2025-12-09, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Intressant frågeställning.

Patologiskt och tvångsmässigt ljugande dvs MYTOMANI är ingen sjukdom i sig utan ett symtom på sjukdom eller syndrom som kan ingå i diverse psykiatriska tillstånd tex:
personlighetsstörningar så som narcissism eller antisocial personlighetsstörning (psykopati).

Sedan finns det mer svåra ps sjukdomar där mytomani ingår tex schizofreni och bipolär sjukdom.
Lättare sjukdomsbilder som kan ha mytomani som symtom skulle kunna vara tvångssyndrom eller så kan ett överdrivet, sjukligt ljugande visa på låg självkänsla.

Enl AI så ses mytomani ofta i samband med psykopati men måste inte vara så.

Ja men då låter det som om familjen Lundell/Berg/Lundström är mytomaner hela högen eftersom att ALLA ljuger friskt.

Nu är det upp till alla oss flashbaxare att ge dem sina diagnoser…

Snean tycker jag gott kan få diagnosen: antisocial personlighetsstörning eller PSYKOPATI. Hon visar upp alla symtom på detta: ljuger, hittar på, utnyttjar andra till sin egen fördel och drar sig inte för att lagtrotsa eller göra andra människor illa, empatistörd och kan avsky ett litet barn som tar focus, hon bedrar och spelar för galleriet allt som det kommer henne själv till gagn.
Hon har virat lille C runt lillfingret, hon har sett till att han anmäls och blivit oskyldigt inlåst för misshandel, när hon blev putt så gola hon ner honom till Ekobrottsmyndigheten och sedan tar hon tillbaka honom, C kryper, krälar och ber om ursäkt, de gifter sig å nu detta; ”Dramat”.
Jag kan sätta en miljon på att hon har sparat och klippt ihop en massa skit om C som hon kan använda sig utav ifall han skulle mopsa sig mot henne för då kommer hon att drämma till som fan med det ena beviset efter det andra.

Snean är den riktigt farliga pjäsen här, C är bara ovanligt korkad, naiv och drogskadad möjligen har har någon mer diagnos som ADHD eller BDIH (=bara dum i huvudet).

Allt är en psykopats sjuka spel och jag ser att hennes beteende liknar precis Johanna Möller (Arbogakvinnan), detta totalt skrupellösa, egocentriska och hitte-på-storys som hela hennes patetiska liv handlar om.

Nå, vilken diagnos kan Jocke ha tro?

Jag fattar grejen med att försöka tolka beteenden men här går det lite överstyr. Man kan absolut prata om manipulation, lögnmönster och ansvar. Det finns det gott om exempel på. Men att börja kasta psykiatriska diagnoser på folk man inte känner är inte seriöst.

När det gäller Linnea..
Man kan kritisera hennes val utan att göra henne till psykopat.
Det finns inga bevis som pekar åt det hållet. Hon har varit i extrem press, levt i kaotiska relationer och agerat tveksamt ibland, men det är fortfarande mil från en diagnos.

Jocke då?
Samma princip. Hans beteenden som fokusförflyttning, inkonsekventa berättelser och ett tydligt kontrollbehov över narrativet är mönster, inte medicinska diagnoser. Det går att kritisera honom hur mycket som helst utan att börja konstruera ursäkter åt honom.
Citera
2025-12-09, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiDDi
En fråga till er insatta. Stämmer det att Jocke har sagt att hans fosterfamilj hade utsatt honom för våld och övergrepp men tog tillbaka anklagelserna? Dom så genomsnälla att sanningen spelar säkert ingen roll bara han mår bra. Fina människor..naiva dock.

Om det stämmer så vet vi att han är bredd att ljuga om sin barndom i exakt det mönster han är anklagad för och har kallat sig själv lögnare? Ett hån mot alla "riktiga" maskrosbarn. Ett hån utfört av honom själv.

Sök på Youtube:

Sagan om Jockiboi "Del 3"

0:48
Citera
2025-12-09, 14:26
Medlem
GiDDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Jag kan ha fel...men jag har för mig att han pudlade med att säga att det var hans biomamma som inbillat honom att familjehemmet varit hemskt.

