2025-11-26, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harmonizer
Den är 4G och har även 4G/VoLTE
Är en P30Pro . Du kanske har sovit under en sten gällande frustrationen kring detta bland folk och vad det egentligen handlar om , nämligen relativt nya mobiler som har 4G

2G och 3G stängs ner och du har en telefon som stödjer 4G vilket du påstod från början att den inte hade stöd för. Du får nog dubbelkolla dina inlägg innan du skriver något annars kan man lätt tro att du är en skitsnackande lögnare.
Det är nog du som sovit under en sten din tomte. Nej, det är inget folk som är frustrerade över detta annat än bittra gamla boomers på flashback.
Citera
2025-11-26, 18:25
Medlem
mp5sds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystiskstiligman
Skämtar du? Har du en så gammal telefon att den inte har stöd för 4G så är det nog dags att köpa en ny. Finns utmärkta mobiltelefoner för 2-3000 kr.
Eftersom Rassa hänvisar till denna tråden så har det inte med 4G att göra utan att vissa telefoner kan inte ringa 112. Min har VoLte och Vo5NR men blir spärrad 2 februari...
Citera
2025-11-26, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mp5sd
Eftersom Rassa hänvisar till denna tråden så har det inte med 4G att göra utan att vissa telefoner kan inte ringa 112. Min har VoLte och Vo5NR men blir spärrad 2 februari...

Har du ens läst trådrubriken?
Citera
2025-11-26, 18:29
Medlem
Harmonizers avatar
Citat:
2G och 3G stängs ner och du har en telefon som stödjer 4G vilket du påstod från början att den inte hade stöd för. Du får nog dubbelkolla dina inlägg innan du skriver något annars kan man lätt tro att du är en skitsnackande lögnare.
Det är nog du som sovit under en sten din tomte. Nej, det är inget folk som är frustrerade över detta annat än bittra gamla boomers på flashback.

Har du en funktionsnedsättning eller vad är det du inte förstår ? Sagt hela tiden att mobilen är en 4G telefon och att folk trots det får meddelande kring totalt nedstängning från och med 2 februari 2026 när det först hette " enbart " pga 112 1 december 2025 .

Det handlar inte om avvecklingen av 2g och 3g nätet och dess telefoner enbart som isåfall inte hade varit så dramatiskt då det varit på tal om länge och är gamla telefoner MEN detta handlar om att även 4G telefoner som är relativt nya blir berörda ! Du bör uttala dig när du har kompetens eller information nog att göra det .
Citera
2025-11-26, 18:30
Medlem
Harmonizers avatar
Citat:
Har du ens läst trådrubriken?

Tråd rubriken gäller även nuvarande situation då mod flyttade hänvisade dessa ämnen till denna tråd .
Citera
2025-11-26, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xposted
Ja men när du ringer 112 så går den ner till 2g alt 3g, alla andra samtal går via 4g!

Det verkar finnas minst ett par olika modeller av TCL Onetouch 4041 varav en blockerats av Optus i Australien. Men ingen har blockerats av Telstra.

Det säger i alla fall https://isthisphoneblocked.net.au/ som länkades i den låsta tråden, (FB) PTS tvingar operatörer att blockera fullt fungerade 4G telefoner
Citera
2025-11-26, 18:35
Medlem
mp5sds avatar
Citat:
Du har bevisligen inga äldre i din släkt som kanske behöver 112 trots att dom har 4G telefoner som dom köpt med vetskapen om att 2/3G ska läggas ner men ändå inte kommer att fungera...
Citera
2025-11-26, 18:47
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Telenor stänger 2G och 3G-näten - den 1 december 2025

Detta är ett samarbete mellan Post o Telestyrelsen - Nätoperatörerna som även säljer
telefoner och mobiltelefontillverkarna.

Samma samarbete som försigär mellan byggare fastighetsbeställare och toapapperstillverkare-
därför finns inga bideer i bostäderna o såna får man bara själv dra in i ägarbostäder (ex
BR)
Så många många måste snart byta till Telia från de andra operatörerna?
Telia kommer bli stor vinnare.
Smart av Telia!
PTS förelägger nu operatörerna Tre, Telenor och Tele 2 att genast identifiera vilka telefoner som inte kan användas i operatörens nät för att ringa nödsamtal efter avvecklingen av 2G- och 3G-nät. Användare av dessa telefoner ska också genast informeras om problematiken.

