Citat:
Ursprungligen postat av
Radikalexorcist
Det här handlar nog mest om en liten pojke med stora problem. Han har ju dessutom diagnoser som talar för det. Visst är det problematiskt att inget av de påståenden han säger sig kunna styrka, finns med i utredningarna. Nu har det bantats ned till personliga minnen i stället.
Jag ser en ung pojke som känner sig sviken och övergiven. Med tiden kanske det växte fram någon sorts ilska och ett behov av att få återupprättelse. Även om det skulle handla om rena lögner så har jag en viss förståelse för det, i det här fallet. Det verkar hela familjen i alla fall ha. Ingen av dom framstår som hämndlystna, de är snarare väldigt sympatiska och förstående. Mamman säger själv att det hela är väldigt tragiskt.
Nu är Joakim vuxen och kan förhoppningsvis hantera situationen på ett moget sätt. Men hade han varit ung så kan en sån här dokumentär få katastrofala följder. Jag misstänker att det är något man har haft i åtanke också, men kommit fram till att det är riskfritt.
Nu är det Joakim som var först med att göra sin barndom offentlig och då har jag förståelse för att andra inblandade också vill göra sig hörda. Men såna här saker ska hanteras inom familjen och inte i media.
Det kan fortfarande ha katastrofala följder att någon med den uppväxten som haft modet att bli framgångsrik (ja, det är mod för ett svart får och ett utsatt vuxet barn att bli framgångsrik då det går emot allt hen upplevt som ”det normala” och konstigt nog trygga) och prata om det hen utsatts för.
Det är en stor skam att ha blivit mobbad, misshandlad av sin egen förälder, ha blivit omhändertagen av socialen, klassad som underklass osv. och då ens prata om det överhuvudtaget är en tröskel många inte orkar gå över.
Nu gjorde han det och trodde att han var säker och kunnat prata om det han varit med om och hjälpa andra (vilket han gjort, han har hjälpt många i liknande situation).
Men nu rycker
Statens Television undan mattan och hänger honom på offentlig skampåle för skattepengar och säger ”Han LJUGER, han har inte blivit misshandlad av sin mamma, läs hans journaler, hans mamma är inte misdbrukare enligt journalen exakt det år som han sagt, kolla, han misstrodde även fostermamman, DÅ LJUGER HAN OM MAMMAN” osv.