2025-12-10, 23:02
Medlem
Det här från oktober förra året tycker jag fortfarande var ett ovanligt bra inlägg. Om ni tycker att jag därmed upprepar mig har ni alldeles rätt, men jag uppfattar att toleransen för att säga samma sak flera gånger är förhållandevis hög i denna tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Här är två närmast obegripliga saker rörande den som går under benämningen KM i tråden:

1. Att någon fortfarande kan misstänka honom för något trots den uppmärksamhet polisen har ägnat honom. Det handlar ju inte om någon som har gått under radarn, för att uttrycka sig försiktigt. Tror någon verkligen att han skulle kunna klara sig undan detta, oavsett på vilket sätt han nu skulle vara inblandad?

2. Att ingen klarar av att lägga det pussel som bildas av de bitar som ständigt flyttas om, men tydligen är de som finns att utgå från. Ett fullt rimligt scenario - mycket rimligare än att han skulle ha tittat på medan någon eller några andra misshandlar och för bort Helena och sedan tigit om det i över trettio år - är att han efter sitt telefonsamtal på torget har uppehållit sig någonstans i centrala Mariestad tillsammans med någon han inte borde vara tillsammans med och gjort något han inte borde. Den idé som osökt infinner sig är att han har idkat sexuellt umgänge med någon annan än sin sambo (och någon annan än Helena). Det är mycket rimligare att tro att det har kunnat äga rum i en park, plantering, bakgård eller liknande än den fantasi som ett par skribenter här ägnar sig åt. Det förklarar varför han inte har setts någonstans, och det är också mycket rimligare att kunna uppträda normalt när man någon timme senare möter en kompis, om det är det man har gjort än om man har bevittnat ett dråp eller mord. Det ger också en helt rimlig förklaring till varför han inte vill berätta om vad som hände.

Jag har inte velat skriva detta tidigare, eftersom jag inte tycker att han behöver svara inför offentligheten för detta. Men när nu anklagelserna om inblandning i Helena försvinnande inte verkar avta kanske det här ändå förtjänar att sägas.
Citera
2025-12-10, 23:09
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Jag kan förklara för dig pappskalle att en minneslucka kan vara flera timmar, ibland med och ibland utan minnesfragment. Ok? Testa för fan någon gång istället för att sitta och hitta på. Du och Ugglan kan väl festa hårt någon kväll och återberätta kvällen.

Jag fattar inget vad du säger med att "hitta på" ärligt talat. Jag kan säga att jag har egen praktiskt erfarenhet i vad det innebär att ha minnesluckor ja...
Citera
2025-12-10, 23:28
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ok. Så den här oerhörda överensstämmelsen faller alltså tillbaka på hur en journalist formulerat sig i en radiodokumentär. Ja, det var ju tungt.

Låter annars lite märkligt att vittnet kan ge en så detaljerad beskrivning. Ingen gör väl den typen av knivskarp observation av ett par brallor i rörelse, på avstånd, under några sekunder, mitt i natten?

Journalist och barndomsvän med Helena

Men den oerhörda överensstämmelsen gällde bara när KM var misstänkt.
Fallet Helena 2017: "För polisen beskriver hon byxorna i detalj exakt så som Helenas byxor såg ut."

När KM efter beslut från åklagare inte längre var misstänk kom det en ny version om brovittnets observation.
Fallet Helena 2019: "Kvinnan ska ha burit byxor som påminde om de som Helena Andersson bar den aktuella kvällen."
Citera
2025-12-11, 00:28
Medlem
Som jag sagt tidigare, har har vi nog losningen valdigt enkelt forklarad. Det ar inte krangligare an sahar. Fattas bara namnet pa GM och hans kompanjon.

https://www.youtube.com/watch?v=gq4l1r0NQ2k
Senast redigerad av MrConwell 2025-12-11 kl. 00:46.
Citera
2025-12-11, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Som jag sagt tidigare, har har vi nog losningen valdigt enkelt forklarad. Det ar inte krangligare an sahar. Fattas bara namnet pa GM och hans kompanjon.

https://www.youtube.com/watch?v=gq4l1r0NQ2k

Jag minns det här inslaget. GW han killgissar lika mycket som alla andra. Kan inte presentera några säkra belägg för att HA har fått skjuts hem.
Han har byggt sin hýpotes med lika mycket confirmation bias som vilken amatördeckare som helst.
Citera
2025-12-11, 19:58
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
FALLET HELENA "Mannen i pilotglasögon" inte längre mordmisstänkt.
Publicerat lördag 10 augusti 2019 kl 06.00

Misstankarna mot mannen grundades bland annat på:

Att hans utseende stämmer mycket väl med det signalement som ett vittne gett på en man som gått med en kvinna på Marieholmsbron under natten i riktning mot Helena Anderssons bostad. Kvinnan ska ha burit byxor som påminde om de som Helena Andersson bar den aktuella kvällen.

https://sverigesradio.se/artikel/7276770
Citat:

Fallet Helena 2017: "För polisen beskriver hon byxorna i detalj exakt så som Helenas byxor såg ut."

