Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-07, 21:26
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vad spelar det för roll i sammanhanget, att det KAN vara två olika personer ?

Risken är väl att det är samma person som springer med liknade attribut !

Det är ju inte direkt OS i maraton och flera tusen springer i shorts och löparskor utan det handlar om två personer som springer I rock och mindre väska vid brottsplatsen vid halv 12 på natten i samma riktning
Det var ju inte direkt så att det kryllade av folk där på natten vilket bevisas av LJ och YN:s uppgifter

När personen som YN såg dessutom verkade jagad och folk som räknar på det också dragit slutsatsen att det torde vara GM så blir det tyngd bakom det hela.

Men jag vet att vissa förnekare räknar urvalet som hela Stockholms befolkning och med sån logik förstår jag hur de kan bortse från observationen.
Citera
2025-12-07, 21:35
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Det var ju inte direkt så att det kryllade av folk där på natten vilket bevisas av LJ och YN:s uppgifter

När personen som YN såg dessutom verkade jagad och folk som räknar på det också dragit slutsatsen att det torde vara GM så blir det tyngd bakom det hela.

Men jag vet att vissa förnekare räknar urvalet som hela Stockholms befolkning och med sån logik förstår jag hur de kan bortse från observationen.

Givetvis talar mycket för att personen YN såg springandes på David Bagares var gärningsmannen. Dock går det inte att utesluta att det kan ha varit någon annan. Det säger jag utan att ha någon bestämd uppfattning om vem gärningsmannen var. Det kan rent av vara SE som är gärningsman. Men att hugga det i sten att det var gärningsmannen YN mötte är att göra det lite väl enkelt för sig, samt ha tunnelseende i viss mån, vilket kan sätta krokben för andra intressanta observationer i nåra anslutning till mordet. Och SE kan ju faktiskt vara gärningsman även om han sprang höger/söderut efter trappkrönet?
Citera
2025-12-07, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ja, tänker man som du så är det så klart korrekt att tänka sig att två personer som liknar varandra runt mordplatsen måste vara samma person.

Lite som bilden på "Teknikern" vid mordplatsen tagen efter mordet som också måste vara SE eftersom de är lite lika.

Edit: Att lösa det här mordet är egentligen inte så svårt om man bara bestämmer sig för att SE är skyldig. Då kan det faktiskt inte vara någon annan som mördade OP.

Återigen det måste inte vara samma person men han misstänkts för att det finns en stor chans/risk att det är samma person
Citera
2025-12-07, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq

Räknar man hur många personer som kring brottsplatsen som verkligen har rock och mindre väska så är vi ju redan nere på väldigt få...

Ska dom dessutom springa i samma riktning så är vi nere på max 1-2 personer kring brottsplatsen

Då är tydligen folk inte nöjda med att vi faktiskt har en person som påstår sig springa just iklädd rock och handledsväska...

Lite som vi har visserligen Engström men han är det inte
Citera
2025-12-07, 21:42
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ja, tänker man som du så är det så klart korrekt att tänka sig att två personer som liknar varandra runt mordplatsen måste vara samma person.

Lite som bilden på "Teknikern" vid mordplatsen tagen efter mordet som också måste vara SE eftersom de är lite lika.

Edit: Att lösa det här mordet är egentligen inte så svårt om man bara bestämmer sig för att SE är skyldig. Då kan det faktiskt inte vara någon annan som mördade OP.

Men "Teknikern" var ju flera timmar senare, och är inte särskilt lik ...

Detta är "två personer" som gör samma saker och springer åt samma håll, under samma tidsrymd. Eftersom SE inte kunde hittas på platsen efteråt, trots ansträngningar, torde dessa "två personer" vara en och samma.

En och samma person-teorin > Två olika personer-teorin.
Citera
2025-12-07, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Givetvis talar mycket för att personen YN såg springandes på David Bagares var gärningsmannen. Dock går det inte att utesluta att det kan ha varit någon annan. Det säger jag utan att ha någon bestämd uppfattning om vem gärningsmannen var. Det kan rent av vara SE som är gärningsman. Men att hugga det i sten att det var gärningsmannen YN mötte är att göra det lite väl enkelt för sig, samt ha tunnelseende i viss mån, vilket kan sätta krokben för andra intressanta observationer i nåra anslutning till mordet. Och SE kan ju faktiskt vara gärningsman även om han sprang höger/söderut efter trappkrönet?

