Citat:
Ursprungligen postat av
Skuggvind
Forskning visar faktiskt motsatsen till det du påstår. Barn med neuropsykiatriska diagnoser (som autism) påverkas betydligt starkare av sin miljö än andra barn. Inom utvecklingspsykologin används begreppet differentiell mottaglighet för just detta.
Ett barn med autism i en trygg, strukturerad miljö kan absolut ha svårigheter, men de får sällan extrema, destruktiva och långvariga utagerande beteenden. De får hjälp att hantera sina känslor och hantera sin stress. När ett barn med autism däremot placeras i en miljö präglad av kaos, hot och en förälder med missbruksproblematik blir reaktionen ofta explosiv. Barn med autism från trygga familjer kan få utbrott där de kan slåss, bitas och kasta saker. Men de hotar sällan sina föräldrar till livet med kniv, håller på i sex timmar i sträck och blir tvångsomhändertagna.
Det ligger definitivt något i det du skriver. Jag är inte speciellt insatt i utvecklingspsykologi, däremot har jag själv en neuropsykiatrisk diagnos (ADHD) och har lagt många timmar på att prata med psykologer, professorer i psykiatri och andra personer med olika neuropsykiatriska diagnoser.
Jag var extremt känslig som barn och trots att jag växte upp i en väldigt trygg miljö med allt vad det innebär så hamnade jag ändå i ett drogmissbruk. Under de åren spenderade jag mer tid på behandlingshem än ute i ett aktivt missbruk, vilket gav mig möjligheten att faktiskt reflektera mycket över många saker.
Har suttit, i säkert hundra, gruppsamtal med andra människor där nästan alla hade någon form av neuropsykiatrisk diagnos och hela grundorsaken till problemen var deras barndom. Åtminstone i hälften av fallen.
Jag kan sitta här och analysera varje liten detalj, men det har jag inte tid med. Min poäng är dock att grundorsaken till Joakims problem i barndomen är hans föräldrar. Grundorsaken till Joakims problem i vuxen ålder är Joakim själv.
Oavsett vad, Joakims mamma är förmodligen inte ond eller medvetet gjort sitt barn illa. Ingen förälder är perfekt och alla kan inte lyckas. Däremot bär hon, och endast hon, ansvaret för sitt faktiska misslyckade föräldraskap och sitt agerande nu i efterhand.
Hon uppträder inte som en normal mamma med empati för sin son, eftersom hon helt saknar insikt och medkänsla för sin egen situation. Tycker därför att mammans hela framträdande i dokumentären är anmärkningsvärt.