Från och med den 2 februari 2026 ska operatörerna blockera dessa telefoner.

För telefoner som kräver någon särskild åtgärd, exempelvis att SIM-kortet tas ut, för att de ska koppla över till Telias nät, gäller detta krav redan från den 1 december 2025.

PTS föreläggande innebär att användare av dessa telefoner antingen måste byta till en telefon som kan hantera nödsamtal över 4G/VoLTE, eller byta operatör till en som även kan förmedla nödsamtal över 2G- och 3G-teknik via det egna nätet.
Läses TELIA!

Avbryta abonnemang måste godtas om det inte går att använda det...
Men jag undrar ännu om PTS har lagen på sin sida.
Senast redigerad av gofigur 2025-11-26 kl. 18:54.
Citera
2025-11-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
Så även om man ringer 225 kanske det inte funkar att ringa till 225?
Dödligt vilseledande

https://www.comviq.se/nedslackning-2g-3g#:~:text=Testa%20om%20din%20mobil%20har,2.

den låsta tråden för mer läsning
(FB) PTS tvingar operatörer att blockera fullt fungerade 4G telefoner

Testade att ringa 225 på min Huawei P30 Pro, "du ringer via 2g eller 3g nätet som stängs ner 1:a december" sa det. Gick in på mobilnätverk/mobildata och bockade i VoLTE och ringde 225 igen. "Du ringer via 4G nätet och du kommer kunna fortsätta ringa efter nedstängning"

Varför får jag då sms från comviq att dom kommer stänga ner min lur när den tydligen fixar detta? Kommer dom blockera mitt IMEI nummer eller hur menas det?
Senast redigerad av AdonBelivit 2025-11-26 kl. 20:01.
Citera
2025-11-26, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdonBelivit
Testade att ringa 225 på min Huawei P30 Pro, "du ringer via 2g eller 3g nätet som stängs ner 1:a december" sa det. Gick in på mobilnätverk/mobildata och bockade i VoLTE och ringde 225 igen. "Du ringer via 4G nätet och du kommer kunna fortsätta ringa efter nedstängning"

Varför får jag då sms från comviq att dom kommer stänga ner min lur när den tydligen fixar detta? Kommer dom blockera mitt IMEI nummer eller hur menas det?
jag skrev fel i mitt inlägg, jag menade 112 inte 225 på andra stället

Jag har inte heller förstått 100% men det verkar som vanliga samtal kommer funka men inte 112 samtal.
Jag kommer ge den här stormen några dagar tills det reder ut sig
Ingen stress men kanske lika bra att ladda ner SOS 112 appen
Citera
2025-11-26, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harmonizer
Tyvärr inte , har samma mobil och satt tidigare idag med kundtjänst hos Comviq och beskrev samma ilska och han lovade att vanliga samtal in och ut skulle fortsätta fungera när jag nämnde frustrationen över att de vilseledande meddelanden de skickat om det enbart gällde in och ut för 112 . Några timmar efter det samtalet fick jag ett personligt mail där det nu står motsatsen av det han lovade , att från och med 2 februari 2026 upphör all in och ut funktion på mobilen pga PTS senaste beslut .

Är detta verkligen lagligt ....suck

Nej det är det inte! Gå in på mobilnätverk/mobildata och bocka i VoLTE och ring 225, den klarar det precis nyare mobiler. Jag har ingått avtal med Comviq och blockerar dom den utan giltiga skäl kommer jag stämma dom omgående för solklart avtalsbrott! Skitungar idag tror dom kan göra precis som dom tycker.
Citera
2025-11-26, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raderat
Ni som är oroliga, nyttig info i länk.
https://bytnat.nu/hur

Blir intressant att se hur detta slutar för folket.
Har en gammal slitvarg som bara ligger,
körde gång den igen, fick meddelande
direkt att nätet stängs ner osv.. ..
många bilar använder det också
(FB) 2G- och 3G-näten släcks ned – så påverkas din bil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in