Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-06, 13:28
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att hon är en fd missbrukare är väl ingen hemlighet, att hon bara knaprat piller den tiden som är journalförd är givetvis nonsens.

Det är ju oavsett vad ett befängt och närmast barnsligt argument att komma med - Det finns inte i journalerna att hon missbruka förens vid ett specifikt senare tillfälle.

Som att det skulle dokumenterats från dag 1, i journalerna..
Finns väl väldigt många som växt upp under många år där föräldrar missbrukar men där det inte finns dokumenterat, vissa fall en hel uppväxt.
Citera
2025-12-06, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Effopkoudar
Vilken vidrig människa du är som saknar en hjärna och direkt tror på en rubrik?

Nu har hans fosterföräldrar gått ut och sagt att Annika Berg blåljuger om precis allt och att Bo Göran Bodin sammanställt en vedervärdig sörja som är full av rena lögner från början till slut.

https://www.expressen.se/noje/lundells-fostermamma-det-mesta-ar-bara-logn/

Utöver det har en professor i socialt arbete som forskar om journaler inom socialtjänsten gått ut och sagt att Soc suger än idag på att skriva etiskt riktiga journaler, men det var ännu värre på 90-talet.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/xrR34B/professorn-efter-joakim-lundell-dokumentaren-socialtjanstens-journaler-har-forandrats-mycket

Även en psykolog har gått ut och sågat Hatet, att Bo Göran Bodins slutsatser inte kan dras.

https://www.expressen.se/noje/psykologens-forklaring-till-joakim-lundell--dokumentaren-kan-handla-om-radsla/

För övrigt vill jag bara säga att Åsa Linderborg gjorde sig skyldig till ännu ett vidrigt övertramp som inte bara skymfade Joakim Lundell, utan ALLA barn som utsatt av narcissistiska föräldrar och ALLA överlevare av det.
Hon har redan drivit Benny Fredriksson till självmord och har nu riktat in sig på Joakim Lundell som hon skriver ska tysta sig själv och bara försvinna och aldrig mer visa sig offentligt (!).
Och varför? För att han frigjort sig från sin narcissistiska mamma medans hon skrev en romantiserande medberoende bok om sin pappa.

Usch vilken vidrig människa du är Effopkoudar som anklagar Joakim Lundells mamma för dessa vidriga anklagelser Joakim sagt.
Skulle finnas bevis på allt Joakim sagt men vilket inte fanns.
Citera
2025-12-06, 13:34
Medlem
TjejenMedLilaSkors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effopkoudar
Jag blev uppmärksammad på att Bo Göran Bodin även gjort en dokumentär som heter ”Att rädda ett barn”, där han också anmäldes för förtal.
I dokumentären vinklar han det som att pappan inte alls är pedofil och han fick sen ensam vårdnad.
Många trodde på Bo Göran då, även Elaine Eksvärd som är ett av alla barn som tvingades bo med sin pedofil-pappa eftersom myndigheterna just trodde mer på honom och hans vältalighet.

Det är hursomhelst tydligt att Bo Göran rycker ut för att karaktärsmörda de som pekat ut förövare som utsätter sina barn för antingen incest eller psykologisk terror.

Intressant.

Dags att Kalla Fakta granskar Bo Göran Bodins privatliv och vad han själv har för historia med barn, då här verkar ligga en hund begraven.

Citat:
Bry menar att hela rättssystemet har blivit infiltrerat av pedofiler och att det är därför Annas anmälningar läggs ned gång på gång.

Citat:
– Jag är helt övertygad om att det finns ett nätverk som skyddar pedofiler, säger Agneta Bravélius i programmet.

https://www.femina.se/livsstil/5-saker-du-behover-veta-om-dokumentarserienatt-radda-ett-barn/829866