När KM efter beslut från åklagare inte längre var misstänk kom det en ny version om brovittnets observation.
Fallet Helena 2019: "Kvinnan ska ha burit byxor som påminde om de som Helena Andersson bar den aktuella kvällen."

Läs den länken då igen som du lagt upp om detta ovan så ser du att Mats Öfverströms namn står ovanför Pernilla Wadebäcks namn och då vet du och jag vet att det är med största sannolikhet Mats som har författat dessa rader i denna artikel och valt att använda denna formulering som han gör: "påminde om Helenas byxor".
Citera
2025-12-11, 19:59
Medlem
Citat:

Sen är det ju inte bara det att vi inte vet om det var Helena. Det är svårt att se hur det skulle kunna varit hon.

Vi måste köpa att hon först promenerar med en person och några minuter senare bli attackerad av en helt annan person.

Det är att krångla till det.
Citera
2025-12-11, 22:52
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Läs den länken då igen som du lagt upp om detta ovan så ser du att Mats Öfverströms namn står ovanför Pernilla Wadebäcks namn och då vet du och jag vet att det är med största sannolikhet Mats som har författat dessa rader i denna artikel och valt att använda denna formulering som han gör: "påminde om Helenas byxor".

Har du IB läst förhör med brovittnet så du vet att det PW kommunicera i P4 Dokumentär är fakta, och varför skulle Mats valt att använda denna formulering om den inte stämmer med brovittnet?
I en dokumentär skall det inte förekomma olika formuleringar om samma sak!
Citera
2025-12-12, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
VAd vill du ha sagt med detta?
Citera
2025-12-12, 12:56
Medlem
Citat:
Har du IB läst förhör med brovittnet så du vet att det PW kommunicera i P4 Dokumentär är fakta, och varför skulle Mats valt att använda denna formulering om den inte stämmer med brovittnet?
I en dokumentär skall det inte förekomma olika formuleringar om samma sak!
Det är stor skillnad på Påminde om, och, Exakt lika.
Vi vet inte brovittnet ursprungliga uppgifter eller uppgifter från återkontakten många år senare, är det som kommunicerats.
Dessutom har GW sagt att de är säkra på att hon fick skjuts, vilket totalt skjuter brovittnet i sank.
Och som du säger, vi vet inte om PW förmedlat vad hon läst i original, eller om det är andra eller tredjehandsuppgifter.
Jag vet ju att hon i media lät väldigt förhoppningsfull angående det som skulle visa sig vara KM, men hon har inte efteråt tagit tillbaka något, vilket vore en ren hygienfråga angående någon som så totalt genomlysts och blivit avskriven.
Citera
2025-12-12, 18:05
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Det är stor skillnad på Påminde om, och, Exakt lika.
Vi vet inte brovittnet ursprungliga uppgifter eller uppgifter från återkontakten många år senare, är det som kommunicerats.
Dessutom har GW sagt att de är säkra på att hon fick skjuts, vilket totalt skjuter brovittnet i sank.
Och som du säger, vi vet inte om PW förmedlat vad hon läst i original, eller om det är andra eller tredjehandsuppgifter.
Jag vet ju att hon i media lät väldigt förhoppningsfull angående det som skulle visa sig vara KM, men hon har inte efteråt tagit tillbaka något, vilket vore en ren hygienfråga angående någon som så totalt genomlysts och blivit avskriven.

Frågetecknen kring brovittnet blir ju inte mindre om man lyssnar på vad Mats säger i ljudklippet.

"Orsaken till att den här mannen varit misstänk i Helena-utredningen är en rad indicier. Exempelvis att han sågs tillsammans med Helena Andersson inne på Stadshotellet strax för stängningsdags den där lördagsnatten 1992. Han saknar alibi och har också lämnat motsägelsefulla uppgifter om vad han sen gjorde på natten. Men sedan mannen anhölls kort och förhördes 2017 så har utredningen inte kommit särskilt mycket framåt."
https://www.sverigesradio.se/artikel/7276770

Varför utelämnar Mats brovittnet, hon som kunde lämna sådana exakta uppgifter!?
Citera
2025-12-12, 19:46
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Frågetecknen kring brovittnet blir ju inte mindre om man lyssnar på vad Mats säger i ljudklippet.

[...]

Varför utelämnar Mats brovittnet, hon som kunde lämna sådana exakta uppgifter!?
Pga att brovittnet enbart är ngt som Fågeln och 03an får sina orgasmer av, det finns noll substans i det, men inte heller Polisen tror ju att det var Helena som "modelejonet" såg på bron.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in