Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-10, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Exakt. Tänk efter.

Stig kom närmare en minut efter skotten. Han såg en figur vid Luntmakargatan. Under en kort stund. Han visste inte vem den figuren var. Varför skulle han diskutera den saken med någon på platsen? Den uppgiften ville han lämna till polisen. Vilket han gjorde 13 timmar senare.

Nej, här är det du som ska tänka efter !

13 timmar efter när man väl är på brottsplatsen är märkligt

Engström är en pratglad människa och hade han varit på brottsplatsen så hade han pratat med många vittnen om något han sett....När Engström hade fått reda på att det är Olof Palme så hade han sprungit in på Skandia och hämtat kaffe och sen rusat tillbaka till brottsplatsen!!

Varför hade han det tänker du ?

Jo för att han är 53år och inser vilken jävla händelse detta är att en av världens mäktigaste man just blivit avrättad på hans "gata"
Han fattar ju att media cirkusen är på väg och han kan hamna på första sidan som mannen som såg GM( kanske )

Engström hade varit nattens hjälte som dessutom hjälpt till med livräddning och jagat i gränden. Men också kanske sett GM

Men vad får vi istället ?

Jo ett samtal 13 timmar senare om att han blivit förväxlad, men jag har iallafall rätt med hur han gillade media cirkusen och var inte blyg...

Synd bara att han inte var på brottsplatsen
Citera
2025-12-10, 04:12
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nej, här är det du som ska tänka efter !

13 timmar efter när man väl är på brottsplatsen är märkligt.

Inte märkligt. Vittnen som såg viktigare saker (som Jan A och Christina V) hörde av sig senare.

Det tog tid att komma fram till polisen den 1 mars 1986. På grund av amatörens dåligt organiserade tipsmottagning.

Citat:
Engström är en pratglad människa och hade han varit på brottsplatsen så hade han pratat med många vittnen om något han sett....När Engström hade fått reda på att det är Olof Palme så hade han sprungit in på Skandia och hämtat kaffe och sen rusat tillbaka till brottsplatsen!!

I sociala sammanhang var Stig omvittnat social.

Inte som åskådare på en brottsplats. Stig fick inte veta att det var Palme förrän strax innan Stig lämnade platsen.

Citat:
Varför hade han det tänker du ?

Jo för att han är 53år och inser vilken jävla händelse detta är att en av världens mäktigaste man just blivit avrättad på hans "gata"
Han fattar ju att media cirkusen är på väg och han kan hamna på första sidan som mannen som såg GM( kanske )

Engström hade varit nattens hjälte som dessutom hjälpt till med livräddning och jagat i gränden. Men också kanske sett GM

Men vad får vi istället ?

Jo ett samtal 13 timmar senare om att han blivit förväxlad, men jag har iallafall rätt med hur han gillade media cirkusen och var inte blyg...

Synd bara att han inte var på brottsplatsen

Han var på brottsplatsen. Som vittne. I knappa 10 minuter.

Bortsett från en kort tur till Luntmakargatan på mindre än två minuter.
Citera
2025-12-10, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Inte märkligt. Vittnen som såg viktigare saker (som Jan A och Christina V) hörde av sig senare.

Det tog tid att komma fram till polisen den 1 mars 1986. På grund av amatörens dåligt organiserade tipsmottagning.

I sociala sammanhang var Stig omvittnat social.

Inte som åskådare på en brottsplats. Stig fick inte veta att det var Palme förrän strax innan Stig lämnade platsen.

Han var på brottsplatsen. Som vittne. I knappa 10 minuter.

Bortsett från en kort tur till Luntmakargatan på mindre än två minuter.

Du nämner att Engström får reda på att offret är Palme sent ...

Hindrar det honom att tycka att det ska bli mkt intressant för nu kommer det ju snart mkt media till brottsplatsen..

För nu kan du ju inte slingra dig med att han inte skulle gilla det !!