Öppet mål av Bo-Göran att ställa sig på pappans sida, kom igen. Alla kan bli anmälda! Om du vill så kan du skicka ditt namn följt med adress i PM så kan jag anmäla dig för något, betyder inte att det kommer tas på allvar eller att du blir dömd.
Citera
2025-12-06, 13:39
Medlem
Snart är det tisdag boys, vet att ni alla längtar lika mycket som mig Ska gå och sova nu och gå upp lagom till 06:00 tisdag.
Citera
2025-12-06, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggvind
Du har helt rätt i att kunskapsläget på 80/90-talet var bristfälligt och att föräldrar till barn med NPF ofta lämnades utan stöd. Men du blandar ihop två helt olika saker, föräldrastress och avvikande verklighetsuppfattning. En hel del forskning visar att föräldrar utan stöd absolut kan bli utmattade, arga och inkonsekventa. Jag har dock aldrig sett något stöd för att utmattning får en förälder att utveckla paranoida vanföreställningar om att deras femåring är en utstuderad "mördarmaskin" som försöker förgifta syskon med Klorin. Det finns heller inget stöd för att stress får en förälder att pendla mellan att behandla en åttaåring som en bebis med napp och en livsfarlig fiende.

Jag skulle vilja påstå att Vanvårdsutredningen (SOU 2011:61) styrker att journalerna framtill 1990-talet var bristfälliga och att socialtjänsten brast i sina arbetsmetoder. Här är en länk till slutrapporten.

För att återgå till trådens ämne så är detta sådant som man velat ha fått med i dokumentären. Jag tror inte att Jockes mamma är ond, utan jag tror att hon möjligtvis kan ha varit fast i ett missbruk. Hon skulle ha behövt vård och stöd för det. Även om mamman inte ville erkänna att hon missbrukade tabletter under Jockes barndom så skulle det ha varit intressant att exempelvis höra hur det påverkat henne och henness relation till barnen osv. Första avsnittet skulle ju låta mamman få berätta sin historia, men jag tycker inte att det kom fram så mycket.
Jag vill minnas att hon sade att det var diskmedel, inte klorin. Har du sett dokumentären eller hittar du på?
Citera
2025-12-06, 16:09
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjejenMedLilaSkor
https://www.femina.se/livsstil/5-saker-du-behover-veta-om-dokumentarserienatt-radda-ett-barn/829866

Öppet mål av Bo-Göran att ställa sig på pappans sida, kom igen. Alla kan bli anmälda! Om du vill så kan du skicka ditt namn följt med adress i PM så kan jag anmäla dig för något, betyder inte att det kommer tas på allvar eller att du blir dömd.

Snart påstår du att antalet anmälningar inte spelar någon roll utan vilken merit dom faktiskt har.
Citera
2025-12-06, 16:35
Medlem
Har sett klart både Tv4 dokumentären och SVT-del 1 och har följande reflektioner:

Varför skuldbelägger alla mamman för vad Jocke gjorde trots att fyra olika vuxna inte kunde kontrollera hans fysiska våld, psykiska utbrott och hot mot andra familjemedlemmar?

I både originalfamiljen och fosterfamiljen slår Jocke både vuxna och barn, samt hotar att döda folk i hushållet. Bägge familjerna upplever att Jocke mentalt inte förstår vad som är farligt och därför är det en risk att ha honom i hemmet. Då han både brukat våld, hotar med kniv och pratar om att döda är det väl inte konstigt att man vill att han ska få professionell hjälp som dessa 2 familjer inte kan ge honom innan något fasansfullt inträffar?

Jocke kommer till fosterfamiljen som tycks ha gjort allt de kunde för honom och han och deras dotter blir oskiljaktiga och gör allt tillsammans. Sedan blir Jocke äldre och förändras till att plötsligt hota och göra dottern illa både fysiskt och psykiskt så att hon är livrädd i sitt eget hem.

Hur kan man efter att detta kommit fram hålla på och säga att mamman som dessutom lever med kroniska smärtor och fysiska men efter en bilolycka är en usel mamma? Jag begriper inte det överhuvudtaget faktiskt.
-
I övrigt angående Jocke så verkar han såklart uppriktigt sårad av barndomens trauman men det betyder väl inte på något sätt att det måste vara någon annans fel? Han verkar helt sakna förmåga att sätta sig in i familjerna som lämnat bort honoms situation och hur de ville skydda sin andra barn från honom. Om de inte hade gjort de inte lämnat bort honom så hade de negligerat sina andra barns säkerhet och Jocke kanske hade dränkt Chrippa eller fosterfamiljens dotter eller dylikt vilket hade varit ett ännu värre scenario.

