Citat:
Ursprungligen postat av
pinnsmal
Jag har inte kollat SVT-dokumentären än. Tittade precis på YouTube-klippet du refererar till. Utifrån det tycker jag hans reaktion känns genuin. Ett barn som blivit sviken. Det bara bubblar ur honom och han blir rasande på ett sånt där sätt man blir när man blivit trampad på alltför många gånger. Jag har själv barn med diagnoser och kan tänka mig att kunskapen om dem var rätt kass när Jocke var liten. Att hans syskon bodde kvar hemma kan ju bero på att de inte har den känslighet Jocke har pga diagnoserna. Det som beskrivs om hur han betedde sig som liten tycker jag är skolboksexempel på ett känsligt barn som inte vet hur han ska göra sig förstådd. En som inte kan reglera sina intensiva känslor och som känner allt samtidigt men bara gör fel och blir bestraffad för det. I mitt barns skola finns såna barn som säger att de ska döda andra osv. Det hände i just 8-årsåldern, precis som Jocke pratar om. Våldsamma teckningar är bara ännu ett bevis för att det är ett barn som inte mår bra. Det är inte en liten barn-psykopat. Och att allt man minns inte står i papperen utan är ihopblandat med egna upplevelser man hade som barn tycker inte jag är nåt starkt bevis för lögn. Jag är team Jocke just nu. Nu ska jag kolla SVT och se om jag ändrar åsikt.
Förstår inte riktigt hur du resonerar här. Det finns väl ingen som ifrågasätter huruvida hans barndom och uppväxt var jävligt tuff? Den bilden förstärks om något i dokumentären.
Det som ifrågasätts är om det verkligen finns fog för den berättelse som ingående utmålar mamman som helt jävla vidrig. Det är elstötar, monsterblod och psykiska övergrepp. Det finns ju inget fog för det i dokumentationen. Diskussionen blir snarare kring hur den här ensidiga (och kanske helt felaktiga bilden) spridits utan direkt ifrågasättande från medier och journalister.
Det handlar väl inte om att vara team Jocke eller annat? Utan huruvida vi vill upprätthålla det civiliserade samhället eller inte. Pöbelstyre eller rättsstat.
Du kanske har en annan syn efter avsnitt 1.