Sen att du kallade Engström för social men inte på en brottsplats var en märklig och väldigt specifik analys som jag inte förstår alls
Citera
2025-12-10, 06:17
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Du nämner att Engström får reda på att offret är Palme sent ...

Hindrar det honom att tycka att det ska bli mkt intressant för nu kommer det ju snart mkt media till brottsplatsen..

För nu kan du ju inte slingra dig med att han inte skulle gilla det !!

Sen att du kallade Engström för social men inte på en brottsplats var en märklig och väldigt specifik analys som jag inte förstår alls

Väktarna uppger att Stig var osäker på om det verkligen var Palme.

Det finns andra vittnen som också säger att de hade svårt att tro det först. Väktarna blev heller inte övertygade om att det var OP förrän de fick höra det på radio efter midnatt.

Om han inte trodde att det var Palme fanns det inte samma anledning att söka upp journalister. Han talar ju om att han först trodde att OP var en fyllerist eller att det rörde sig om en simpel knarkuppgörelse.
Citera
2025-12-10, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Kommer fram 45-60 sek efter skotten och frågar direkt Lisbeth vilket håll GM sprang. Då pekar hon in i gränden (vilket AH ser) vilket gör att både LP och SE ser LJ under det korta tidsfönster då han är synlig.

Att LP med all sannolikhet sett LJ stärker SE:s version av händelseförloppet. Han säger att han tittar in i gränden när hon pekar, vilket rimmar mycket väl med att båda ser LJ.

Därefter följer några sekunders ytterligare snack med LP. Inget långrandigt. Möjligen har SE hittat på/överdrivit någon replik från LP men inte hela interaktionen.

Sedan drar han i OP:s ben och har synpunkter på livräddningen. Tar en sväng förbi JA. Sedan märker han att LJ är försvunnen från gluggen, så han tassar in i gränden för att leta efter honom.

När han kommer till korsningen och inte ser LJ i någon riktning lufsar han in på Bohemia för att lugna nerverna. Han hittar på polisjakten för att dölja denna tafatthet.

Sedan iväg till tunnelbanan på Kungsgatan där han inser att han missat tåget. Då lufsar han tillbaks till Skandia och resten är historia.

"Kommer fram 45-60 sekunder efter skotten och frågar direkt Lisbet vilket hpåll GM sprang"

Så han vet att det skett ett mord och att det finns en gärningsman?
Citera
2025-12-10, 06:41
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Tack för sammanställning. Jag har som sagt inte allt i huvudet längre, då det var några år sedan jag rotade omkring detta.

Men visst kan man skönja SE mellan raderna, som du påpekar, om man vill. Och även jag är bekant med flera av uppgifterna du serverar. Dock är jag inte lika övertygad som du att det är SE som är mannen i rock, som bekant fanns det ytterligare en herre i rock och som var om sig och kring sig enligt vittnesuppgifter. Och att SE var direkt tjock vid mordtillfället häller jag inte med om, det blev han senare, dock hade han som bekant ett lite runt ansikte.

Du som verkar ha koll, kanske kan bena ut språngmarschen när du ändå är tagen. Som jag undrat över flera ggr i tråden utan att ha fått ett enda svar - visst är det väl så att något vittne berättat att någon sprungit in i gränden (alltså ej gärningsman eller poliser) minuter efter skotten? Jag vill minnas att jag läste det för ett antal år sedan. Det kan ha varit en Wallin berättat det, eller om det var Wallin själv? Är jag ute och cyklar? Har inte tillgång till materialet så jag kan därför inte rota i det.
Jag är heller inte övertygad om att det är SE.

Alla de där observationerna har ju en varierande grad av sannolikhet att vara SE.

Men vad gäller språngmarchen så finns det tre uppgifter som tyder på att den har hänt i någon form. Eller fyra om man räknar i Bohemiauppgiften.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E17-04
Dels CL som uppger att hon såg någon springa efter, men det är en väldigt osäker uppgift då det inte frågas något särskilt om detta. Vi vet inte ens när det skulle ha skett osv.

