Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-04, 10:58
Medlem
I en familj med fyra barn omhändertas inte bara ett det äldsta dessutom om det är så att det förekommer vanvård och övergrepp.

Uppenbart att killen mår dåligt och har en annan verklighets uppfattning än resten av mänskligheten.

Hur kan media lallat med och så grovt förtalat hans mor?

Hoppas någon tar tag i en förtalsanmälan och ger arma kvinnan upprättelse.
Citera
2025-12-04, 11:28
Medlem
laakuus avatar
Misskreditering av mamman inför en miljonpublik för att tjäna pengar, det är det som ifrågasätts, att J farit illa är det ingen diskussion om.
Citera
2025-12-04, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Sen funderar jag på att han nästan ägnat sig åt någon slags skönlitterär gengre. Live. Han har blivit inspirerad av sin barndom, utgått från den och gjort en berättelse, vissa delar är sanna medan andra delar är skarvade, förstorade och kanske förvrängda. En pågående skönlitterär gengre som skapas live tillsammans med tittarna/följarna.

Detta är kanske att svära i kyrkan men jag tror inte allt är hans fel. Jag tror han har blivit coachad rätt hårt av någon/några. Antingen rent privat av andra med liknande bakgrund eller någon han har haft en affärsmässig relation med.
Citera
2025-12-04, 11:32
Medlem
Tror han rider på en våg, kändisar som kapitaliserar på sin eländiga barndom.
Medierna verkar älska sådant
Citera
2025-12-04, 11:36
Medlem
Jag undrar hur mycket research TV-teamet faktiskt gjorde inför sändning. De kan ju inte ha missat att Jacke var med i Nemo Hedéns podcast och snackade om sitt eget samt båda föräldrarnas missbruk? Av det som sägs i podcasten så målas det inte upp som en "fin barndom".

Det är viktigt och bra att mammans historia delas, men det känns som att hon egentligen inte säger så mycket. Om hon nu skulle få berätta sin historia, varför grävdes det inte djupare? Varför handlade dokumentären om att söka fel i Jockes historia? Den hade kunnat handla om förälderns perspektiv. Hon hade kunnat få frågor om hur hon själv kände att hon blev bemött av myndigheterna, vad hon krävde för hjälp, vilken hjälp hon faktiskt fick osv...

Det blir så konstigt. Hur kommer det sig att inga utomstående experter togs in i dokumentären? Varför nämns det inte när den där bilolyckan skedde som gjorde att mamman fick starka mediciner utskrivna?
Citera
2025-12-04, 11:47
Medlem
Det här illustrerar verkligen hur svartvitt de flesta tänker när de blir influerade av media.

Joakim Lundell skriver en bok om sin svåra uppväxt.
Reaktionen: Allt är sant!! Hans mamma är ett monster!!!

SVT granskar och hittar inga konkreta belägg i socialens journaler.
Reaktionen: inget är sant!! Allt var en lögn!!!

Självklart bör man ifrågasätta trovärdigheten när han hävdat att det finns bevis i journalerna och det sedan visar sig att sådana bevis saknas. Men avsaknad av dokumentation är inte detsamma som att allt är påhittat. Sanningen kan mycket väl ligga någonstans mitt emellan. Jag tror det här är bra mycket mer komplext än sanningen måste stå i opposition till varken ena eller andra återgivandet av Joakims barndom.
Citera
2025-12-04, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Jag har bara sett första delen av dokumentären men ser inget som visar att han skulle ha ljugit.

Tycker dokumentären var lite märklig faktiskt. Lite som att man drev en tes om m att mamman inte alls var dålig. Varför lät man inte Lundells fosterföräldrar uttala sig exempelvis?

Och varför la man ut argument som inte höll logiskt. Såsom exempelvis att Lundell fortsatt att hålla kontakt med sin mamma som argument emot honom.

Det blir som att ha som argument att en misshandlad fru stannat kvar hos mannen som ett argument för att misshandeln aldrig åkt rum.

