2025-12-07, 03:33
Medlem
dooeys avatar
Bild som sammanfattar dokumentären såhär långt:

https://i.ibb.co/fGSZ6fkn/594599296-814934104694572-1356938573674221304-n.jpg
Citera
2025-12-07, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggvind
Forskning visar faktiskt motsatsen till det du påstår. Barn med neuropsykiatriska diagnoser (som autism) påverkas betydligt starkare av sin miljö än andra barn. Inom utvecklingspsykologin används begreppet differentiell mottaglighet för just detta.

Ett barn med autism i en trygg, strukturerad miljö kan absolut ha svårigheter, men de får sällan extrema, destruktiva och långvariga utagerande beteenden. De får hjälp att hantera sina känslor och hantera sin stress. När ett barn med autism däremot placeras i en miljö präglad av kaos, hot och en förälder med missbruksproblematik blir reaktionen ofta explosiv. Barn med autism från trygga familjer kan få utbrott där de kan slåss, bitas och kasta saker. Men de hotar sällan sina föräldrar till livet med kniv, håller på i sex timmar i sträck och blir tvångsomhändertagna.
Det behöver inte vara något extremt för att autistiska barn ska bli tvångstagna. Det krävs enbart att barnet är hemmasittare några månader och har fått ett litet utbrott någon gång. Joakim kan ha blivit tvångstagen på grund av vilken liten skitsak som helst.
Citera
2025-12-07, 04:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Det är ju oavsett vad ett befängt och närmast barnsligt argument att komma med - Det finns inte i journalerna att hon missbruka förens vid ett specifikt senare tillfälle.

Som att det skulle dokumenterats från dag 1, i journalerna..
Finns väl väldigt många som växt upp under många år där föräldrar missbrukar men där det inte finns dokumenterat, vissa fall en hel uppväxt.
Tror du att missbrukare hamnar i "journalerna" så fort de har ett missbruk? På tal om barnsliga argument?
Citera
2025-12-07, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Jag har lite svårt att förstå varför denna människa med familj är så intressanta för folk??? Samma med typ Wahlgrens, vad gör dessa som skapar ett intresse förutom att bara existera och leva hela sitt liv på nätet? Producerar de något som är fantastiskt eller vad?
Dom producerar absolut inget som är fantastiskt. Däremot skapar dom drama och intriger och det är sånt som många människor dras till. Det är sådant som skvallerpressen lever på och som fascinerar många människor och det är samma fenomen för Joakim Lundell. Och det är det även för familjen Wahlgren som till och med har en egen dokusåpa, som också har en stor publik.
Citera
2025-12-07, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Jag tolkar, efter avsnitt 1, att han liksom många äldre syskon blir svartsjuk på dom yngre, ny(ss)födda, då dessa får och behöver mer uppmärksamhet, känner det som att mamma "sviker" honom.

Jag tänker på samma banor. Har skrivit mer om detta i en annan tråd.
Citera
2025-12-07, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Det behöver inte vara något extremt för att autistiska barn ska bli tvångstagna. Det krävs enbart att barnet är hemmasittare några månader och har fått ett litet utbrott någon gång. Joakim kan ha blivit tvångstagen på grund av vilken liten skitsak som helst.

Förr fick utagerande barn stryk, i dag blir de tvångsintagna.
Citera
2025-12-07, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CamilleDelacour
Folks reaktion på den här dokumentären får mig att känna mig som att jag hamnat i ett parallellt universum fyllt av sektmedlemmar. Mängden av människor som blint försvarar Jocke och påstår att dokumentärfilmaren och SVT har någon ond agenda att svartmåla Jocke utan belägg är skrämmande.
Jocke och hans youtubegäng har av en anledning länge kallats för sekten av oss kritiker. Dels på grund av den interna maktbalansen, där han har ett harem av medelålders män runt sig som lyder hans minsta vink, aldrig ifrågasätter Joakim för något, alltid går hans ärenden och försvarar honom så fort tillfälle ges. Dom tror att allt han säger är sanningen och alla som ifrågasätter det är onda. Följarna är sektmedlemmar per definition och den makt sekten har över så många människor är farlig.

Dokumentären kan förhoppningsvis väcka ett antal ur psykosen eller åtminstone minska inflytandet Joakim har genom att begränsa hans räckvidd.
Citera
2025-12-07, 09:43
Medlem
Nu är jue inte Jockiboi min idol direkt,,, snarare tvärt om.
Han är en pajas som jag gärna sluppit se på skärmen.

Men att han har behandlats som skit av sin biologiiska mamma är jue rätt uppenbart.
Att hans övriga syskon inte fått samma behandling är också rätt uppenbart.

Att Jockiboi ljugit om att där finns bevis i journalerna för hur han har blivit behandlad är jag inte ett dugg förvånad över.

Dock tvivlar jag inte på att dem sakerna han upplever har hänt är så som han faktiskt har upplevt det även att det inte står i journalerna.

Att SVT gör en dokumentär om detta är jue bara pinsamt, håller med Jockibois argument kring att SVT bråkar om att våldtäktsoffret hade blåa eller vita skor.

Och att lägga fram att bevis inte finns och därmed inprincip säga att han ljuger om hela sin barndom är rätt allvarligt, och förminskande av ett barns traumatiska uppväxt.