Sedan har vi LL som säger sig ha sett språngmarchen.

Och så har vi uppgiften som SE kommer med om att han skulle lämna signalementsuppgifter polisen inte fått. Det visar sig stämma med verkligheten. Polisen sprang faktiskt iväg utan att ha fått uppgifter om jackan av LP.

Sedan har vi ju Bohemiauppgifterna. Dels uppgiften om att mannen som hjälpt till med livräddningsförsöken varit inne där. Och dels uppgiften om att en man kommit in, satt sig ner och sedan gått därifrån. Och det i samband med när SE borde ha varit där om han sprungit efter poliserna.

Så det är fullt möjligt att språngmarchen skett. Om den isåfall skett exakt så som SE uppger är väldigt oklart, han verkar ha en tendens att överdriva.
Citera
2025-12-10, 07:01
Medlem
Citat:

Det finns andra vittnen som också säger att de hade svårt att tro det först. Väktarna blev heller inte övertygade om att det var OP förrän de fick höra det på radio efter midnatt.

Om han inte trodde att det var Palme fanns det inte samma anledning att söka upp journalister. Han talar ju om att han först trodde att OP var en fyllerist eller att det rörde sig om en simpel knarkuppgörelse.

Många här i tråden har menat på att det var väldigt klart på brottsplatsen att offret var Palme och dessutom relativt tidigt !

Så eg talar det också lite emot att Engström inte tar del av info som faktiskt är tydlig på brottsplatsen...

Men låt säga att Engström ändå missat det till Hage/Karin nämner detta för honom ...

Ska vi anta att Engström inte tror på det ?
Alltså att det är ett slags skämt ?

Men då har jag faktiskt en synpunkt även på detta, detta borde isåfall trigga honom ännu mer !

Va ? Är det Palme !!

Då kan han ju vända sig till dom andra 20pers som är på brottsplatsen och fråga om det verkligen är Palme..

Men tydligen så har Engström väldigt svårt att prata på brottsplatsen eller vara nyfiken..

Jag tror inte han är på brottsplatsen!
Citera
2025-12-10, 07:20
Medlem
Citat:

Jag har dessutom slagit fast att på en brottsplats så är det två saker som vittnen pratar om...

Såg någon GM eller vem kan det vara !!

Vem är offret ?

Men Engström pratar alltså inte med en enda person om att han kan ha sett GM under en lång tid med direkt ögonkontakt...Inte en enda människa bland alla på brottsplatsen så nämner han detta !

Nästa sak är offret....Engström måste vara den enda av dom centrala vittnen som inte visste att det var Palme eller blev det minsta nyfiken när han fick info !

Han har jobbat inom politiken och är i rätt ålder så om det verkligen var Palme så borde det vara en mkt stor grej för Engström.....men konstigt nog så skulle han lufsa iväg utan ta reda på det till 100% och efter kaffet så gick han i princip förbi det stora media och gav fan I om det var Palme eller inte

Så dessa två saker som borde vara på allas läppar lyckas alltså inte Engström prata med något vittne om

Tur att Hage åtminstone slängde iväg ett litet " Det var Palme" annars hade han fått läsa om det i tidningarna på morgonen
Citera
2025-12-10, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag är heller inte övertygad om att det är SE.

Alla de där observationerna har ju en varierande grad av sannolikhet att vara SE.

Men vad gäller språngmarchen så finns det tre uppgifter som tyder på att den har hänt i någon form. Eller fyra om man räknar i Bohemiauppgiften.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E17-04
Dels CL som uppger att hon såg någon springa efter, men det är en väldigt osäker uppgift då det inte frågas något särskilt om detta. Vi vet inte ens när det skulle ha skett osv.

Sedan har vi LL som säger sig ha sett språngmarchen.

Och så har vi uppgiften som SE kommer med om att han skulle lämna signalementsuppgifter polisen inte fått. Det visar sig stämma med verkligheten. Polisen sprang faktiskt iväg utan att ha fått uppgifter om jackan av LP.