Aha. Varför finns det alltid en syndabock i exakt allt Jocke har gått igenom? Är som en röd tråd. Var väl någon som glömde att berätta om hans morfars begraving med? Aldrig hans fel. Så manipulativ. Samma mönster fortfarande. Är det inte hans familj så är det SVT.

Skulle inte förvåna mig om han skyller mycket på Anjo och andra kreatörer i sista avsnittet? Han har så svårt att äga saker som inte ger sympati...narcissist..
Citera
2025-12-09, 14:32
Medlem
Cadells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Nån som vet varför Anna Book tar hand om Jockes o Jonnas bebis hela tiden? Orkar de inte själva eller?

Vad har de för relation?
Citera
2025-12-09, 14:35
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nistelrooy
Jag fattar grejen med att försöka tolka beteenden men här går det lite överstyr. Man kan absolut prata om manipulation, lögnmönster och ansvar. Det finns det gott om exempel på. Men att börja kasta psykiatriska diagnoser på folk man inte känner är inte seriöst.

När det gäller Linnea..
Man kan kritisera hennes val utan att göra henne till psykopat.
Det finns inga bevis som pekar åt det hållet. Hon har varit i extrem press, levt i kaotiska relationer och agerat tveksamt ibland, men det är fortfarande mil från en diagnos.

Jocke då?
Samma princip. Hans beteenden som fokusförflyttning, inkonsekventa berättelser och ett tydligt kontrollbehov över narrativet är mönster, inte medicinska diagnoser. Det går att kritisera honom hur mycket som helst utan att börja konstruera ursäkter åt honom.

Jag kan dock tycka, utan att konstruera ursäkter åt NÅGON, att här behövs förklaringar som kan ge stöd för deras knäppa beteenden.
Jag anser oxå att det finns tusen symtom på Sneans beteende som du själv vill sopa under mattan, som visar på antisocial beteendestörning dvs psykopati.
Hon har säkert vart i ”extrem” press och i ”kaotiska” relationer och har agerat ”tveksamt” fler gånger än bara ”ibland”. Samtliga av dessa situationer har hon skapat alldeles själv och hon HAR gjort väldigt många personer illa!

Hon är ju utan tvekan en manipulativ, lögnaktig drake om du frågar vem som helst som har hjärnan intakt.

Och hon själv kommer att visa sin sjuka sida för hon är ännu ung, så hon kommer inte att lugna ner sig än på ett bra tag. Å detta ”drama” är bara ett av alla som kommer att följa i hennes spår.

Vänta å se, vänta å se!
Citera
2025-12-09, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotrock82
Jockepåkeboy är en narcissist.
Och att sitta och böla om sin trasiga uppväxt i media stup i kvarten.
Visst förtjänar alla barn en trygg uppväxt men att hela tiden skylla sina misstag och tillkortakommanden på sin trasiga uppväxt är så jävla lamt.
Man har allt i sina egna händer men lättare att snyfta ut och skylla ifrån sig än att knyta näven i fickan.
👍👏👏👏👏👏
Citera
2025-12-09, 14:38
Medlem
GiDDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nistelrooy
Sök på Youtube:

Sagan om Jockiboi "Del 3"

0:48

Ser den. Han säger allting med exakt samma kroppspråk..och ett underliggande flin, som när man håller sig för garv. Undrar hur han "kom på" att det var hans mamma som lurat i honom det? Slog som blixt från klar himmel?

Alla som har varit ute bland folk ser ju att det här är ju en mytomans kroppspråk? Säkert en del sanningar inblandade men kroppspråket är så off...inte alls genuint livets hårda skola. Snälla folk titta hur han vill skratta och får klippa...vidrigt.
Citera
2025-12-09, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
En fråga om Joakim Lundells diagnos.

Vad är det för diagnos när man ljuger såhär:
Han säger i intervju med Malou att han inte gick på sin morfars begravning för att han "skämdes för mycket". Släkten blev väldigt arga på honom. Han säger "Jag kunde inte gå dit, jag skämdes ögonen ur mig".

I en helt annan intervju så säger han följande:
"När morfar skulle begravas så glömde mamma säga till mig. Jag skulle bli upphämtad av Chrippas farmor och farfar men mamma hade glömt och säga till dom så jag satt i min lägenhet och missade min morfars begravning".

Detta är då ett uppenbart scenario där han tror att han kan ljuga "hejvilt" och sedan att ingen kommer hålla honom ansvarig för lögnen.

