2025-12-02, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag har tid senast 31/12 och 200:- rabatt gäller för mig om jag besiktar innan 19/12. De "vanliga" erbjudandena från alla andra besiktare brukar ligga på 100-150:- om man besiktar ett par månader före sista besiktningsdag så jag tycker att det är rätt schysst pris av SBP.

Dessutom tycker jag att SBP är seriösast, har provat besikta en gång och aldrig mer, gjorde efterkontrollen hos opus och dom tyckte som jag att det var en riktig grisbesiktning.

Svensk bilprovning har inte funnits på 20 år så vad svamlar du om?
Citera
2025-12-02, 13:55
Medlem
Priserna har stigit för att det är fler aktörer som skall dela på samma marknad.
Alla firmor skall dessutom dränka sina kunder i reklam så klart det kostar.

Att nappa på erbjudanden med rabatt är i mitt tycke inte lönsamt.
Ju längre man väntar desto sämre erbjudande om rabatt får man.

Förr så skulle man besikta en gång per år. Nu har man möjlighet att dra på det 14 månader efter senaste besiktningen.
Så besiktar man snabbt till bättre rabatt så "tappar" man två månader.
Skjuter man på det så väger det högre priset upp mot att man får två bonusmånader.
Istället för att besikta en gång var 12:e månad så gör man det var 14:e månad.
Citera
2025-12-02, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Priserna har stigit för att det är fler aktörer som skall dela på samma marknad.
Det var väl just detta argument som framfördes när Bilprovningen såldes, fast då skulle det bli billigare, med konkurrensen av flera företag.

Förövrigt håller jag med TS.
Jag märkte också förra året att det blivit dyrare, förut kunde man boka en tid, säg två månader framåt i tiden och få en rejäl prisrabatt, eller någon udda tid som andra undvek.
Citera
2025-12-02, 15:37
Avstängd
bogerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystiskstiligman

Hen kanske väntade med efterkontrollen?
Citera
2025-12-02, 15:48
Medlem
Citat:
ASB, AB Svensk bilprovning, finns än i dag - fast är tyskägt numera!
Citera
2025-12-02, 15:54
Medlem
Otis.P.Jivefunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Låga priser vissa tider och rabatter på det så blir det inte så dyrt. SBP har just nu 200:- rabatt om man besiktar innan 19/12 och deras pris mitt på dagen vid min station ligger på 609:-, dvs 409:- med rabatten. Sen får man 100:- rabatt om man kommer tillbaka för ombesiktning.
Blev nyfiken på detta så jag gick in hos dom trots att jag nu redan bokat besiktning. Det du uppger stämmer inte alls för mig.

Det billigaste priset jag kunde få hos sbp var 649kr. Något sånt skulle jag aldrig betala! Här omkring där jag bor brukar man kunna få en besiktning för mellan 3-400kr om man är lite om och kring sig och inte är ute i absolut sista stund. (Mellanstor stad i mellansverige)

Således kan man med fog anta att priserna företagen sätter är högst godtyckliga. Förmodligen är de knutna mot ort (större städer = dyrare), samt allt det andra som jag angav i ts (alltså de har algoritmer som känner av om du har loggat in och sen loggat ut utan att boka något. + besökt andra firmor för att kolla priser, mm. Alltså precis som reseföretagen gjort i många år nu).

Grisbransch. Allt var så mycket bättre förr.
Citera
2025-12-02, 16:20
Medlem
När det gäller priset för en bilbesiktning så är det, för många, inte själva avgiften som betyder mest.
Troligen är det viktigare att bilen "går igenom" utan anmärkningar.
Många anmärkningar leder till dyyyyr besiktning.

Därför har det utkristalliserat sig ett "ekonomitänk" hos dom med lite dåliga bilar.

Man låter Suspekt - Carspect på brevpappret - besikta bilen så går den garanterat igenom utan anmärkningar.
På så sätt får man ingen orderlista till bilverkstaden = prisbilligaste DIREKTA besiktningen - på kort sikt.

En alltid aktuell regel säger: Ska du sälja bilen = besikta hos Suspekt - ska du köpa en bil = se till att den är nybesiktad hos ASB - med en reservation för att det nya utländska ägandet kan påverka besiktningsutfallet.

Beträffande besiktningsavgiften så hade ASB långt före monopolets upphörande differentierade avgifter.
Till att börja med var det 20:- billigare att låta besikta inom rekommenderad tid.
Närmast innan monopolets upphörande hade ASB infört "röda tider".
D v s tider som var oattraktiva för kunderna som följdaktligen inte fyllde "anstalterna" hela dagarna.
Sen höst, vinter och tidig vår mellan kl 13 och kl 15 infördes de röda tiderna - vanligen även tisdagar och onsdagar.
ALDRIG första dagarna i en ny månad, för då tvingades de som slarvat, och inte besiktat inom stipulerad tid, att med körförbud krypa till anstalten samtidigt som man hoppades på att inte Bengen skulle vara ute och tråla.
Citera
2025-12-02, 16:24
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otis.P.Jivefunk
Kamrater!

Det drar ihop sig inför kontrollbesiktning och senaste månaden har man överrösts med utskick på ”bästa pris kompis” från alla företag. Både via snigelpost, epost, och sms. Har aldrig blivit så överröst som i år.

