Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-21, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dinosaurier5
Ni som lever på sjukersättning, har ni också blivit påverkade av senaste tidens förändringar i bidrags och ersättningssystemet? Känns som att de flesta som lever på det kommer att kallas ut på gatan inom 15 år. Måste ju vara bland de sämsta ekonomiska situationerna man kan ha att leva på sjukersättning, hur klarar man sig egentligen??
Man hoppas på regeringsskifte.
Citera
2025-11-21, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
De följer bara reglerna.
Kunde inte komma på bättre svar?
Har blivit dåligt bemött vid 2 gr i telefon därför baserar jag på det tyvärr
Citera
2025-11-21, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det är vad det är. Skattebetalarnas stålar delas inte ut lättvindligt.
Citera
2025-11-21, 19:40
Citat:

Hur du blir bemött varierar väldigt mycket beroende på vilken standard din kommun har på soc och sina anställda. Vissa kommuner är rätt så noga med vilka som anställs och är lämpliga för handläggarjobb. Andra tillåter mer eller mindre inkompetenta drägg med mycket svaga språkkunskaper att jobba som handläggare. Dessutom kan man inte förvänta sig så mycket då kraven på att skaffa en högskoleutbildning i sverige är rätt så låga, så man får räkna med att ett stort antal idioter hamnar på dessa arbeten. Vidare så är regelrna ganska stränga, vilket alltid innebär en stor sannolikhet för avslag oavsett hur jävlig ens situation är.

Edit: En gång hade jag ett ärende till soc angående boende och jag blev tvungen att be att tala med någon annan då idioten inte ens verkade förstå vad vissa ord betyder. Fick sen någon annan men det är ganska fånigt att det kan vara så här. Var alltså beredd på det.
Senast redigerad av Nohope444 2025-11-21 kl. 19:47.
Citera
2025-11-21, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nohope444
Hur du blir bemött varierar väldigt mycket beroende på vilken standard din kommun har på soc och sina anställda. Vissa kommuner är rätt så noga med vilka som anställs och är lämpliga för handläggarjobb. Andra tillåter mer eller mindre inkompetenta drägg med mycket svaga språkkunskaper att jobba som handläggare. Dessutom kan man inte förvänta sig så mycket då kraven på att skaffa en högskoleutbildning i sverige är rätt så låga, så man får räkna med att ett stort antal idioter hamnar på dessa arbeten. Vidare så är regelrna ganska stränga, vilket alltid innebär en stor sannolikhet för avslag oavsett hur jävlig ens situation är.
Sedan gäller ju också universalregeln att det bemötande man får är avhängigt hur man själv beter sig. Och om det vet vi ju inget. Likaledes vet vi inget om vad en enskild person tycker är dåligt bemötande.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2025-11-21 kl. 19:51.
Citera
2025-11-21, 21:47
Medlem
swebarbs avatar
Citat:

Det är på första mötet som är viktigt skitsamma att dom är otrevliga på telefon. Bara var redo att visa alla underlägg och konto som visar tydligt hur lite pengar du har osv. Allt görs efter bedömning i varje fall ändå.
Citera
2025-11-22, 08:25
Medlem
Citat:
De flesta handläggare är väl socionomer
Utbildningen har kritiserats för uråldrig undervisning ej uppdaterad iaf i Lund
Sen har många kommuner fortfarande antika regler om Swish och tar pengar från klientens fondmedel o stoppar i kommunkassan
Finns ingen rättssäkerhet då de som är hotfulla el tillhör grupp får igenom ansökan medan snälle Olle nagelfars upp och ner
Nej skrota systemet tror en massiv omläggning sker inom 15 år då AI skövlat ner motståndet
Man får inte ha fondmedel och beviljas försörjningsstöd.
Citera
2025-11-22, 14:38
Medlem
Citat:
Är helt ny i detta då jag upptäckte att jag åkte ner flera tusen i ersättning pga nya regler A-kassa och aktivitetsstöd (som skötts javligt dåligt men finns tråd om det)
Ska nu söka mellan skillnaden
Fy fn har mardrömmar tror att hela soc är psykopater och bara vill sätta dit en

Jag har inga större problem med försörjningsstöd. Har haft en del olika socialsekreterare. Den som jag träffade första gången jag ansökte, henne träffade jag aldrig igen. Sedan har det byts ut av olika anledningar. Byte av jobb, föräldraledighet etc. Skulle inte kalla någon av dem för psykopat, eller att de har velat sätta dit mig.

