2025-11-30, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Säger samma som tidigare: du vet för lite för att kunna dra någon säker slutsats, utifrån sakerna du nämner.

Jag tar däremot upp sådant som är mycket lättare att förhålla sig till, som går att mäta och manipulera i diverse experiment. Och som därför är mer möjliga att dra slutsatser utifrån.
När ska du svara på mina 3 frågor som jag ställde för 2-3 dagar sedan???
Citera
2025-11-30, 04:02
Medlem
Citat:
Nej, "gravitation" är endast ett ord som i sig inte kan härledas eller relateras till nåt annat. Ordet i sig förklarar inget alls.

Jo, lurar. För om acceleration nedåt inte alls kan registreras måste detta ske på nåt sätt som lurar alla instrument för mätning av sådan. Ett totalt mysterium i så fall hur det skulle gå till.

Och hur stor var kraften du mätte?

Gravitation är inte bara ett ord utan en beteckning för en teori som framgångsrikt gör förutsägelser.
Har du inte förstått att en accelerometer mäter kraft och i fritt fall finns ingen kraft att detektera. inget lurendrejeri här och inget mysterium.
Kraften jag och andra mätte var större än när kulorna var långt ifrån varandra vilket inte skulle vara fallet om massa inte attraherar massa.
Har du tänkt på Erastotenes mätning och enkel geometri ? Redan här kan en platt Jord uteslutas. Likaså stjärnhimlens utseende på olika latituder
Citera
2025-11-30, 09:45
Medlem
Citat:
Vågen mäter en kraft.

Närmare bestämt tyngkraft

Citat:
Tyngd, eller*tyngdkraft, är en kraft som verkar på kroppar i ett*gravitationsfält.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tyngd

Citat:
... Eller så beskriver jag att marken accelererar mot föremålet. För detta är, utifrån vad man ser, helt öppet för tolkning. Men mätningar ger vid hand att föremålet ej accelererar mot marken. Utan istället att det är marken som accelererar.

Om A accelererar mot B eller om det är B som accelererar mot A avgörs ju bara av var du sätter din "nollpunkt".
Och det har inte ett enda skit att göra med jordens form.

Citat:
... Men mätningar ger vid hand att föremålet ej accelererar mot marken. ...

Der är verkligen inte sant - om vi sätter jorden som referens så kommer mätningar att visa att jorden inte accelererar utan det är det fallande föremålet som accelererar mot jorden.

Och att jorden, relativt fritt fall, accelererar betyder självklart inte att jorden är platt.Det betyder bara att jorden inte befinner sig i fritt fall.

Citat:
... För om acceleration nedåt inte alls kan registreras måste detta ske på nåt sätt som lurar alla instrument för mätning av sådan. ...

Ett av de enklaste sätten att registera att saker faller nedåt är att släppa en sten ovanför dina tår. Om du du får ont i tårna efter du har släppt stenen så betyder det att stenen har fallit ned på dina tur.

Men visst, om du vill vara lite eljest och säregen, så kan du ju rent principiellt säga det var dina tår som föll upp på stenen.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-11-30 kl. 10:13.
Citera
2025-11-30, 13:06
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Jag syftar på att ett föremåls vikt tydligen precis motsvarar motståndet som det gör mot att bli accelererat i samma takt som "fritt fall". Som exempel då, ett föremål väger 10 kg (enligt vågen). Du placerar föremålet och vågen i en hiss och låter denna accelerera upp med 9,8 m/s2. Nu väger föremålet 20 kg.

Vilken slutsats skulle du själv dra av detta?
Min slutsats är att du blandar ihop massa med tyngd och att du inte förstår att vikt är relativt.
Citat:
Om du är helt ärlig måste du erkänna att det enda som observeras är att avståndet mellan marken och föremålet blir mindre och mindre i accelererande takt.
Om jag är helt ärlig är det enda som går att observera att objekt i fritt fall accelererar tills det når sin sluthastighet. Det är också relativt, men relativt luftmotståndet, inte relativt vikt.
Citera
2025-11-30, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
När ska du svara på mina 3 frågor som jag ställde för 2-3 dagar sedan???

Frågorna var alltså

Citat:
* Varför är det dag och natt på jorden på olika tider? Vilket är omöjligt med en platt jord.
* Varför är alla andra planeter som vi tom ser med blotta ögat runda?
* Om du jorden vore platt. Varför är det inte en ända i vårat resglada folk som rest fram till kanten på jorden?