För mig är det sannolikt att Jocke helt enkelt hängt upp hela sitt liv på mamman och vad HAN TROR är ett svek från henne - till den milda grad att han definitivt skulle kunna krydda på historier om korvskärande, hängning, tortyr med lampa osv för att hämnas på mamman. Och rättfärdiga att han tjänar stora pengar och turnerar i TV med dessa berättelser! Kanske tycker han tom att det ännu ett redskap att hämnas på morsan!

Han säger själv att alla priser han vinner och all framgång i livet är hämnd mot mammanför att visa henne att hon gjorde fel och han ska vara "in her face" hela hennes liv för att påminna henne om det!

Sammanfattningsvis så har Jocke satt sig själv i skiten när han snackat om att det finns bevis i journalerna som visar att mamman är en FÖRÖVARE! Ja, lägg märke till det ordvalet det har inte använts tillräckligt i tråden. En förövare blir man om man gör något kriminellt som fysisk eller psykisk tortyr etc - något som det inte finns dokumentärat något om i journalerna, tvärtemot vad Jocke hela tiden hävdat.

Om Jocke vill att mamman ska be om ursäkt för att hon "lämnat bort" honom kanske han också måste erkänna alla de våldsamma handlingar han begått som barn som orsakat alltsammans som man han själv inte kommer ihåg? Måste han hitta syndbockar för att han själv föddes som ett besvärligt barn i en tidsera där medicin och kunskap om diagnoser var bristfällig?

Kan han inte bara acceptera det och att varken han själv, hans mor eller de andra vuxna som försökte ta hand om honom är ofelbara och att därför misstag har begåtts av alla parter?

Oavsett vilket så är det helt riktigt att hans påståenden om dokumentation för de grova övergrepp han påstår att mamman utfört granskas då han själv gjort dem till en offentlig handling och han är en offentlig person som blivit rik och känd baserat på dessa berättelser!
Senast redigerad av Deslauriers 2025-12-06 kl. 17:20.
Citera
2025-12-06, 19:13
Medlem
ABB87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CamilleDelacour
Folks reaktion på den här dokumentären får mig att känna mig som att jag hamnat i ett parallellt universum fyllt av sektmedlemmar. Mängden av människor som blint försvarar Jocke och påstår att dokumentärfilmaren och SVT har någon ond agenda att svartmåla Jocke utan belägg är skrämmande.

Jag känner mig gaslightad när jag ser hur samma argument används om och om igen:

1. "fyy fan för att misstro ett barn som berättar om sitt trauma!" eeeh.. Jocke är en fullvuxen man? Han är inget barn. Jag kan verkligen hålla med om att det vore högst oetiskt att ifrågasätta ett faktiskt barn som vittnar om misshandel och vanvård som de utsätts för just nu. Men det är ju inte detta som händer här, eller hur? Här har vi en VUXEN man som SJÄLV hänger ut andra inför hela svenska folket utan rättegång eller bevis. Varför skulle inte detta få granskas? Ska man tro på alla som påstår att något hänt dem när de växte upp? Även om det är jobbigt att inse det så finns det tyvärr folk som ljuger om sådana här saker. Hur vanligt det är vet jag inte, förhoppningsvis händer det väldigt sällan, men det händer.

2. "Allt dokumenteras faktiskt inte i socialtjänstens journaler". Visst är det så, det håller jag med om. Att det inte står något uttryckligen om de specifika fallen av misshandel som Jocke pratar om behöver absolut inte betyda att de inte har skett. Men har ni glömt/missat att det är Jocke själv som påstår att alla bevis finns där? Då är det väl inget annat än god journalistisk att faktiskt kolla upp detta?

3. "Barn i samma familj kan faktiskt ha olika uppväxten och föräldrar kan behandla ett barn bra och misshandla den andra". Stämmer givetvis också. Och jag vill tillägga här att jag inte tvivlar en sekund på att Jocke både känts sig och varit åsidosatt och till och med oälskad i sin familj. Jag tror verkligen att hans mamma har stora brister och känslomässigt fuckat upp Jocke. Men det är en sak att favorisera sina nya barn, säga elaka saker, känslomässigt utelämna ett barn och ha ett tablettmissbruk. Det är en annan sak att vara en skräckfilmskaraktär som gräver i sitt barn med nålar för att få ut monsterblod eller hacka upp sina egna fingrar utan att röra en min. Det är dessa påståenden som Jocke menar att det funnits bevis för i hans papper (volekt det inte gör). Och det är också dessa påståenden som ifrågasätts. Inte huruvida han var lycklig och olycklig under sin barndom.