Även om det såklart kan variera, och vara helt annorlunda upplevelser för andra.

Visst, det finns regler och riktlinjer. Skulle man tex få avslag på något, eller mindre än förväntat, så är det inte för att de vill jävlas.
Citera
2025-11-22, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturallime
Jag har inga större problem med försörjningsstöd. Har haft en del olika socialsekreterare. Den som jag träffade första gången jag ansökte, henne träffade jag aldrig igen. Sedan har det byts ut av olika anledningar. Byte av jobb, föräldraledighet etc. Skulle inte kalla någon av dem för psykopat, eller att de har velat sätta dit mig.

Även om det såklart kan variera, och vara helt annorlunda upplevelser för andra.

Visst, det finns regler och riktlinjer. Skulle man tex få avslag på något, eller mindre än förväntat, så är det inte för att de vill jävlas.
Låter ju lite bättre
Första gången du sökte gick de igenom i detalj ditt konto och drog av varenda insättning trots att det gått till inköp eller skuld?
Citera
2025-11-22, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Man får inte ha fondmedel och beviljas försörjningsstöd.
Jag menade fonder man söker tex från kyrkan
De tar ju dessa pengar och räknar av
Det är egentligen ”förbjudet”. Men verkar godtyckligt hur alla gör
Citera
2025-11-23, 01:21
Medlem
Citat:
Låter ju lite bättre
Första gången du sökte gick de igenom i detalj ditt konto och drog av varenda insättning trots att det gått till inköp eller skuld?

Vet inte. Lämnade in kontoutdrag för de senaste tre månaderna den gången. De gick antagligen igenom det, men jag hörde ingenting. Jag hade inkomster, men det översteg inte riksnormen. Så det var inget problem för mig. Inget avdrag tex.

Senare fick jag swishinsättningar några gånger. Mindre belopp (oftast under 100kr). För det mesta gjordes inget avdrag trots att det borde ha gjorts. Men en handläggare var mer strikt på den fronten. Nämner det för de verkar hantera insättningar olika, trots att det borde klassas som inkomst. Oavsett belopp. Försöker undvika Swish och banköverföring från andra dock. Bättre med kontanter vid försäljning av saker etc.

Vet inte vad du menar med skulder, men socialtjänsten bryr sig inte om skulder i vanliga fall. Man kan tex inte få ekonomiskt bistånd för att betala skulder. Har hört att det kan ske undantag om man har hyresskulder och riskerar bli vräkt, eller om elen riskerar bli avstängd. Men vet inte om det stämmer. Men har man tex 20 tusen en månad så struntar socialtjänsten i om pengar går till skulder, de brukar anse att pengarna ska gå till försörjning i första hand (mat, hyra etc). Så man kan få avslag. Har man däremot möjlighet att upprätta en avbetalningsplan och betala ett lägre belopp av försörjningsstöd per månad, så är det okej.
Citera
2025-11-23, 01:26
Medlem
Citat:
Jag menade fonder man söker tex från kyrkan
De tar ju dessa pengar och räknar av
Det är egentligen ”förbjudet”. Men verkar godtyckligt hur alla gör

Jag sökte fondmedel en gång. Fick 1400kr. Var beredd på att få avdrag från försörjningsstödet. Konstigt nog fick jag behålla fondpengar, och inget avdrag. Men jag vet att vissa inte betalar ut pengar till folk med försörjningsstöd just för att man får avdrag från försörjningsstöd i vanliga fall. Vet att det är så med pengar från fonder/stiftelser i min kommun/församling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in