Jag har sugit på karamellen och bara samlad allt på hög, men så idag tänkte jag att jag nog ändå ska kika runt och se vad man kan komma ner till för priser (jag har ändå två månader på mig så det är ingen panik). Jag tog fram lappen med det bästa erbjudandet för tillfället som råkade vara på Carspect och surfade in på deras sida.

Det första som slår mig är att man ej längre kan gå in och kika på lediga tider utan att först ange reg.nummer + ev erbjudande/kod. Redan här osar det fiffel och båg. Detta säger mig en sak - de vill ”låsa in” kunden genom att kolla vilka erbjudande som gått ut till hen, de vill kolla hur lång tid kund har på sig innan det blir körförbud (desperata människor kan man blåsa lättare), plus säkert en massa annat som kanske att jämföra vad konkurrenterna tar just för stunden, mm. Allt för att kunna suga ut precis så mycket pengar som går ur den stackars konsumenten.

Men den verkliga hustlen upptäckte jag efter en stund när jag höll på att jämföra priser mellan olika företag. Först tyckte jag nämligen det kändes ovanligt dyrt. Billigaste priset jag kunde hitta var 479kr, och jag är van att betala 300-nåntingnånting. Så jag tog ingen tid utan gick in på en annan firma för att kika där, under denna tid blev jag utloggad på Carspect.

Jag hittade inget bättre pris på det stället, blev irriterad och tänkte fuck it så jag gick tillbaka till Carspect för att ta nått där. Då hade jag som sagt blivit utloggad under tiden, irritationen växte, jag knappade in regnummer igen plus erbjudandekod osv - och nu finns det plötsligt en massa tider för 439kr. Vad är det här för griseri!

Gjorde samma sak en gång till, och nu var det ännu billigare. Nu finns det en hel del priser som börjar på 399kr. Nu tog jag en tid, jag orkade inte hålla på längre - men det skulle inte förvåna mig alls om man kunde få ner priset ännu mer.

Detta säger mig att det som besiktningsföretagen sysslar med inte är annat än fiffel och båg, bluff och scam. Har besiktningsbranschen blivit som den smutsiga resebranschen där priserna styrs genom algoritmer som analyserar dig och din surfhistorik, och sätter priserna lite hipp som happ efter det? Har ni upptäckt detta och testat? I så fall hur lågt har ni kommit ned.

Fy fan vad jag hatar att besikta.

Fattar inte, fick du alltså 399kr med samma kod?
Vad står det på utskicket? Olika stationer har olika priser beroende på vilken tid det är. Morgon och kvällstiderna är de mest populära och kostar mer. Så är det iaf på "svensk" bilprovning.
Citera
2025-12-02, 16:34
Medlem
Är det så dyrt då, en struntsumma i det totala bilägande ju.
Citera
2025-12-02, 16:51
Medlem
Otis.P.Jivefunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Fattar inte, fick du alltså 399kr med samma kod?
Vad står det på utskicket? Olika stationer har olika priser beroende på vilken tid det är. Morgon och kvällstiderna är de mest populära och kostar mer. Så är det iaf på "svensk" bilprovning.
Läs ts en gång till.

- jag får först ett pris hos Carspect.
- jag loggar ut från dom och kollar andra företag.
- jag loggar in på Carspect igen. Nu har priset sänkts.
- jag loggar ut och kollar runt lite mer hos andra företag.
- jag loggar in på Carspect igen. Nu har priset sänkts ännu mera.

Osv.

Alltså om du inte förstår vad som sker här så är det en algoritm som jobbar i bakgrunden. Precis som reseföretagen haft nu i många år. Den förstår att jag är en prismedveten konsument och efter flera inloggningar hos företaget, utan att boka något, så förstår den att jag kollar runt på andra sidor och letar efter ett bättre pris. Så då sänker den priset för mig eftersom Carspect såklart vill att jag ska komma till just dom.

Sen finns det andra saker som jag också är övertygad spelar roll. De kan säkert se min bils bes.historik genom åren. Alltså de kan se att jag är en skötsam person med förhållandevis ny bil som alltid varit utan anmärkning = lätta och snabba pengar för dom.

Kolla trådstarten en gång till. På mindre än en timma hade priset sänkts med 100kr och jag är övertygad att det hade sänkts ännu mer om jag orkat fortsatt krångla.

Detta är inte seriöst. Det ger en smutsig smak i munnen! Äldre och sköra människor, eller folk som inte är så smarta begriper garanterat inte hur sånt här fungerar så de tar ju såklart första bästa tiden - och blir lurade på hundralappar. Medan vi lite yngre (nåja) i bästa fall kommer undan då vi begriper tekniken och förstår att vi blir lurade.
Citera
2025-12-02, 16:56
Medlem
Besiktade två bilar på "Bilprovningen", en i september och en i oktober.

Rabattkoderna SEP150 och OKT150 fungerade, så jag antar att DEC150 fungerar nu också(EDIT: provade och det funkade).

Har man en stående rabattkod på det sättet som vem som helst kan använda anser då jag att man satt standardpriset för högt.
Citera
2025-12-02, 16:59
Medlem
Citat:

"Bilprovningen" som finns på www.bilprovningen.se ägs av:

Citat:
Bolagsnamn: Aktiebolaget Svensk Bilprovning

Källa: https://www.bilprovningen.se/om-bilprovningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här