Bra formulerat! Så går mina tankar också.
En sanning mittemellan
Citera
2025-12-06, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CamilleDelacour
Folks reaktion på den här dokumentären får mig att känna mig som att jag hamnat i ett parallellt universum fyllt av sektmedlemmar. Mängden av människor som blint försvarar Jocke och påstår att dokumentärfilmaren och SVT har någon ond agenda att svartmåla Jocke utan belägg är skrämmande.

Jag känner mig gaslightad när jag ser hur samma argument används om och om igen:

1. "fyy fan för att misstro ett barn som berättar om sitt trauma!" eeeh.. Jocke är en fullvuxen man? Han är inget barn. Jag kan verkligen hålla med om att det vore högst oetiskt att ifrågasätta ett faktiskt barn som vittnar om misshandel och vanvård som de utsätts för just nu. Men det är ju inte detta som händer här, eller hur? Här har vi en VUXEN man som SJÄLV hänger ut andra inför hela svenska folket utan rättegång eller bevis. Varför skulle inte detta få granskas? Ska man tro på alla som påstår att något hänt dem när de växte upp? Även om det är jobbigt att inse det så finns det tyvärr folk som ljuger om sådana här saker. Hur vanligt det är vet jag inte, förhoppningsvis händer det väldigt sällan, men det händer.

2. "Allt dokumenteras faktiskt inte i socialtjänstens journaler". Visst är det så, det håller jag med om. Att det inte står något uttryckligen om de specifika fallen av misshandel som Jocke pratar om behöver absolut inte betyda att de inte har skett. Men har ni glömt/missat att det är Jocke själv som påstår att alla bevis finns där? Då är det väl inget annat än god journalistisk att faktiskt kolla upp detta?

3. "Barn i samma familj kan faktiskt ha olika uppväxten och föräldrar kan behandla ett barn bra och misshandla den andra". Stämmer givetvis också. Och jag vill tillägga här att jag inte tvivlar en sekund på att Jocke både känts sig och varit åsidosatt och till och med oälskad i sin familj. Jag tror verkligen att hans mamma har stora brister och känslomässigt fuckat upp Jocke. Men det är en sak att favorisera sina nya barn, säga elaka saker, känslomässigt utelämna ett barn och ha ett tablettmissbruk. Det är en annan sak att vara en skräckfilmskaraktär som gräver i sitt barn med nålar för att få ut monsterblod eller hacka upp sina egna fingrar utan att röra en min. Det är dessa påståenden som Jocke menar att det funnits bevis för i hans papper (volekt det inte gör). Och det är också dessa påståenden som ifrågasätts. Inte huruvida han var lycklig och olycklig under sin barndom.

TACK!! Du sammanfattade just alla mina tankar!
Olycklig barndom? Svar ja! Att inte alla detaljer om tortyr och misshandel finns med i journalerna, fine. Men om det är som Jocke säger, att han blev omplacerad pga att han blev så illa behandlad hemma så skulle det givetvis funnits beskrivet i soc journalerna på vilka grunder man omplacerat honom. Och ALLA ungarna hade ju behövts omplaceras i så fall.

I övrigt funderar jag på om Jocke kanske inte ljuger medvetet. Han tror förmodligen att alla dessa skräckhistorier om morsan har hänt. Annars skulle han väl inte frivilligt släppa alla sina egna (sekretessbelagda) journaler från soc och bup och självsäkert säga "Här står allt". Men allt som står där stödjer snarare mammans/familjens berättelse, enl SVT´s granskning. Han har väl läst dessa journaler med sina egna minnen och vanföreställningar i huvudet och på något sätt funnit "belägg".
Citera
2025-12-06, 21:05
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppatorsk90
Snart är det tisdag boys, vet att ni alla längtar lika mycket som mig Ska gå och sova nu och gå upp lagom till 06:00 tisdag.
Klockan 06.00? Del två sänds klockan 20.00.
Citera
2025-12-07, 00:13
Medlem
Mycket bra formulerat, tror du slagit huvudet på spiken!

