2025-12-01, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Tror du på dom 2 sista svaren själv???

När du säger "andra planeterna", utgår du från att befinner på en sådan, men hur kan du veta det? Och hur kan du veta det inte finns en kant?
Citera
2025-12-01, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
När du säger "andra planeterna", utgår du från att befinner på en sådan, men hur kan du veta det? Och hur kan du veta det inte finns en kant?

Man kan veta att en himla kropp är rund om den ser rund ut från alla håll. Jämför med att se på en tallrik och en boll från olika håll
Citera
2025-12-01, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Ja påverkan av tyngdkraften och allt tyder på att fritt fallande föremål blir påverkade av den. Inget tyder på att en platt Jord accelererar med 1 g. Vad skulle driva den ? Hur är det med andra himla kroppar ?

En sak jag funderat över tidigare: när accelerometern visar noll i fritt fall.. då menar du och Wille Garvin m. fl. att i själva verket stämmer detta inte. För i själva verket accelereras det visst, mot marken.

Och på marken visar den på acceleration, uppåt, med 9,8 m/s2 nånting. MEN detta stämmer inte heller. För nu heter det att i själva verket accelererar den INTE.

Jag har då undrat: finns andra tillfällen då man inte heller kan lita på accelerometer? Exempelvis om den finns i en bil. Om den visar att bilen bromsar, stämmer det? Om den visar att bilen svänger stämmer det? Kan det även i detta sammanhang finnas undantag där accelerometern visar att bilen accelererar trots att den inte gör det, eller tvärtom?
Citera
2025-12-02, 00:12
Medlem
Citat:
En sak jag funderat över tidigare: när accelerometern visar noll i fritt fall.. då menar du och Wille Garvin m. fl. att i själva verket stämmer detta inte. För i själva verket accelereras det visst, mot marken.

Och på marken visar den på acceleration, uppåt, med 9,8 m/s2 nånting. MEN detta stämmer inte heller. För nu heter det att i själva verket accelererar den INTE.

Jag har då undrat: finns andra tillfällen då man inte heller kan lita på accelerometer? Exempelvis om den finns i en bil. Om den visar att bilen bromsar, stämmer det? Om den visar att bilen svänger stämmer det? Kan det även i detta sammanhang finnas undantag där accelerometern visar att bilen accelererar trots att den inte gör det, eller tvärtom?

Slälvklart kan man lita på en accelerometer.

Citat:

Jo självklart stämmer det att en fritt fallande sten har noll acceleration relativt fritt fall. Och det stämmer också att stenen accelererar relativt jorden.

Vad har detta med trådens ämne att göra?

Citat:
... då menar du och Wille Garvin m. fl. att i själva verket stämmer detta inte. ...

Jag har aldrig påstått att en accelerometer inte visar noll g vid fritt fall. I själva verket är det ju precis tvärtom, det är jag som har talat om för dig att en accelerometer mäter acceleration relativt fritt fall.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-12-02 kl. 00:22.
Citera
2025-12-02, 01:17
Medlem
Citat:

Den visar en kraft lika med noll och visst stämmer det vid fritt fall. På marken påverkas den av en tyngdkraft lika med mg vilket också stämmer.

Har du tittat på den tidigare länkade videon ?
Citera
2025-12-02, 01:23
Medlem
Helt otroligt, den här tråden är snart 19 år gammal och de olika sidorna käbblar likadant fortfarande utan att komma någonstans. Extremt dysfunktionell tråd men legendarisk på sitt eget sätt.
Jorden är givetvis rund.
Kommer inte att motivera det på något sätt för bryr mig inte vad plattisarna tycker eller tror. I rättvisans namn gäller det rundisarna också.
Citera
2025-12-02, 03:27
Medlem
Kupolen är iaf som en halv boll
Citera
2025-12-02, 17:34
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Kupolen är iaf som en halv boll
Var finns kupolen? I Narnia? Här på Jorden finns ingen kupol.
Citera
2025-12-02, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag har aldrig påstått att en accelerometer inte visar noll g vid fritt fall. I själva verket är det ju precis tvärtom, det är jag som har talat om för dig att en accelerometer mäter acceleration relativt fritt fall.

Du påstår att fritt fallande föremål accelererar mot marken, fast på ett sätt som gör att ingen acceleration registreras.

Jag undrar då om du känner nåt annat exempel, när acceleration sker på ett sätt som är omätbart? Eller tvärtom, acceleration sker inte trots att accelerometern visar det?
Citera
2025-12-03, 00:08
Medlem
Citat:
Tja vad kallar du ytan vi bor på? Du vet med allt resande som är så hade garanterat en ev. kant upptäckts ganska fort!

Värre är det ju att solen försvinner timma för timma på olika breddgrader... Det har du svårare att svara på!
Citera
2025-12-03, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Var finns kupolen? I Narnia? Här på Jorden finns ingen kupol.
Finns ju hur många som helst jorden runt alt världen över
Senast redigerad av Kirev 2025-12-03 kl. 07:23.
Citera
2025-12-03, 08:58
Medlem
Citat:
Du påstår att fritt fallande föremål accelererar mot marken, fast på ett sätt som gör att ingen acceleration registreras.

Fan vad du tjatar om något som inte ens har med trådens ämne att göra.

Det är inga som helst problem att registrera att ett föremål accelererar mot marken: Släpp en sten och kolla när den faller mot marken - nu har du registrerat acceleration.

Att du tolkar det faktum att marken accelerar relativt fritt fall - att accelerometern visar 1g, som något slags bevis för FE är ju bara knas.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-12-03 kl. 09:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in