2025-12-04, 16:03
Medlem
IceEyess avatar
Man kan väl urskilja både för- och nackdelar men avregleringen. Fördelarna är ökad tillgång till stationer och att det är betydligt enklare att hitta passande tider. Nackdelarna är som påpekat prissättningen och ökad korruption.

Det var tur att Reinfeldt inte tilläts härja vidare, för då hade väl även försvar, polis, migrationsverket och i princip hela Sverige privatiserats.
Citera
2025-12-04, 16:19
Medlem
Ett märkligt fenomen är att jag endast för en av bilarna får påminnelse/erbjudande om besiktning - av flera besiktningsanstalter.
Efter att denna bil är besiktad brukar det komma ytterligare ett par påminnelser/erbjudanden.
Ofta från besiktningsanstalter relativt långt hemifrån.
Är inte alla besiktningsanstalter uppkopplade/anslutna till Transportstyrelsen?
Så att de kunde spara portot på sina försenade påminnelser/erbjudanden.

Sen kan man fråga sig och undra varför vissa besiktningsanstalter bemödar sig att offra porto på mig, som har 10 km till mina tre närmaste besiktningsanstalter(ASB, OPUS & DEKRA) - när de själva befinner sig runt 100 km från min bokföringsadress?
Är dom så dumma att dom tror att jag kör 20 mil extra för att ge dom förmånen att få besikta min bil?
Eller är det AI som saknar logik och matematik?

Är jag ensam om påminnelser/erbjudanden strax efter att bilen är besiktad?
Citera
2025-12-04, 20:27
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Kan hålla med dig.
Men samtidigt kan man ju fundera över varför det öht ska vara olika pris på samma arbete?
Vore ju bättre om det var samma pris oberoende av vilken station man väljer.

Det vore absolut det bästa, men nu ser det inte ut så! Man visste att priserna skulle variera när monopolet försvann.
Citera
2025-12-04, 20:30
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otis.P.Jivefunk
Så du är stolt över att betala dubbelt så mycket som jag?

Vem har påstått det? Nej, men jag håller inte på att jiddra för några hundralappar, behöver jag besiktiga en bil snabbt så blir det där det finns tid. Om det sen kostar 409:- eller 709:- spelar inte mig nån roll i det läget!
Citera
2025-12-07, 16:29
Medlem
Ser på "nätet" att Svensk Bilprovning, f d ASB, lämnar 200:- rabatt på "ordinarie" avgift.
Vad ordinarie avgift är - det upplyser man inte om.
Citera
2025-12-14, 12:17
Medlem
NyaHenriksss avatar
Nu har jag testat knepet på min husbil.
Från 959kr till 863 kr 👍
Citera
2025-12-14, 12:20
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag besiktade min gamla trotjänare i slutet av veckan som var, 200:- rabatt så blev det 419:-, hade jag väntat en timme till hade jag sparat ytterligare 10:-. Sen får jag 100:- rabatt på kommande återbesök. Allt på SBP(fd Svensk Bilprovning för dom som är så mentalt handikappade att dom inte begriper det).
Citera
2025-12-20, 01:04
Medlem
Otis.P.Jivefunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Nu har jag testat knepet på min husbil.
Från 959kr till 863 kr 👍
Ha ha. Najs!

Det fungerar alltså. 🙂
Citera
2025-12-20, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohmygood1
Vad gäller Carspect har de gjort sig kända för att väldigt ofta anmärka på något som kräver ombesiktning.
Företagsbilarna på jobbet råkade ut för det flera gånger och till sist började de åka tillbaka med bilen utan att ha åtgärdat påstådda felet och då gick den igenom.
Företaget besiktigar inte längre några fordon hos Carspect.
Självklart gör inte jag det heller med min egen bil eftersom de så uppenbart luras.

Citat:
Du kommer inte ut ur Carspects hall utan minst en tvåa. De gör det för att ha en chans att få in mer pengar.
Vet av egen erfarenhet.
Ett år fick jag tvåa för att "lyset fram pekade något för mycket ner i backen"...? Åkte till annan bes.station och då vart det godkänt.
Förra året sa de att "en broms ligger på för mycket vid körning"... åkte till annan besiktning där bilen blev godkänd.
Så åk inte till Carspect.
Besikta min mc i våras utan anmärkning hos Carspect. Så det är nog er lokala aktör som är känslig. Bra rabatt fick jag också.
Citera
2025-12-20, 02:18
Medlem
Jazkers avatar
Citat:
Du kommer inte ut ur Carspects hall utan minst en tvåa. De gör det för att ha en chans att få in mer pengar.
Vet av egen erfarenhet.
Ett år fick jag tvåa för att "lyset fram pekade något för mycket ner i backen"...? Åkte till annan bes.station och då vart det godkänt.
Förra året sa de att "en broms ligger på för mycket vid körning"... åkte till annan besiktning där bilen blev godkänd.
Så åk inte till Carspect.

Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Carspect, som tycker att jag ska besiktigas bilen 2 ggr om året...

På Carspect har jag besiktigat tre hojar och två vilar, varav ett med dragkrok, senaste året utan anmärkning. Inte ens verkstäderna hittar några problem.

Edit: Avregleringen är skit.
Senast redigerad av Jazker 2025-12-20 kl. 02:19. Anledning: Tillägg om avregleringnen
Citera
2025-12-20, 03:20
Medlem
Avregleringen var det största misstaget. Oavsett om det gällde bilbesiktning/bilprovning eller svenska apotek.
Citera
2025-12-20, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedclub
Avregleringen var det största misstaget. Oavsett om det gällde bilbesiktning/bilprovning eller svenska apotek.
Instämmer till fullo!
Inte bara att det blivit dyrare att besikta bilen.
Vinsten, som vuxit, förs utomlands.
Såvitt jag vet så säkerställs inte kvalitén på besiktningarna längre, emedan ASB:s besikningsskola lagts ner.

Vi har dom politiker vi förtjänar/har röstat fram.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in