Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-03, 23:17
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Gibbons
Sjunde Himlen med La Camilla som programledare

Tack! Tyvärr så är det väl mer eller mindre omöjligt att få tag på programmet...
Citera
2025-12-05, 23:08
Medlem
gladihattens avatar
Söker efter en svensk thrillerserie om Palmemordet i ca 4-5 avsnitt från gissningsvis tidigt 90-tal som visades på SVT eller TV4 (men troligtvis SVT).

Det enda jag minns är att jag har ett minne av att en person i serien blev knuffad framför tunnelbanan. Dock är minnet mycket vagt men har för mig att detta var en av scenerna.
Citera
2025-12-07, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Söker efter en svensk thrillerserie om Palmemordet i ca 4-5 avsnitt från gissningsvis tidigt 90-tal som visades på SVT eller TV4 (men troligtvis SVT).

Det enda jag minns är att jag har ett minne av att en person i serien blev knuffad framför tunnelbanan. Dock är minnet mycket vagt men har för mig att detta var en av scenerna.

Vet inte vilken TV-serie du menar men den person du syftar på borde rimligen vara Carl-Fredrik_Algernon.
Citera
2025-12-08, 11:46
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamarcand
Vet inte vilken TV-serie du menar men den person du syftar på borde rimligen vara Carl-Fredrik_Algernon.

Aha, intressant. Ja det hjälper mig ju inte så mycket, annat än att det indikerar att mitt minne iaf inte sviker. Men märkligt att det inte verkar finnas någon info om denna serie någonstans. Har för mig att den var rätt bra.
Citera
2025-12-08, 21:49
Medlem
Du syftar kanske på en "En pilgrims död" där karaktären Claes Waltin knuffar sin gamla morsa framör tåget?

Eller gör han bara det i GW:s roman? Så länge sen jag såg serien.
Senast redigerad av Bemp 2025-12-08 kl. 21:55.
Citera
2025-12-08, 21:56
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Aha, intressant. Ja det hjälper mig ju inte så mycket, annat än att det indikerar att mitt minne iaf inte sviker. Men märkligt att det inte verkar finnas någon info om denna serie någonstans. Har för mig att den var rätt bra.

En pilgrims död?
Citera
2025-12-08, 22:46
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Du syftar kanske på en "En pilgrims död" där karaktären Claes Waltin knuffar sin gamla morsa framör tåget?

Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
En pilgrims död?

Nej, denna har dykt upp som förslag när jag efterforskat detta tidigare. Men detta handlar alltså om en serie från 90-talet, gissningsvis tidigt 90-tal - jag skulle säga att jag är 90% säker på att den sändes innan 1995. En Pilgrims Död är betydligt nyare.
Citera
2025-12-09, 00:05
Medlem
Citat:
Nej, denna har dykt upp som förslag när jag efterforskat detta tidigare. Men detta handlar alltså om en serie från 90-talet, gissningsvis tidigt 90-tal - jag skulle säga att jag är 90% säker på att den sändes innan 1995. En Pilgrims Död är betydligt nyare.

Det vimlar ju inte direkt av dramaserier om Palmemordet från den tiden.

Om du är säker på Palme-prylen, kan det ha varit nån dokumentär som kopplar in Boforsaffären och dramatiserar Algernons död?
Citera
2025-12-09, 04:31
Medlem
fearreapers avatar
Citat:

Sista kontraktet?
Citera
2025-12-09, 11:07
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det vimlar ju inte direkt av dramaserier om Palmemordet från den tiden.

Om du är säker på Palme-prylen, kan det ha varit nån dokumentär som kopplar in Boforsaffären och dramatiserar Algernons död?

Så kan det absolut vara! Som sagt minnet är vagt och det starkaste minnet var just att en person blev knuffad framför tunnelbanan. Jag har också ett svagt minne hur skådisen som spelade mördaren såg ut, en lång man i kanske 50-årsåldern med ett ganska smalt ansikte, mörk rock och en gubbkeps.

Men är rätt säker på att serien hade med Palmemordet att göra, även om den möjligtvis inte centrerades kring det?

Men det var absolut ingen dokumentär utan en fiktiv thrillerserie i kanske 3-6 delar eller så, med lite samma känsla som Beck-filmerna typ.
Citera
2025-12-09, 11:09
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Sista kontraktet?

Nej den kom väl senare runt 1998? Detta var tidigare, gissningsvis 1990-1993.
Citera
2025-12-09, 11:52
Medlem
Citat:
Så kan det absolut vara! Som sagt minnet är vagt och det starkaste minnet var just att en person blev knuffad framför tunnelbanan. Jag har också ett svagt minne hur skådisen som spelade mördaren såg ut, en lång man i kanske 50-årsåldern med ett ganska smalt ansikte, mörk rock och en gubbkeps.

Men är rätt säker på att serien hade med Palmemordet att göra, även om den möjligtvis inte centrerades kring det?

Men det var absolut ingen dokumentär utan en fiktiv thrillerserie i kanske 3-6 delar eller så, med lite samma känsla som Beck-filmerna typ.

Grejen är ju att jag tycker jag känner igen det där också. Att nåt vittne eller misshaglig figur knuffas framför tunnelbanetåg. Kan det ha varit någon Hassel, Beck eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in