Så jag undrar, är det någon som vet vilken diagnos eller vilket tillstånd en människa hamnar i som gör att man ljuger på detta vis?
Så när mammans pappa skall begravas….skall mamman alltså…..rodda att Jocke skall bli hämtad…..av sina syskons farmor och farfar.
Jocke kan alltså själv inte ta sig till sin morfars begravning och det är hans mammas fel.
Citera
2025-12-09, 14:51
Avstängd
Herregud, nu kommer en av dessa patenterade idioter, Anna Hedenmo, och rycker ut och säger att hela serien bara gjorts för att ragga unga tittare. Nej! Det här är bra. Rapport och Aktuellt är skit, med dåliga programledare och dåligt allt, det skulle vara dåligt i precis alla former, som bok, som youtube, överallt. Det är är därför ingen tittar på det.
Man är inte direkt bortskämt med kvalitet (oavsett om det är tv eller vad det är) men det här var faktiskt bra. Liksom Stalker. Har upplysningsvis "noll" att göra med målgrupp.
Citera
2025-12-09, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiDDi
Ser den. Han säger allting med exakt samma kroppspråk..och ett underliggande flin, som när man håller sig för garv. Undrar hur han "kom på" att det var hans mamma som lurat i honom det? Slog som blixt från klar himmel?

Alla som har varit ute bland folk ser ju att det här är ju en mytomans kroppspråk? Säkert en del sanningar inblandade men kroppspråket är så off...inte alls genuint livets hårda skola. Snälla folk titta hur han vill skratta och får klippa...vidrigt.
Googla kroppsspråk vid autism innan du börjar fantisera mer om psykologi vilket du uppenbart inte vet mycket om.
Citera
2025-12-09, 15:05
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Herregud, nu kommer en av dessa patenterade idioter, Anna Hedenmo, och rycker ut och säger att hela serien bara gjorts för att ragga unga tittare. Nej! Det här är bra. Rapport och Aktuellt är skit, med dåliga programledare och dåligt allt, det skulle vara dåligt i precis alla former, som bok, som youtube, överallt. Det är är därför ingen tittar på det.
Man är inte direkt bortskämt med kvalitet (oavsett om det är tv eller vad det är) men det här var faktiskt bra. Liksom Stalker. Har upplysningsvis "noll" att göra med målgrupp.

Tycker oxå det är sevärt

Detta visar ju hur ett drama på internet kan förstöra familjer

De går ut med att Linneas familj är med i en sekt
Det är ju dem som gått ut med det
Inte SVT

Men de fattar väl ej det

Jocke säger att det är vinklat
Men han hade aldrig sagt det om det handlade om någon annan
Citera
2025-12-09, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Jag kan dock tycka, utan att konstruera ursäkter åt NÅGON, att här behövs förklaringar som kan ge stöd för deras knäppa beteenden.
Jag anser oxå att det finns tusen symtom på Sneans beteende som du själv vill sopa under mattan, som visar på antisocial beteendestörning dvs psykopati.
Hon har säkert vart i ”extrem” press och i ”kaotiska” relationer och har agerat ”tveksamt” fler gånger än bara ”ibland”. Samtliga av dessa situationer har hon skapat alldeles själv och hon HAR gjort väldigt många personer illa!

Hon är ju utan tvekan en manipulativ, lögnaktig drake om du frågar vem som helst som har hjärnan intakt.

Och hon själv kommer att visa sin sjuka sida för hon är ännu ung, så hon kommer inte att lugna ner sig än på ett bra tag. Å detta ”drama” är bara ett av alla som kommer att följa i hennes spår.

Vänta å se, vänta å se!

Det är en stor skillnad på att kritisera handlingar och att börja dra till med psykiatriska diagnoser.

Att hon har gjort folk illa, absolut.
Men folk har också gjort henne illa.
Att hoppa direkt från ”hon beter sig destruktivt” till ”hon är psykopat” är inte ett rimligt steg.

De flesta manipulativa eller destruktiva beteenden människor gör som lögner, drama och konflikter går att förstå och handlar inte om psykopati. Det kan vara press, bråkiga relationer, rykte osv. Sånt får många att tappa det. Det är inte samma sak som en personlighetsstörning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in