Citat:
Ursprungligen postat av
popll
Låter ju lite bättre
Första gången du sökte gick de igenom i detalj ditt konto och drog av varenda insättning trots att det gått till inköp eller skuld?
Vet inte. Lämnade in kontoutdrag för de senaste tre månaderna den gången. De gick antagligen igenom det, men jag hörde ingenting. Jag hade inkomster, men det översteg inte riksnormen. Så det var inget problem för mig. Inget avdrag tex.
Senare fick jag swishinsättningar några gånger. Mindre belopp (oftast under 100kr). För det mesta gjordes inget avdrag trots att det borde ha gjorts. Men en handläggare var mer strikt på den fronten. Nämner det för de verkar hantera insättningar olika, trots att det borde klassas som inkomst. Oavsett belopp. Försöker undvika Swish och banköverföring från andra dock. Bättre med kontanter vid försäljning av saker etc.
Vet inte vad du menar med skulder, men socialtjänsten bryr sig inte om skulder i vanliga fall. Man kan tex inte få ekonomiskt bistånd för att betala skulder. Har hört att det kan ske undantag om man har hyresskulder och riskerar bli vräkt, eller om elen riskerar bli avstängd. Men vet inte om det stämmer. Men har man tex 20 tusen en månad så struntar socialtjänsten i om pengar går till skulder, de brukar anse att pengarna ska gå till försörjning i första hand (mat, hyra etc). Så man kan få avslag. Har man däremot möjlighet att upprätta en avbetalningsplan och betala ett lägre belopp av försörjningsstöd per månad, så är det okej.