Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-25, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Jo, det är vissa ersättningar, bl.a. sjukersättningen som höjts runt 8 procent ett par år i rad. Mer än de flesta löner som folk JOBBAR ihop och som sen även finansierar sjukersättningen. Så inte riktigt läge att klaga för de som sitter hemma och FÅR andras surt ihopjobbade pengar kan man tycka. Dessutom har ju som sagt även dessa bidragstagare rätt tillbostadsbidrag(tillägg).

Låter ju helt sjukt att bidragen höjs mer än lönerna! Shit asså, då är det på tiden att man skärper till dessa grejerna. Inte undra på att vår regering är hatad av båda sidorna, å ena sidan drar ner i välfärden med skolor osv och å andra sidan ger höjt bidrag med 8% per år
Citera
2025-11-25, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dinosaurier5
Låter ju helt sjukt att bidragen höjs mer än lönerna! Shit asså, då är det på tiden att man skärper till dessa grejerna. Inte undra på att vår regering är hatad av båda sidorna, å ena sidan drar ner i välfärden med skolor osv och å andra sidan ger höjt bidrag med 8% per år
Ja, fast det har nåt med indexering att göra, som vissa bidrag/erdättningar följer. Inget nuvarande regering beslutat om.
Citera
2025-11-27, 22:28
Medlem
Lämnade in sista handlingarna den 19nde och ännu inte fått beslutet, har dom inte max 7 dagar att fatta beslut? Min hyra förfaller ju liksom imorgon och inte hört något, mailade även min handläggare igår men inget svar…
Citera
2025-11-28, 13:57
Medlem
Så fick alltså då asvlag för första gången. De ansåg att jag hade normöverskott på 18000 och tänker att jag ska kunna klara mig själv i December (hade endast råd med hyran) min fråga är då hur det fungerar eftersom de säger att de räknar in de som inkomst vid kommande ansökningar? Låter ju helt sjukt. Jag försökte hålla ut med dom pengarna jag fick i Oktober men dom räckte ju bara till Oktober räkningarna? Har alltså levt med 0 kronor hela November och behöver göra det igen under December. Hoppas verkligen jag får det beviljat för Januari
Citera
2025-11-28, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5electa
Så fick alltså då asvlag för första gången. De ansåg att jag hade normöverskott på 18000 och tänker att jag ska kunna klara mig själv i December (hade endast råd med hyran) min fråga är då hur det fungerar eftersom de säger att de räknar in de som inkomst vid kommande ansökningar? Låter ju helt sjukt. Jag försökte hålla ut med dom pengarna jag fick i Oktober men dom räckte ju bara till Oktober räkningarna? Har alltså levt med 0 kronor hela November och behöver göra det igen under December. Hoppas verkligen jag får det beviljat för Januari

Vet inget om din situation. Om du ansöker själv, eller har sambo/gift dig, har barn etc. Eller hyra, elräkning, hemförsäkring etc. Men de har en norm som baseras på riksnormen (varierar lite beroende på antalet personer i hushållet), samt vad de anser vara skäliga utgifter. Har man tex för hög hyra enligt kommunens riktlinjer (ja, det varierar mellan olika kommuner), så brukar man bara få upp till normen. Har man räkningar som inte ingår i vad socialtjänsten klassar som godkända utgifter, då tar de ingen hänsyn till det. Godkända utgifter kan vara skälig hyra, el, hemförsäkring, sjukvård och receptbelagda mediciner upp till norm, eventuellt busskort om man tex har praktik eller annan sysselsättning ej inom gångavstånd osv.

