Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-09, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Tror de menar att en sund buffert är okey. Men inte att spara pengar likt Joakim von anka vilket många verkar göra idag. Vi gör det också men det är för att saker är så dyrt idag. Väntar in bättre priser. Betalar av lån istället.

Medianspararen har 78000 kr på sin ISK. Är det Joakim von Anka för dig så är problemet något annat.
Citera
2025-12-09, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/OknnVA/isk-isk-konton-ett-opium-for-svenska-folket

Lite citat:

/ mod

Håller ni med?

Nja, jag är lite kluven faktiskt. Svenska folket är som ni vet bland de mest skuldsatta, vilket gör oss extremt utsatta vid skenande räntor. Jag hade hellre sett en skattereduktion på det belopp som ammorteras av på ett bostadslån. De flesta jag känner väljer att sätta sina pengar på fonder och dylikt före avbetalning på sina lån eftersom avkastningen på fonder/aktier ger mer pengar i slutändan. Kanske e dags att staten betalar ut en extra bonus via skatteåterbäringen för varje krona i lån som avbetalats under året spm gått, dvs sänka skatten på arbetad krona som går till ammortering. Detta hade i sin tur gjort det mer lukrativt att betala av sina lån och vi som land blivit både rikare och ett säkrare land.
Citera
2025-12-09, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Man jämför väl med beskattningen om kapitalet istället varit placerat i depå. Och underförstått att vinsterna beskattats som om aktierna/fonderna sålts. Men bara en gissning från min sida. Har inte läst Riksrevisionens rapport. Men som påpekats i tidigare inlägg, situationen hade varit kraftigt annorlunda vid en sämre utveckling på aktiemarknaden. ISK-skatten är i praktiken en förmögenhetsskatt och inte en skatt på avkastning.

Gör det, det är en underhållande läsning.

Bla "modellen är extremt känslig för antaganden". Samtidigt som antagande gjorda är... skrattretande.
Citera
2025-12-09, 12:11
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Ett utspel från sossarna för att få röster från alla som lever på bidrag, alla arbetsskygga och arbetsoföra, alla som lever ur hand i mun samt alla andra som tycker det är orättvist att det finns folk som kan och vill spara pengar.
Nu drabbar ju inte denna gräns någon knegare i någon större utsträckning, och de som inte jobbar kan inte spara.

Och det är ju inte ovettigt att förhindra de som har miljardbelopp från att utnyttja ISK konton.
Citera
2025-12-09, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Visst, det beror förstås vad jämför med. Men nog kan man fundera på hur folk hade agerat i frånvaro av ISK. Inte säker på att allt placerats i aktier i depå då. Så varje beräkning får tas med en nypa salt. Men den viktigaste invändningen är nog att man gör beräkningen för en period där aktiemarknaden gått väldigt bra. Liksom bostadsmarknaden för övrigt.

Antagande i rapporten är 85% i depå, 15% i KF vilket är ju helt barockt.
Citera
2025-12-09, 12:17
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/OknnVA/isk-isk-konton-ett-opium-for-svenska-folket

Lite citat:

/ mod

Håller ni med?

Vart fan står det att det inte är bra att folk sparar pengar?
Har du ens läst artikeln?
Citera
2025-12-09, 12:19
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:

Lite citat:

/ mod

Håller ni med?

Sossarna vill beslagta sparpengarna och utmålar ISK som en höginkomstreform. Sedan tar de småspararnas pengar. Redan Gunnar Sträng(s) sa att även om han tog allt från de besuttna så skulle det inte räcka långt.

Nuvarande regering har infört en gräns på 300 000 som gräns för skattefrihet för ISK under 2026.

Aftonblader grundar nu för en skatteshock mot vanligt folk inför en eventuell valvinst. Fattigt folk vill de ha fler av så att valfriheten minskar.
Citera
2025-12-09, 12:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Medianspararen har 78000 kr på sin ISK. Är det Joakim von Anka för dig så är problemet något annat.

Det handlar inte om beloppet tänker jag. Det var inte beloppet utan beteendet jag menade. Vet inte hur du tänker. Utan att man har pengar som samhället skulle må bra av går i omlopp tänker jag iaf.
Citera
2025-12-09, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Det handlar inte om beloppet tänker jag. Det var inte beloppet utan beteendet jag menade. Vet inte hur du tänker. Utan att man har pengar som samhället skulle må bra av går i omlopp tänker jag iaf.

Det handlar väl visst om beloppet!

De flesta individer kommer få 50-60% av sin slutlön i pension.
Vilka kostnader sänks motsvarande?
Att folk sparar är kritiskt för att överhuvudtaget kunna leva senare.
Citera
2025-12-09, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Vart fan står det att det inte är bra att folk sparar pengar?
Har du ens läst artikeln?

LOL! Har du ens läst artikeln

"Att stimulera den övre medelklassens sparande är korkad konjunkturpolitik. Det som händer är att pengarna läggs på hög i stället för att konsumeras. Det bidrar inte till att få hjulen att snurra snabbare."
Citera
2025-12-09, 12:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Det handlar väl visst om beloppet!

De flesta individer kommer få 50-60% av sin slutlön i pension.
Vilka kostnader sänks motsvarande?
Att folk sparar är kritiskt för att överhuvudtaget kunna leva senare.

att spara är bra för individen tycker jag också. Så håller med dig om att det är bra att ha pengar. Men ett sådant beteende är inte för företagen. Staten vill gärna att pengar cirkulerar. Det var det jag tänkte på. Att människor sparar nu gissar jag har med oroliga tider att göra. Det är iaf vad jag hört på nyheterna.
Citera
2025-12-09, 12:34
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja LO äger 9% av AB men det vore ju konstigt om de har mer att säga till om än norska Schibsted som äger 91%. Men du tror väl att S äger Schibsted.
Det slog mig, att du kanske inte sett hur Aftonbladet beskriver sig själva (det står rätt diskret, och det är inte många som noterat det, så det är inte konstigt om du missat det):

Citat:
Ledarsidan är oberoende socialdemokratisk. Aftonbladet skiljer på opinionsjournalistik och nyhetsjournalistik. Nyhetsjournalistiken är politiskt neutral.

Dvs: Ledarsidan är inte politiskt neutral

”Oberoende” betyder i detta fall att det, formellt sett, är LO och inte Socialdemokratiska partiet som har inflytande över ledarsidorna. Nuvarande politiske chefredaktören, Anders Lindberg, var tidigare socialdemokratisk politiker.

https://www.aftonbladet.se/ledare
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2025-12-09 kl. 12:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in