Citat:
Ursprungligen postat av
pinnsmal
Jag har inte kollat SVT-dokumentären än. Tittade precis på YouTube-klippet du refererar till. Utifrån det tycker jag hans reaktion känns genuin. Ett barn som blivit sviken. Det bara bubblar ur honom och han blir rasande på ett sånt där sätt man blir när man blivit trampad på alltför många gånger. Jag har själv barn med diagnoser och kan tänka mig att kunskapen om dem var rätt kass när Jocke var liten. Att hans syskon bodde kvar hemma kan ju bero på att de inte har den känslighet Jocke har pga diagnoserna. Det som beskrivs om hur han betedde sig som liten tycker jag är skolboksexempel på ett känsligt barn som inte vet hur han ska göra sig förstådd. En som inte kan reglera sina intensiva känslor och som känner allt samtidigt men bara gör fel och blir bestraffad för det. I mitt barns skola finns såna barn som säger att de ska döda andra osv. Det hände i just 8-årsåldern, precis som Jocke pratar om. Våldsamma teckningar är bara ännu ett bevis för att det är ett barn som inte mår bra. Det är inte en liten barn-psykopat. Och att allt man minns inte står i papperen utan är ihopblandat med egna upplevelser man hade som barn tycker inte jag är nåt starkt bevis för lögn. Jag är team Jocke just nu. Nu ska jag kolla SVT och se om jag ändrar åsikt.
Jag vet inte vilken video du tror jag refererar till, men det låter som du har kollat på fel video. Vilken video kollade du på? Den jag pratar om handlar om Jockes bok, inte dokumentären.
Och angående lögnen.
Lögnen är inte att Jocke ljög om sin barndom.
Lögnen är att Jocke påstod att han hade bevis i sina papper att mamman utsatt honom för grovt fysisk och psykisk misshandel.
Lögnen är att Jocke påstod att han hade bevis i sina papper på att mamman var en extremt grov missbrukare när Jocke bodde hemma.
Folk trodde på hans lögn. Alla som ifrågasatte hans lögn fick till svar "jag har bevis, det jag säger står i mina soc och bup papper"
T.o.m i dokumentären säger Jocke att han har bevis på det han säger i papperna.
Och nu visar det sig att Jocke har ljugit om det. Och när dokumentären konfronterar honom om lögnen skyller han på Bonnier och TV4.
Det finns inga bevis för det Jocke påstår. Det finns inga bevis för det jocke anklagat sin mamma för.
Ord står emot ord.
Dock finns det saker i papperna som talar
emot Jockes historia, men det är inget bevis på att Jocke ljugit om sin barndom.