Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-03, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Ja inte ska man kunna ha kul utan att betala hutlösa straffskatter med Systembolaget som laglig langare…

De säljer inget med dessa ingredienser..
Citera
2025-12-03, 15:39
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
De säljer inget med dessa ingredienser..

Det var det OP menade, att du inte får ha roligt med annan narkotika än alkohol via Systembolaget.
Citera
2025-12-03, 15:39
Avstängd
Lifestealers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Måste man göra detta med livsfarliga piller?

Du och dina piller. Vad exakt menar du egentligen? Drug is drugs?
Senast redigerad av Lifestealer 2025-12-03 kl. 15:43.
Citera
2025-12-03, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC
Det var det OP menade, att du inte får ha roligt med annan narkotika än alkohol via Systembolaget.

Så då är inte deras monopol något problem om du ändå inte är intresserad av att köpa det de säljer.
Citera
2025-12-03, 17:07
Medlem
PippiDrengs avatar
10 nya substanser som kriminella gäng får tillgång till och kan sälja dyrt. Skattefritt dessutom.
Citera
2025-12-03, 17:15
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Utbudet och tillgängligheten idag ärr värre än någonsin. Det beror på att man inte haft en ordentlig politik för att stoppa skiten.
Utbudet säger du? Ett par av de substanser som nu förbjuds hade aldrig funnits från första början om det hade bedrivits vettig narkotikapolitik i detta landet.
Och de som nu försvinner kommer inom några dagar/veckor få ersättare, sedan rullar det på som vanligt. Så vad har man då lyckats åstadkomma?
Citera
2025-12-03, 17:58
Medlem
Citat:
Har vi en enda "dödspatrull" så har vi för många. Så det var precis tvärtom. Varför hittar ni på massa trams som jag aldrig sagt?
Gillar att du svarar på det enda i min kommentar som var uppenbar hyperbol. Om du faktiskt läser strukturen i mitt argument i stället för den retoriska kryddan ser du att formen är:

1. Sverige ligger kasst till med narkotikan
2. Sverige kör redan mycket aggressivare politik än de länder som det går bättre hos
3. Slutsats: aggressivare politik kommer inte lösa något
Citera
2025-12-03, 20:34
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Första halvan har du helt rätt i skolan är grunden i det hela och att vi måste fånga upp dom som har det svårt innan dom hamnar snett.

Andra halvan har du helt fel i tron om att straff av sjuka människor skulle ha minsta effekt när forskningsrapporter som visar på att dessa typer av straff som du vill ha har motsatt effekt och gör att individerna försätts än djupare ner i sina missbruk!

Du är anledningen till att det ser ut som det gör idag!
Visa den forskningen som har kollat på ett samhälle som det jag förespråkar. Jag vet inte ens om det finns ett sånt samhälle. Alla tar upp massa exempel men de gör mer raka motsatsen till det jag skriver.

Så börja med forskningsrapporten tack.
Citera
2025-12-03, 21:48
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
10 substanser blir narkotika 30 december 2025.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/11/regeringen-foreslar-narkotikaklassificering-av-tio-nya-substanser/

Hittar ingenstans här när lagen träder i kraft, men SS skrev ett mail till mig där dom skrev att 7-oh kommer narkotikaklassas 30 december så jag antar det är då allt i citatet klassas.

Ordet är fritt.
Narkotikaklassningen inträffar 30 december, se https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-19921554-om-kontroll-av-narkotika_sfs-1992-1554/
Längst ner finns bilagor 1 och 2 ("knarklistorna"), först i nuvarande version, som upphör att gälla det datumet, och sedan de nya versionerna, som träder i kraft samma datum.
Muskimol nämns endast en gång, i den nya bilagan. Hela det stycket lyder "5-(aminometyl)-1,2-oxazol-3-ol (muskimol)"
Citera
2025-12-04, 05:57
Medlem
Citat:
Visa den forskningen som har kollat på ett samhälle som det jag förespråkar. Jag vet inte ens om det finns ett sånt samhälle. Alla tar upp massa exempel men de gör mer raka motsatsen till det jag skriver.

Så börja med forskningsrapporten tack.
Nej, bevisningen ligger på dig som ska presentera bevis för att dina förslag skulle ha en positiv effekt på samhället.
Straff fungerar inte i det här fallet och det finns det forskning på: https://eso.expertgrupp.se/rapporter/2023_10_bruk_och_straff/
Citera
2025-12-06, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Ska polisen ska jaga folk som plockar flugsvamp? Så löjligt.

FHM hävdar att dödsfall och koma är anledningen till narkotikaklassningen men efter en googling så hittar jag bara två bekräftade dödsfall och endast ett fall av koma p.g.a. överkonsumtion av muskimol, personen återhämtade sig till 100% och skickades hem efter 3 dagar på sjukhus. Det är alltså extremt ovanliga biverkningar vid väldigt höga doser.

Tänk om man hade varit konsekvent och resonerat på det viset även gällande andra aktiviteter än just drogbruk. Vi hade varit tvungna att kriminalisera ALLT som människor ägnar sig åt.
Finns det en enda aktivitet som aldrig har resulterat i att någon dör eller blir allvarligt skadad? Jag kommer inte på någon.
Citera
2025-12-07, 15:55
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
FHM hävdar att dödsfall och koma är anledningen till narkotikaklassningen men efter en googling så hittar jag bara två bekräftade dödsfall och endast ett fall av koma p.g.a. överkonsumtion av muskimol, personen återhämtade sig till 100% och skickades hem efter 3 dagar på sjukhus. Det är alltså extremt ovanliga biverkningar vid väldigt höga doser. Inget utav dessa fallen är svenska. Med tanke på vad Magnus Gisslén sa om FHM i somras så tänker jag att detta är ett beslut som fattats helt och hållet utan inblandning av medicinsk expertis. Ett politiskt beslut taget av en politiserad myndighet.

Den riktiga anledningen?
Citat:
Psychedelics are illegal not because a loving government is concerned that you may jump out of a third story window. Psychedelics are illegal because they dissolve opinion structures and culturally laid down models of behaviour and information processing. They open you up to the possibility that everything you know is wrong.
Terence McKenna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in