Citat:
Ursprungligen postat av
Snurrespratt24
Jocke framstår som den mest intelligente och det är kanske det du plockar upp. Men psykopater och sociopater är inte sällan väldigt intelligenta, det är det otäcka. Jocke framstår som den sociopatiske intelligente puppetmastern, den framgångsrike som de andra försöker komma nära vilket honom stor makt att orsaka förödelse närhelst han önskar.
Det här är precis min uppfattning också. Han sitter i podden och ba ”jag vill bara att detta ska vara över, jag skäms så mycket och vill inte associeras med det här” gång på gång när det kommer till det s.k. Chrippa-dramat, samtidigt som han drar i trådarna för att orkestrera det hela bakom kulisserna. Efter att ha satt mig in i detta djupare den senaste veckan (i princip all min lediga tid, damp som man har lol) så får jag verkligen känslan av att Jocke vet exakt vilka knappar han ska trycka på för att elda igång Chrippa. Jag gjorde en lista igår på saker som Jocke anklagat andra för men som det visat sig att det i själva verket är han själv som pysslar med:
Knuffen i trappan - det var han själv som knuffat fosterpappan och inte tvärt om som han hävdade i Expressen innan boken kom ut och det var fosterfamiljen som var förövarna i hans berättelse
Cancerlögnen - det var han själv som ljugit till sin morfar om att hunden fått cancer och skulle avlivas och inte hans mamma som ljög om att hon fått cancer till honom
Nålarna i huden - det är han själv som stuckit sig med nålar både hos mamman och fosterfamiljen och inte hans mamma som tvingat honom att sticka sig med nålar för att ”han har insekter under huden”
Skräckfilmsbesatthet - hävdar att mamman har det men det är han själv som har det
Jag tror även att det han säger i podden och har hävdat i intervjuer osv om att mamman har gaslightat honom och fått honom att psyka ur är precis vad han har gjort med Chrippa. Och obs att jag tycker 100% att Chrippa är ansvarig för sina egna tillkortakommanden och jag håller med honom om vad han säger i avsnitt två att någon borde ha tagit datorn av honom vid den här tiden. Chrippa har uppenbarligen grov adhd och en enormt stor trut som flyger efter alla bollar som kastas emot honom - men det är inte långsökt att tänka sig att Jocke vet om dessa svagheter hos Chrippa och även har agerat därefter. Han har eldat från alla håll. Nästa avsnitt kommer nog att visa på hur Jocke har gått tillväga när han roddat detta ”DRAMAT”.