Har du alltså ett normöverskott på 18 tusen då blir det alltså avslag. De struntar i om du är pank hela november och december. Vet inte när du kan ansöka nästa gång. Beror väl på vad din norm är per månad. Låter som om du behöver minska dina utgifter per månad, om du har ett normöverskott på 18 tusen, och allt gick åt till oktober månads räkningar. Inte en chans att du kan få det som klassas som norm för dig och din situation (riksnorm plus hyra etc) plus 18 tusen extra varje månad till andra räkningar som socialtjänsten inte klassar som godkända räkningar som de betalar för.
Citera
2025-11-28, 14:47
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5electa

Du måste ju söka december för november ? Men ja överskott då är det skäl för dom att avslå men har du tomt till slutet på nästa månad borde dom inte göra det
Citera
2025-11-28, 18:29
Medlem
xiebaolao666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Du måste ju söka december för november ? Men ja överskott då är det skäl för dom att avslå men har du tomt till slutet på nästa månad borde dom inte göra det

Det var väl de han gjorde?
Citera
2025-11-28, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Vet inget om din situation. Om du ansöker själv, eller har sambo/gift dig, har barn etc. Eller hyra, elräkning, hemförsäkring etc. Men de har en norm som baseras på riksnormen (varierar lite beroende på antalet personer i hushållet), samt vad de anser vara skäliga utgifter. Har man tex för hög hyra enligt kommunens riktlinjer (ja, det varierar mellan olika kommuner), så brukar man bara få upp till normen. Har man räkningar som inte ingår i vad socialtjänsten klassar som godkända utgifter, då tar de ingen hänsyn till det. Godkända utgifter kan vara skälig hyra, el, hemförsäkring, sjukvård och receptbelagda mediciner upp till norm, eventuellt busskort om man tex har praktik eller annan sysselsättning ej inom gångavstånd osv.

Har du alltså ett normöverskott på 18 tusen då blir det alltså avslag. De struntar i om du är pank hela november och december. Vet inte när du kan ansöka nästa gång. Beror väl på vad din norm är per månad. Låter som om du behöver minska dina utgifter per månad, om du har ett normöverskott på 18 tusen, och allt gick åt till oktober månads räkningar. Inte en chans att du kan få det som klassas som norm för dig och din situation (riksnorm plus hyra etc) plus 18 tusen extra varje månad till andra räkningar som socialtjänsten inte klassar som godkända räkningar som de betalar för.

Det som satte dit det för mig nog var att jag fick lön 14000 + 9700 i bostadsbidrag i september och dom tyckte väl att jag skulle stretcha dom pengarna längre än vad jag gjorde. Dom pengarna räckte ju fram tills slutet av Oktober. Men ja jag har inte jätte stora utgifter, men jag använde ju pengarna för o betala räkningarna och försökte spara för o klara mig. För oktober månad var överskottet på 13000 i september 23000. Vad tror du? Bättre chans för januari? Påpekar också att jag inte får några andra pengar förutom swish ibland.
Citera
2025-12-02, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
whatever så är du i behov utav soc och bor med någon så slår man samman just denna inkomst och räknar av. Det är så, oavsett hur du vill eller önskar.

Detta stämmer ej. Har själv varit inneboende hos någon som själv har ekonomin att försörja både sig själv och mig, men då jag själv ej har det så fick jag bidrag från soc precis som vem som helst annars, de betalade hyra + norm, hade ett inneboende-kontrakt givetvis. Så nej, det är enbart om man bor med en sambo som de gör så... du kan bo inneboende även hos dina föräldrar och vad de tjänar kvittar så länge du är över 18 alt 20 om går i gymnasiet. Däremot ska det givetvis va en rimlig hyra, tror knappast man kan få t ex 10 000 från dom för inneboende-hyra...
Citera
2025-12-02, 16:24
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xiebaolao666
Det var väl de han gjorde?

Ja men varför fick han avslåg då ? har han tomt i november för det han betalade förra månadens räkningar så är det ju konstigt dom inte ville bevilja
Citera
2025-12-02, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Hur hög hyra godkänner soc i er kommun? Jag har en hyra på 7040 men får bara 6600 så får ta själv från riksnormen tycker att det är snålt

7000.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in