2025-08-20, 09:42
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
2013 har jag, ett av de sista exemplaren innan facelift.

Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Ah, ja då är det ju så att säga kört. Dessa har hårdvara som inte kan uppgraderas. Jättetrist..

/Dick

Är det ett stort problem att den automatiska on-call funktionen i en äldre bil försvinner? På dessa bilar finns inget lagkrav.

Det är väl ett större problem att detta slutar fungera på många bilar från 2019 och framåt samtidigt som det kommer lagkrav på att det måste fungera - samtidigt som biltillverkaren rycker på axlarna?
Citera
2025-08-20, 10:28
Medlem
HipToBeSquares avatar
Om din bil har bara 3G så kommer en eventuell telemetri till tillverkaren sluta att fungera och det var just detta som 3G modemen var till för. Mobiltjänsterna i bilen hade inte riktigt tagit fart ännu när 3G var det bästa som fanns. Om telemetrin faller bort är det inget stort problem för bilägaren.

Det är dock ett problem jag kan tänka mig och det är om bilen använder rSAP. rSAP gör att bilens 3G modem används istället för mobilens för att få bättre signal. Eftersom 3G är borta tror bilen bara att det inte finns någon signal men kopplar fortfarande ihop bilen med din telefon via rSAP. I detta fall ska man använda bluetooth headset eller liknande om bilen stödjer det. Förhoppningsvis kan din mobil stänga av rSAP.
Citera
2025-08-20, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Är det ett stort problem att den automatiska on-call funktionen i en äldre bil försvinner? På dessa bilar finns inget lagkrav.

Det är väl ett större problem att detta slutar fungera på många bilar från 2019 och framåt samtidigt som det kommer lagkrav på att det måste fungera - samtidigt som biltillverkaren rycker på axlarna?

Nej det är väl inte ett stort problem, men e-call (och i Volvos fall on-call) slutar fungera vilket gör att funktionalitet och säkerhetsnivå sjunker.
Jag vågar nog sticka ut hakan och tro att besiktningen kommer att vara pragmatiska och snarare fria än fälla i framtiden.
Dock finner jag det högst osmakligt att det sålts bilar tills alldeles nyligen med så gammal teknologi att de ej kan uppgraderas. Om man inte kände till ett slutdatum för 2G/3G må man vara kanske vara förlåten. Men att sälja icke uppgraderade bilar efter det, eller än värre bilar som inte KAN uppgraderas, det är helt sjukt.
Det har ändå ingått som känt certifieringskrav sedan 2018.

/Dick
Citera
2025-08-20, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Om din bil har bara 3G så kommer en eventuell telemetri till tillverkaren sluta att fungera och det var just detta som 3G modemen var till för. Mobiltjänsterna i bilen hade inte riktigt tagit fart ännu när 3G var det bästa som fanns. Om telemetrin faller bort är det inget stort problem för bilägaren.

Det är dock ett problem jag kan tänka mig och det är om bilen använder rSAP. rSAP gör att bilens 3G modem används istället för mobilens för att få bättre signal. Eftersom 3G är borta tror bilen bara att det inte finns någon signal men kopplar fortfarande ihop bilen med din telefon via rSAP. I detta fall ska man använda bluetooth headset eller liknande om bilen stödjer det. Förhoppningsvis kan din mobil stänga av rSAP.

Njae, men e-call som det handlar om har aldrig involverat din egen telefon.

/Dick
Citera
2025-08-20, 12:22
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo

Handlar snarare om att OnCall är en del av Volvos säkerhetsutrustning som du dessutom behövde betala en avgift om den skulle fungera.
Citera
2025-08-20, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Handlar snarare om att OnCall är en del av Volvos säkerhetsutrustning som du dessutom behövde betala en avgift om den skulle fungera.

Inte helt korrekt, e-call som ringer räddningtjänst fungerar även utan on-call abbonemang. Däremot så förlorar ju du t.ex fjärstyrning etc..
Nu så är det dock de tekniska förutsättningarna som ändras, då funkar inget på äldre bilar.

Vi har en lite äldre Volvo i familjen, den har gratis on-call (och har haft det ett tag) tills systemet dör på grund av ovissheten om exakt när det slutar fungera.

/Dick
Senast redigerad av Dick109 2025-08-20 kl. 13:46. Anledning: stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in