Sedan har vi ju Bohemiauppgifterna. Dels uppgiften om att mannen som hjälpt till med livräddningsförsöken varit inne där. Och dels uppgiften om att en man kommit in, satt sig ner och sedan gått därifrån. Och det i samband med när SE borde ha varit där om han sprungit efter poliserna.

Så det är fullt möjligt att språngmarchen skett. Om den isåfall skett exakt så som SE uppger är väldigt oklart, han verkar ha en tendens att överdriva.

Detta är exakt detta som gör att Engström tråden lever vidare

Alla får göra sina egna tolkningar av allt Engström säger och gör

Det fina med Engström är att exakt allt han säger och gör går att göra tolkningar av...nästan unikt faktiskt

Tur att han bara är skäligen misstänkt så får alla behålla sin tro
Citera
2025-12-10, 08:00
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
"Kommer fram 45-60 sekunder efter skotten och frågar direkt Lisbet vilket hpåll GM sprang"

Så han vet att det skett ett mord och att det finns en gärningsman?

SE har sagt att han såg på blodet att det måste ha varit ett skott. Antagligen gjorde han kopplingen mellan blodet och smällen han hörde tidigare.

Om man dragit slutsatsen att någon just blivit skjuten på trottoaren är det inte så långsökt att det också finns en GM och att han avlägsnat sig.

SE har också sagt i någon intervju att han vet genom sitt jobb att det kan vara svårt att få tag på vittnen, och att det var därför han försökte få information ur LP.
Citera
2025-12-10, 08:08
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Många här i tråden har menat på att det var väldigt klart på brottsplatsen att offret var Palme och dessutom relativt tidigt !

Så eg talar det också lite emot att Engström inte tar del av info som faktiskt är tydlig på brottsplatsen...

Men låt säga att Engström ändå missat det till Hage/Karin nämner detta för honom ...

Ska vi anta att Engström inte tror på det ?
Alltså att det är ett slags skämt ?

Men då har jag faktiskt en synpunkt även på detta, detta borde isåfall trigga honom ännu mer !

Va ? Är det Palme !!

Då kan han ju vända sig till dom andra 20pers som är på brottsplatsen och fråga om det verkligen är Palme..

Men tydligen så har Engström väldigt svårt att prata på brottsplatsen eller vara nyfiken..

Jag tror inte han är på brottsplatsen!

Ingen på platsen visste att det var OP förrän LP skrek ut det. Och även det missades av vissa vittnen, till exempel Israelsson som måste ha varit på plats men ändå åkte hem utan vetskap om att det var OP. Först dygnet efter fick Israelsson reda på att det verkligen var OP. Precis som SE och Skandia-väktarna.

När de uppehöll sig vid den liggande mannen var det någon som uttalade att han var skjuten men Göran Israelsson ville inte tro detta. Först dagen efter fick han reda på att mannen var Olof Palme.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9979-07

Innan LP förkunnade att det var OP rådde just den ovisshet på mordplatsen som SE beskriver. Det kan tyda på att han begav sig in i gränden strax innan LP skrek och därför inte hörde det.

SE och flera andra vittnen uppger att det inte gick att känna igen OP på grund av blodet. Hans beskrivning av hur anletsdragen doldes av blodet får gott stöd bland övriga vittnesmål.
Citera
2025-12-10, 08:13
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det vore intressant att veta hur denna UL såg ut och var klädd.

Det är märkligt att ingen sett denna person på mordplatsen.

(Kanske var det mördaren som ville blanda sig i utredningen och att det var därför ingen såg honom på mordplatsen?)

Intressant ändå att flera personer än SE haft ett samtal med LP utan att någon annan hört eller sett detta.

Ja, det är ju inte så anmärkningsvärt att byta några ord med LP egentligen. SE var alltså inte ens ensam om detta.

Och AH säger att LP kommenterade gärningsmannen och berättade vart han tog vägen. Vilket låter precis som det svar hon skulle kunna ge på SE:s frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in