Jag har ju förklarat för dig så många gånger att vi misstänker att det är Engström på DBG och inte hugger det i sten..

Däremot så hugger ju förnekarna det i sten att det inte är Engström som är uppe på DBG...
Citera
2025-12-07, 21:47
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Jag har ju förklarat för dig så många gånger att vi misstänker att det är Engström på DBG och inte hugger det i sten..

Däremot så hugger ju förnekarna det i sten att det inte är Engström som är uppe på DBG...

Går inte att utesluta att det är SE på David Bagares, så klart. Det gör ingen seriös. Dock kan man anse det mer eller mindre troligt, efter vad vi har att tillgå genom materialet. Det har jag förklarat för dig så många gånger.
Citera
2025-12-07, 21:50
Medlem
Citat:
Går inte att utesluta att det är SE på David Bagares, så klart. Det gör ingen seriös. Dock kan man anse det mer eller mindre troligt, efter vad vi har att tillgå genom materialet. Det har jag förklarat för dig så många gånger.

Nu pratade jag iofs bara om att hugga det i sten och inget annat

Om alla hade släppt lite på prestigen härinne så tror jag att vi måste alla misstänka att det är Engström som springer på DBG

När vi sen slår fast det så kan vi börja analysera hans förväxlings strategi och hans Rapportinslag och kanske lagt till detta som misstänkt
Citera
2025-12-07, 21:56
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Nu pratade jag iofs bara om att hugga det i sten och inget annat

Om alla hade släppt lite på prestigen härinne så tror jag att vi måste alla misstänka att det är Engström som springer på DBG

När vi sen slår fast det så kan vi börja analysera hans förväxlings strategi och hans Rapportinslag och kanske lagt till detta som misstänkt

Är mig veterligen ytterst få som har överdriven prestige i MOP-trådarna, men några sticker solklart ut.

Visst lär man lämna öppet för att det kan vara SE uppe på åsen, med tanke på hur han i viss mån ställt till det för sig med sina många sägningar. Men det lär nog bli svårt att fastslå det, man kan bara misstänka det, men det kan som sagt vara en helt annan person på åsen. Det behöver ju inte ens vara en gärningsman som figurerar i materialet som sköt Palme?
Citera
2025-12-07, 22:01
Medlem
Citat:
Är mig veterligen ytterst få som har överdriven prestige i MOP-trådarna, men några sticker solklart ut.

Visst lär man lämna öppet för att det kan vara SE uppe på åsen, med tanke på hur han i viss mån ställt till det för sig med sina många sägningar. Men det lär nog bli svårt att fastslå det, man kan bara misstänka det, men det kan som sagt vara en helt annan person på åsen. Det behöver ju inte ens vara en gärningsman som figurerar i materialet som sköt Palme?

Jag tror att när det gäller Engström så får man lämna det där , även om man kan spekulera om allt han säger sen i media

Men att misstänka Engström för att vara mannen på DBG och sen försöka hävda förväxling som ett slags försvar kan enligt mig aldrig vara fel att göra

Lite som dom gör i CA tråden , han kan ägt mordvapnet och sen ljög om hur han sålt det

Tråkigt att vi tyvärr nog aldrig kommer få veta vem GM var !
Citera
2025-12-07, 22:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Du vet vem som sprang på åsen, Zebran.

När den polletten har krånglat sig ner så blir det enklare.

Då kan man börja fundera på allt det andra.
Citera
2025-12-07, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Du vet vem som sprang på åsen, Zebran.

När den polletten har krånglat sig ner så blir det enklare.

Då kan man börja fundera på allt det andra.

Det som också stärker Engström på DBG förutom signalemen är ju att han inte är bekräftad på brottsplatsen

Dessa två punkter hade ju polisen på bordet 1986

Alltså en person som påminner om Engström försvinner bort på DBG + att dom har svårt att placera Engström på brottsplatsen

Det låter ju inte klokt idag att man lät det passera så enkelt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in