1. Jag vet inte. 2. Premissen för frågan är fel. Hur vet du vi befinner oss på en planet? 3. Det kanske finns folk rest till en kant men aldrig berättat om det?
Citera
2025-11-30, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Gravitation är inte bara ett ord utan en beteckning för en teori som framgångsrikt gör förutsägelser.
Har du inte förstått att en accelerometer mäter kraft och i fritt fall finns ingen kraft att detektera. inget lurendrejeri här och inget mysterium.

Men om nånting accelererar så innebär det påverkan från en kraft. Men inget tyder på att fritt fallande föremål blir det.

Citat:
Kraften jag och andra mätte var större än när kulorna var långt ifrån varandra vilket inte skulle vara fallet om massa inte attraherar massa.

Det rör ju sig(rent teoretiskt förstås) om någon obegripligt liten kraft här. Som tydligen först mättes med extrem noggrannhet av Cavendish med en anordning som bestod av blykulor i ett skjul. Nej trovärdigheten är blir extremt låg.

Citat:
Har du tänkt på Erastotenes mätning och enkel geometri ? Redan här kan en platt Jord uteslutas. Likaså stjärnhimlens utseende på olika latituder

Verkligen uteslutet? tja men har du tänkt på anledningarna jag framför till att jorden inte kan vara ett klot?
Citera
2025-11-30, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Men visst, om du vill vara lite eljest och säregen, så kan du ju rent principiellt säga det var dina tår som föll upp på stenen.

Ja, är ju precis det jag säger. Och precis det som modern vetenskap kommit fram till faktiskt.
Citera
2025-11-30, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Min slutsats är att du blandar ihop massa med tyngd och att du inte förstår att vikt är relativt.

Vågen mäter motståndet mot acceleration. Mer massa, högre motstånd, mer vikt. Men även ökad accelerationen leder till ökad vikt. Som i en uppåt accelererande hiss exempelvis.

Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Om jag är helt ärlig är det enda som går att observera att objekt i fritt fall accelererar tills det når sin sluthastighet. Det är också relativt, men relativt luftmotståndet, inte relativt vikt.

Jag förnekar inte att luftmotståndet bromsar skeendet. Luften är ju på marken, och inverkar därmed.
Citera
2025-11-30, 19:49
Medlem
Citat:
Ja, är ju precis det jag säger. Och precis det som modern vetenskap kommit fram till faktiskt.
Det modern vetenskapen har kommit fram till är att jorden är rund. Hur mycket du än försöker bli av med den obehagliga gravitationen så att du kan hävda att jorden omöjligt kan vara rund, så är det ett faktum att söder pekar mot en viss punkt precis som norr, och att avstånden blir kortare och kortare söder om ekvatorn. Du är inte så dum att du inte förstår att detta bara är möjligt på en rund jord. Men du är väldigt bra på att ignorera obehagliga fakta. Lite pinsamt kanske att du inte ens vågar berätta varför du inte tror på bevisen.
Citera
2025-11-30, 22:12
Medlem
Citat:
Men om nånting accelererar så innebär det påverkan från en kraft. Men inget tyder på att fritt fallande föremål blir det.

Det rör ju sig(rent teoretiskt förstås) om någon obegripligt liten kraft här. Som tydligen först mättes med extrem noggrannhet av Cavendish med en anordning som bestod av blykulor i ett skjul. Nej trovärdigheten är blir extremt låg.

Verkligen uteslutet? tja men har du tänkt på anledningarna jag framför till att jorden inte kan vara ett klot?

Ja påverkan av tyngdkraften och allt tyder på att fritt fallande föremål blir påverkade av den. Inget tyder på att en platt Jord accelererar med 1 g. Vad skulle driva den ? Hur är det med andra himla kroppar ?

Även en mycket liten kraft kan påvisas om många försök ger samma resultat.

Och ja stjärnhimlen visar utom allt tvivel att Jorden är platt. T.ex på en platt Jord skulle bara en halv himmels sfär finnas i verkligheten en hel. Har du sett den tidigare länkade videon ?
Citera
2025-11-30, 23:45
Medlem
Citat:
Frågorna var alltså

1. Jag vet inte. 2. Premissen för frågan är fel. Hur vet du vi befinner oss på en planet? 3. Det kanske finns folk rest till en kant men aldrig berättat om det?
Tror du på dom 2 sista svaren själv???
Citera
2025-12-01, 00:17
Medlem
Citat:

Modern vetenskap har kommit fram till att jorden är en boll som inte befinner sig i fritt fall.

Har du någon som helst poäng runt trådens ämne?

Citat:
.... tja men har du tänkt på anledningarna jag framför till att jorden inte kan vara ett klot?

Ja- De baseras på okunskap och är väldigt felaktiga.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-12-01 kl. 00:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in