Att Chrippa tar sin mamma i försvar är inte heller speciellt konstigt,, bara kolla på ättiksfallet i Eslöv där det bara verkar vara ett av barnen som vatt utsatt och övriga dessutom mer eller mindre hjälper föräldrarna att göra livet värre för det utsatta barnet(utan att dem själva förstår att det är det dem gör)

Det är dessutom rätt normalt i liknande fall att det bara är ett av barnen som får ta all skit.
Citera
2025-12-07, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion

Men att han har behandlats som skit av sin biologiiska mamma är jue rätt uppenbart.

Att Jockiboi ljugit om att där finns bevis i journalerna för hur han har blivit behandlad är jag inte ett dugg förvånad över.

Dock tvivlar jag inte på att dem sakerna han upplever har hänt är så som han faktiskt har upplevt det även att det inte står i journalerna.

Att SVT gör en dokumentär om detta är jue bara pinsamt, håller med Jockibois argument kring att SVT bråkar om att våldtäktsoffret hade blåa eller vita skor.

Och att lägga fram att bevis inte finns och därmed inprincip säga att han ljuger om hela sin barndom är rätt allvarligt, och förminskande av ett barns traumatiska uppväxt.

Att Chrippa tar sin mamma i försvar är inte heller speciellt konstigt,, bara kolla på ättiksfallet i Eslöv där det bara verkar vara ett av barnen som vatt utsatt och övriga dessutom mer eller mindre hjälper föräldrarna att göra livet värre för det utsatta barnet(utan att dem själva förstår att det är det dem gör)

Det är dessutom rätt normalt i liknande fall att det bara är ett av barnen som får ta all skit.

Givetvis har har inte hans mamma stuckit honom med nålar och sagt att det kommer monsterblod. Givetvis har hon inte heller lurat honom att sätta fingret i en strömförande lampa. Tror du själv att det hände?

Detta är uppenbart fantasier som Jockeboi fått från skräckfilmer han tittat på. Det är lögner precis som lögnerna om anledningen till att han missade morfars begravning eller kattmattsmåltiden.

Det är självklart att inte allt som händer i en människas liv kan dokumenteras i hans journaler.

Men om det verkligen hade varit fråga om en så omfattande vanvård som Jockiboi vittnar om så hade:

1. Åtminstone något omnämnande av vanvård funnits i journalerna.

2. Andra syskon eller anhöriga intygat mammans beteende.

Nu finns det inget som dokumenterar vanvård i barndomen före dess att Jockiboi släppte sin självbiografi 2017. Detta är så klart extremt suspekt.

Får en mor som sticker sitt barn med nålar och elektrifierar honom behålla sina resterande barn? Även om de i och för sig inte utsatts för någon misshandel? Svar: nej. Även om övriga barn inte utsätts för misshandel hade det i en sådan situation blivit LVU på samtliga barn.
Senast redigerad av NejJaKanskeJo 2025-12-07 kl. 10:40.
Citera
2025-12-07, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion

Givetvis har har inte hans mamma stuckit honom med nålar och sagt att det kommer monsterblod. Givetvis har hon inte heller lurat honom att sätta fingret i en strömförande lampa. Tror du själv att det hände?

Detta är uppenbart fantasier som Jockeboi fått från skräckfilmer han tittat på. Det är lögner precis som lögnerna om anledningen till att han missade morfars begravning eller kattmattsmåltiden.

Det är självklart att inte allt som händer i en människas liv kan dokumenteras i hans journaler.

Men om det verkligen hade varit fråga om en så omfattande vanvård som Jockiboi vittnar om så hade:

1. Åtminstone något omnämnande av vanvård funnits i journalerna.

2. Andra syskon eller anhöriga intygat mammans beteende.

Nu finns det inget som dokumenterar vanvård i barndomen före dess att Jockiboi släppte sin självbiografi 2017. Detta är så klart extremt suspekt.
Citera
2025-12-07, 11:03
Medlem
C13H16ClNOs avatar
Det var fan på tiden att någon började granska monstret Joakim Lundell. Det är något riktigt unket som ligger och ruttnar under ytan där. Han har ju inga riktiga vänner och de ”vänner” han haft hamnar han förr eller senare i drama med, samtidigt som han skickar Anjo, Rask och Skomakaren efter dem.

En annan grej jag alltid reagerat på är hur extremt impopulär han verkar vara bland andra youtubers eller kändisar. Det är liksom ingen som vill förknippas med honom, förutom psykfallet Anna Book då, såklart. Folk ser rakt igenom hans förbannade offerkofta och allt dramaskit som lyser igenom hans opererade ögon.

Synd bara att hans följarskara köper vartenda ord han kräks ur sig. Men jag tror ändå att avsnitt 1 bara var en uppvärmning av Göran. Det som händer nu mellan avsnitten är med största sannolikhet det som avsnitt 2 kommer fokusera på, hur flocken samlas runt Jocke, hur det ska anmälas kors och tvärs, hur de ska dra igång nya drev i ren absurd jävla nivå, samtidigt som lilla Jocke låtsas att han "bara vill vara i fred".

Mark my words, gott folk: avsnitt 2 och 3 kan fan få till och med några av hans mest efterblivna fans att vända sig emot den narcissistiska mytomanen själv.
Citera
2025-12-07, 11:47
Medlem
Abelssuns avatar
Det är ju uppenbart att Jocke är en tvättäkta mytoman som vill tjäna pengar på en tragisk historia och sin mamma. Ser fram emot nästa avsnitt och i sista delen, då han tydligen ska få brallorna rejält nerdragna.

Hur länge bodde Jocke hos fostermamman? Vad hände därefter? Han var ju tydligen våldsam även där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in