Citat:
Ursprungligen postat av
Banankontrakt
Här är två närmast obegripliga saker rörande den som går under benämningen KM i tråden:
1. Att någon fortfarande kan misstänka honom för något trots den uppmärksamhet polisen har ägnat honom. Det handlar ju inte om någon som har gått under radarn, för att uttrycka sig försiktigt. Tror någon verkligen att han skulle kunna klara sig undan detta, oavsett på vilket sätt han nu skulle vara inblandad?
2. Att ingen klarar av att lägga det pussel som bildas av de bitar som ständigt flyttas om, men tydligen är de som finns att utgå från. Ett fullt rimligt scenario - mycket rimligare än att han skulle ha tittat på medan någon eller några andra misshandlar och för bort Helena och sedan tigit om det i över trettio år - är att han efter sitt telefonsamtal på torget har uppehållit sig någonstans i centrala Mariestad tillsammans med någon han inte borde vara tillsammans med och gjort något han inte borde. Den idé som osökt infinner sig är att han har idkat sexuellt umgänge med någon annan än sin sambo (och någon annan än Helena). Det är mycket rimligare att tro att det har kunnat äga rum i en park, plantering, bakgård eller liknande än den fantasi som ett par skribenter här ägnar sig åt. Det förklarar varför han inte har setts någonstans, och det är också mycket rimligare att kunna uppträda normalt när man någon timme senare möter en kompis, om det är det man har gjort än om man har bevittnat ett dråp eller mord. Det ger också en helt rimlig förklaring till varför han inte vill berätta om vad som hände.
Jag har inte velat skriva detta tidigare, eftersom jag inte tycker att han behöver svara inför offentligheten för detta. Men när nu anklagelserna om inblandning i Helena försvinnande inte verkar avta kanske det här ändå förtjänar att sägas.
Okey, du för i vart fall en argumentation här men jag förkastar ändå denna ide för det är
den som är helt byggd på fantasi i motsats till min som bygger på konkreta uppgifter d v s på vittnen som sett saker och från det brovittne som polisen har kopplat KM och Helena till. Jag skall förklara varför din ide är helt fel och min är rätt.
Det är ju så här att P4-reportrarna PW och Mats frågade ju KM just om detta samtal han hade gjort till sin sambo från telefonkiosken på torget strax efter Stadts stängning. Då sade han ju som förklaring på detta att om han hade känt sig sårad och ledsen för att fått nobben av Helena så hade han kanske velat höra vad han hade hemma. Detta var den förklaringen han gav till dessa reportrar på rastplatsen under 2017.
I och med detta samtal från torget så fann han den tröst och kärlek då i detta som han sökte då. Skall han då ändå efter detta ändå inte nöja sig utan nu skall han hitta en kvinna på torget att ligga med...Detta är verkligen INTE troligt. KM var mycket intresserad av Helena endast och hade varit detta en längre tid. Jag lämnar detta så här. Okey?
Det är alltså MYCKET mer troligt att det är på detta sätt att när KM står i telefonkiosken så ser han en ensam gåendes Helena gå över torget och detta är baserat på de vittnen som tycks sig se detta . Okey.
KM ser då till att runda av detta samtal lite snabbt och vill hinna ifatt Helena vilket han gör och det blir då det par som ett vittne har observerat som handlar om en man och en kvinna som går tillsammans på Österlånggatan i riktning mot Kungsgatan (P4-dok. del 1, 2017). Okey.
Sedan hoppar vi då fram lite längre i riktningen mot Helenas hem och detta blir då till detta brovittne.
Om inte KM gjorde detta som du föreslagit här så vad återstår som alternativ till mitt som han kan ha pysslat med då ? Skall vi gå över ån för att hämta vatten till elefanten som finns mitt i rummet verkligen ?
Henrik A märkte inget speciellt med KM nej. Min förklaring till detta är helt enkelt att KM innehar en kapacitet till att visa upp en fasad och hålla masken. Alla har den egenskapen i varierande grad och det är så här att detta handlar om självbevarelsedrift och detta inte för att han var GM eller ens medgärningsman. KM var även berusad som kan vara en bedövare givetvis.