Citat:
Ursprungligen postat av
Keus
Jag har bara sett första delen av dokumentären men ser inget som visar att han skulle ha ljugit.
Tycker dokumentären var lite märklig faktiskt. Lite som att man drev en tes om m att mamman inte alls var dålig. Varför lät man inte Lundells fosterföräldrar uttala sig exempelvis?
Och varför la man ut argument som inte höll logiskt. Såsom exempelvis att Lundell fortsatt att hålla kontakt med sin mamma som argument emot honom.
Det blir som att ha som argument att en misshandlad fru stannat kvar hos mannen som ett argument för att misshandeln aldrig åkt rum.
Jag har ingen aning om vad som hänt i Lundells uppväxt. Däremot tycker jag att dokumentären var skum.
Jag är inte superinsatt i hans liv eller familj heller, men jag tycker ändå att det är rimligt att granska när någon har byggt ett helt kändisskap och en inkomst på sin barndomsberättelse. Hade det handlat om en vanlig privatperson eller ett barn hade jag absolut inte tänkt likadant – men när man tjänar stora pengar och offentlig sympati på en historia måste det få finnas journalistisk kontroll.
Jag håller med om att dokumentären har en märklig ton, men jag tror inte poängen var att ”rentvå mamman”, Det handlade snarare om att jämföra hans berättelse med dokument från socialtjänst, BUP och skola, samt låta fler vuxna runt honom uttala sig.. SVT är skyldiga att bredda bilden genom att intervjua de personer som faktiskt fanns med under tiden.. även om det blir jobbigt att höra.. jag gissar också på att SVT:s jurister granskat denna serie innan de visades.