Jag har ingen aning om vad som hänt i Lundells uppväxt. Däremot tycker jag att dokumentären var skum.

Jag är inte superinsatt i hans liv eller familj heller, men jag tycker ändå att det är rimligt att granska när någon har byggt ett helt kändisskap och en inkomst på sin barndomsberättelse. Hade det handlat om en vanlig privatperson eller ett barn hade jag absolut inte tänkt likadant – men när man tjänar stora pengar och offentlig sympati på en historia måste det få finnas journalistisk kontroll.

Jag håller med om att dokumentären har en märklig ton, men jag tror inte poängen var att ”rentvå mamman”, Det handlade snarare om att jämföra hans berättelse med dokument från socialtjänst, BUP och skola, samt låta fler vuxna runt honom uttala sig.. SVT är skyldiga att bredda bilden genom att intervjua de personer som faktiskt fanns med under tiden.. även om det blir jobbigt att höra.. jag gissar också på att SVT:s jurister granskat denna serie innan de visades.
Citera
2025-12-04, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu

Bla bla bla...

Ehh... mentalt sjuk el?
Citera
2025-12-04, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vad handlar alla dessa anmälningar om? Vad anser fansen att svt gjort sig skyldiga till?

Dokumentären är inte saklig och opartisk.
Citera
2025-12-04, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag är inte superinsatt i hans liv eller familj heller, men jag tycker ändå att det är rimligt att granska när någon har byggt ett helt kändisskap och en inkomst på sin barndomsberättelse. Hade det handlat om en vanlig privatperson eller ett barn hade jag absolut inte tänkt likadant – men när man tjänar stora pengar och offentlig sympati på en historia måste det få finnas journalistisk kontroll.

Jag håller med om att dokumentären har en märklig ton, men jag tror inte poängen var att ”rentvå mamman”, Det handlade snarare om att jämföra hans berättelse med dokument från socialtjänst, BUP och skola, samt låta fler vuxna runt honom uttala sig.. SVT är skyldiga att bredda bilden genom att intervjua de personer som faktiskt fanns med under tiden.. även om det blir jobbigt att höra.. jag gissar också på att SVT:s jurister granskat denna serie innan de visades.

Självklart rätt att granska. Tycker bara att argumentationen var märklig.

Det man kunde konstatera var att han hade haft en väldigt jobbig uppväxt och att föräldrarna onekligen inte klarat av att ta hand om honom. Så dokumentationen styrker faktiskt hans bild även om det inte framgår hur olämplig hon varit som förälder. Förstår därför inte de som hävdar att hans livshistoria är en lögn när han onekligen haft ett helvete under uppväxten. Sedan kan man ju fråga sig hur mycket detta berodde på mamman, diagnoserna samt andra faktorer.

Mamman har onekligen inte klarat av honom men hans diagnoser är en förmildrande omständighet för henne.
Senast redigerad av Keus 2025-12-04 kl. 13:00.
Citera
2025-12-04, 13:00
Medlem
Vad har pappan haft för missbruk?
Citera
2025-12-04, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kulturstrateg
Kom igen, som vegan borde du ha bättre koll än så.

Mamman har kroniskt höjda ögonbryn och trötta ögonlock. Är man observant och har förmåga att se mönster så vet man att detta är ett kännetecken för brist på medkänsla. Hennes ögon är tomma.

Att Joakim har problem och inte är genomsnäll gör inte mamman oskyldig. Det är en garanti att hon misshandlat honom psykiskt under uppväxten, enbart baserat på hennes osympatiska ögon.

Återkommer när jag sett dokumentären, så kan jag peka ut ställena där mamman uppvisar duping delight.

Jag tror att han haft det svårt med tanke på sitt mående, ja. Men är ändå skeptisk till att han är sanningsenlig. Nej, jag kan inte se på folk om de ljuger för att jag är vegan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in