Citat:
Ursprungligen postat av Deslauriers
Har sett klart både Tv4 dokumentären och SVT-del 1 och har följande reflektioner:

Varför skuldbelägger alla mamman för vad Jocke gjorde trots att fyra olika vuxna inte kunde kontrollera hans fysiska våld, psykiska utbrott och hot mot andra familjemedlemmar?

I både originalfamiljen och fosterfamiljen slår Jocke både vuxna och barn, samt hotar att döda folk i hushållet. Bägge familjerna upplever att Jocke mentalt inte förstår vad som är farligt och därför är det en risk att ha honom i hemmet. Då han både brukat våld, hotar med kniv och pratar om att döda är det väl inte konstigt att man vill att han ska få professionell hjälp som dessa 2 familjer inte kan ge honom innan något fasansfullt inträffar?

Jocke kommer till fosterfamiljen som tycks ha gjort allt de kunde för honom och han och deras dotter blir oskiljaktiga och gör allt tillsammans. Sedan blir Jocke äldre och förändras till att plötsligt hota och göra dottern illa både fysiskt och psykiskt så att hon är livrädd i sitt eget hem.

Hur kan man efter att detta kommit fram hålla på och säga att mamman som dessutom lever med kroniska smärtor och fysiska men efter en bilolycka är en usel mamma? Jag begriper inte det överhuvudtaget faktiskt.
-
I övrigt angående Jocke så verkar han såklart uppriktigt sårad av barndomens trauman men det betyder väl inte på något sätt att det måste vara någon annans fel? Han verkar helt sakna förmåga att sätta sig in i familjerna som lämnat bort honoms situation och hur de ville skydda sin andra barn från honom. Om de inte hade gjort de inte lämnat bort honom så hade de negligerat sina andra barns säkerhet och Jocke kanske hade dränkt Chrippa eller fosterfamiljens dotter eller dylikt vilket hade varit ett ännu värre scenario.

För mig är det sannolikt att Jocke helt enkelt hängt upp hela sitt liv på mamman och vad HAN TROR är ett svek från henne - till den milda grad att han definitivt skulle kunna krydda på historier om korvskärande, hängning, tortyr med lampa osv för att hämnas på mamman. Och rättfärdiga att han tjänar stora pengar och turnerar i TV med dessa berättelser! Kanske tycker han tom att det ännu ett redskap att hämnas på morsan!

Han säger själv att alla priser han vinner och all framgång i livet är hämnd mot mammanför att visa henne att hon gjorde fel och han ska vara "in her face" hela hennes liv för att påminna henne om det!

Sammanfattningsvis så har Jocke satt sig själv i skiten när han snackat om att det finns bevis i journalerna som visar att mamman är en FÖRÖVARE! Ja, lägg märke till det ordvalet det har inte använts tillräckligt i tråden. En förövare blir man om man gör något kriminellt som fysisk eller psykisk tortyr etc - något som det inte finns dokumentärat något om i journalerna, tvärtemot vad Jocke hela tiden hävdat.

Om Jocke vill att mamman ska be om ursäkt för att hon "lämnat bort" honom kanske han också måste erkänna alla de våldsamma handlingar han begått som barn som orsakat alltsammans som man han själv inte kommer ihåg? Måste han hitta syndbockar för att han själv föddes som ett besvärligt barn i en tidsera där medicin och kunskap om diagnoser var bristfällig?

Kan han inte bara acceptera det och att varken han själv, hans mor eller de andra vuxna som försökte ta hand om honom är ofelbara och att därför misstag har begåtts av alla parter?

Oavsett vilket så är det helt riktigt att hans påståenden om dokumentation för de grova övergrepp han påstår att mamman utfört granskas då han själv gjort dem till en offentlig handling och han är en offentlig person som blivit rik och känd baserat på dessa berättelser!
Citera
2025-12-07, 02:52
Medlem
fluffypuffys avatar
Faller helt i linje med vad som sker worldwide där inflytelserika youtubers och influensers på sociala medier smutskastas på ett eller annat vis.
Allt för att ta makten från folket.

Skamligt är det att svt springer globalistiska ärenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in