Citat:
Ursprungligen postat av
5electa
Så fick alltså då asvlag för första gången. De ansåg att jag hade normöverskott på 18000 och tänker att jag ska kunna klara mig själv i December (hade endast råd med hyran) min fråga är då hur det fungerar eftersom de säger att de räknar in de som inkomst vid kommande ansökningar? Låter ju helt sjukt. Jag försökte hålla ut med dom pengarna jag fick i Oktober men dom räckte ju bara till Oktober räkningarna? Har alltså levt med 0 kronor hela November och behöver göra det igen under December. Hoppas verkligen jag får det beviljat för Januari
Vet inget om din situation. Om du ansöker själv, eller har sambo/gift dig, har barn etc. Eller hyra, elräkning, hemförsäkring etc. Men de har en norm som baseras på riksnormen (varierar lite beroende på antalet personer i hushållet), samt vad de anser vara skäliga utgifter. Har man tex för hög hyra enligt kommunens riktlinjer (ja, det varierar mellan olika kommuner), så brukar man bara få upp till normen. Har man räkningar som inte ingår i vad socialtjänsten klassar som godkända utgifter, då tar de ingen hänsyn till det. Godkända utgifter kan vara skälig hyra, el, hemförsäkring, sjukvård och receptbelagda mediciner upp till norm, eventuellt busskort om man tex har praktik eller annan sysselsättning ej inom gångavstånd osv.
Har du alltså ett normöverskott på 18 tusen då blir det alltså avslag. De struntar i om du är pank hela november och december. Vet inte när du kan ansöka nästa gång. Beror väl på vad din norm är per månad. Låter som om du behöver minska dina utgifter per månad, om du har ett normöverskott på 18 tusen, och allt gick åt till oktober månads räkningar. Inte en chans att du kan få det som klassas som norm för dig och din situation (riksnorm plus hyra etc) plus 18 tusen extra varje månad till andra räkningar som socialtjänsten inte klassar som godkända räkningar som de betalar för.