar dö bort och lämnar sina hus efter sig så kanske vi kan få bukt med den extrema bristen och få ner priserna igen till en mer rimlig nivå, det är sorgligt att det skall behövas vänta på att folk dör men eftersom ingen tar itu med problemen på bostadsmarknaden så blir det såhär.
Bostäder kostar pengar att underhålla, det är bara en tidsfråga innan folk går ner i pris på ärvda bostäder för att bli av med dem
Nu har jag berättat i tråden om försäljningar i min närhet där rabatten för renovering varit (i mitt tycke) orimligt stor. Ett lite större hus som var helt ok bortsett från div renoveringar gick för kanske 1.8 MSEK. Då tillkommer marken/adressen. Men de har ju inga renoveringsbehov. Ett grannhus utan renoveringsbehov gick för ca 6.5 M. Då var det i sig aningen större. Men om vi säger 3 MSEK i rabatt för div renoveringar som knappast kostar så mycket är ju i mesta laget.
Det är en överdriven rabatt. Där orsaken är:
* Yngre köpare kan/vill inte renovera själva
* Det går inte riktigt att få renoveringslån. Men måste ha ett betydande eget kapital över när man köpt.
De som köpte huset jag nämnde behövde då ha kanske 2 MSEK över när dom köpt huset. Och det är det få som har. Eller tåla att spara och renovera successivt. Och bo med renoveringsbehov. Men det senare verkar inte folk tåla. Nya villan måste väl visas upp i perfekt skick på instagram antar jag.
Ja sanslös rabatt är det nu på villor med renoveringsbehov. En tid för klipp för den som kan tänka sig att renovera lite själv.