2025-12-07, 17:35
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theUFOsummoner
Om det är av Granit, vad sa ChatGPT då?

Jag frågade inte - det är ju så irrelevant eftersom det rör sig om så extremt få block i pyramiderna. Fråga du om du undrar.
Citera
2025-12-07, 17:41
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jag frågade inte - det är ju så irrelevant eftersom det rör sig om så extremt få block i pyramiderna. Fråga du om du undrar.

Det är 5000-10000 och de är MINST 10 gånger större, känns som att det är en stor uppgift med tanke på arbetsmängd och avstånd? Jag använder mestadels Grok, så känns bättre att ha samma referens.
Citera
2025-12-07, 17:48
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Det är 5000-10000 och de är MINST 10 gånger större, känns som att det är en stor uppgift med tanke på arbetsmängd och avstånd? Jag använder mestadels Grok, så känns bättre att ha samma referens.

Det är i sånt fall ungefär 3 promille av alla blocken, och nej - de är inte minst tio gånger större. Cirka 5000 av granitblocken i Cheops väger 1-5 ton… 2500 av blocken väger 5-20 ton och endast något hundratal väger över 40 ton.
Citera
2025-12-07, 17:49
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ja, det hade varit en hyfsad mind-bender. Det känns spontant som att dokumentationen hade varit omfattande och detaljerad om så hade varit fallet.
Om det är så att vår bibliska historia är en lögn, något som alla intellektuella och upplyfta människor känner till mer eller mindre, och det anses absolut nödvändigt att bibehålla lögnerna.
Då skulle vi inte se vilka som helst undersöka pyramiderna.
Och det är ju alltid samma lilla skara som har tillgång till det .
I varenda tv program om pyramiderna så är det samma gäng.
Citera
2025-12-07, 18:00
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det är i sånt fall ungefär 3 promille av alla blocken, och nej - de är inte minst tio gånger större. Cirka 5000 av granitblocken i Cheops väger 1-5 ton… 2500 av blocken väger 5-20 ton och endast något hundratal väger över 40 ton.

Kan du börja ange källor, så alla vet om det är ChatGPT, Expressen eller din kusin.
Citera
2025-12-07, 18:01
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Om det är så att vår bibliska historia är en lögn, något som alla intellektuella och upplyfta människor känner till mer eller mindre, och det anses absolut nödvändigt att bibehålla lögnerna.
Då skulle vi inte se vilka som helst undersöka pyramiderna.
Och det är ju alltid samma lilla skara som har tillgång till det .
I varenda tv program om pyramiderna så är det samma gäng.

Dock är det ju hundratals influencers och fria besökare och det torde vara urenkelt för vem som helst att ta med sig en stenbit från graniten eller kalkstenen för att debunka en ev. "Cement-teori"?
Citera
2025-12-07, 18:05
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Kan du börja ange källor, så alla vet om det är ChatGPT, Expressen eller din kusin.

Det har jag ju redan gjort.
Citera
2025-12-07, 18:07
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Dock är det ju hundratals influencers och fria besökare och det torde vara urenkelt för vem som helst att ta med sig en stenbit från graniten eller kalkstenen för att debunka en ev. "Cement-teori"?

Det är även lätt att skrapa loss lite av fyllnadsmassan i fogarna och datera denna vilket visar att din teori om tidigare civilisationer är åt helvet.
Citera
2025-12-07, 18:15
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Är du säker på det?
Vad jag vet så är det svårt att avgöra ifall det är urgammal sten eller något som varit flytande.
Jag talar inte om vanlig betong, utan artificiell sten.

Samma sak med alla otroliga stenformationer, murar där stenarna passar ihop på ett otroligt sätt.

Varför skulle någon lägga så mycket arbete på det?
Det verkar inte stämma.

Och så har vi alla ruiner i Grekland och Rom.
Varför skulle dom stå kvar? Mitt i samhällena?
Det verkar ju inte riktigt.
Man river och återanvänder.
Man låter inte ruiner stå kvar i tusentals år.

Kan det vara så att dom också bryggdes för att bevisa att det fanns. Ruiner uppfördes under 1700 talet. Man behövde bara säga åt folket att man skulle återuppbygga gamla hus och sedan efter tid så glömmer folket bort att dom inte fanns där hundra år tidigare.
Citera
2025-12-07, 18:25
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
En annan sak
Vad spelar det för roll ifall någon avslöjar att det inte är riktiga stenar?

Ingen skulle lyssna ändå.

Det vet du ju.
Om någon säger att det är fejk news och så vidare, så lyssnar ingen.
Citera
2025-12-07, 21:23
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Manetho är sedan länge långt ifrån den enda källan till vilka kungar som fanns.

Och du, det är så att historiker och andra inte skriver fantasy. Om man envisas med att inte ha med källor eller fotnoter, så kommer man aldrig få en uppsats godkänd, och än mindre förstås doktorera.

Vad du tänker på är populärhistoriska böcker skrivna av historiker, och då är det något annorlunda. En del förläggare och redaktörer vill inte se särskilt mycket av exempelvis en diskussion, tänkande att gemene läsare inte är intresserade av komplicerade metodologiska problem och osäkerhetsfaktorer.

Autister ser inte generaliseringar, samtalspråket i textform här på Flashback. Det är synd om er, men fan ni är irriterande att alltid missförstå när annat valigt folk samtalar.

Fortsätt chatta här med chatgpt5 jag "källkritiskt" kollar innan jag skiver något på nätet, som jag har som en vana.
https://chatgpt.com/share/6935e068-01a0-8003-80c8-d69dfc025606

PS. jag nämnde inte ens hans namn, och nu har ni hela källkoden framför er jag använde mig av, som ni nu får kritiskt granska.
Senast redigerad av Bilderberg78 2025-12-07 kl. 21:50.
Citera
2025-12-07, 23:39
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ja, historieskrivning är i grunden hypoteser presenterade som fakta. Det är i många fall mindre värdefullt än rykten på en fyllebar – för där kan du åtminstone intervjua personerna igen.
Pyramiderna kräver ingen dokumentation – de står där de står. Trots det vägrar folk acceptera det orimliga, även när siffrorna pekar rakt mot det omöjliga.
Det märkliga är varför dessa "förnekare" hellre litar på en halvrutten papyrus än en matematisk modell man kan verifiera på några minuter.

De väljer därefter att fantisera metaforer istället för att diskutera metod och siffror.
Vi fantiserar knappast metaforer, vi använder dem. Och skälet till detta är för att påpeka problemet med siffror som ska beskriva en metod som är okänd.

För att använda ytterligare en känd metafor. Lögn, förbannad lögn och statistik. Vilket inte innebär att matematiken i statistiken är lögn eller fel, utan att man kan använda siffror för att bevisa det mesta, för det enda som händer är att resultatet är en reflektion av de siffror som användes för att komma fram till det. Och är input skit så blir output skit, oavsett hur fina och avancerade de matematiska formlerna är.
Det blir därför värdelöst att diskutera exakta siffror när de grundläggande fakta som användes för att få fram dessa siffror är skakiga.

Och egyptologin förlitar sig inte på någon halvrutten papyrus, men eftersom tidigare teorier som man kommit fram till utan denna halvruttna papyrus sedan stöds av den, gör det den till ett intresant bevis för att stärka existerande teorier.

Detta till skillnad från din teori som enbart baseras på att du inte kan förstå hur de lyckades bygga något sådant och därför måste det ha varit något övernaturligt som det inte existerar några som helst bevis för. Annat än en byggnad som kan ha byggts på naturliga sätt bara att du inte kan förstå det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in