Citat:
Ursprungligen postat av
Otis.P.Jivefunk
Kamrater!
Det drar ihop sig inför kontrollbesiktning och senaste månaden har man överrösts med utskick på ”bästa pris kompis” från alla företag. Både via snigelpost, epost, och sms. Har aldrig blivit så överröst som i år.
Jag har sugit på karamellen och bara samlad allt på hög, men så idag tänkte jag att jag nog ändå ska kika runt och se vad man kan komma ner till för priser (jag har ändå två månader på mig så det är ingen panik). Jag tog fram lappen med det bästa erbjudandet för tillfället som råkade vara på Carspect och surfade in på deras sida.
Det första som slår mig är att man ej längre kan gå in och kika på lediga tider utan att först ange reg.nummer + ev erbjudande/kod. Redan här osar det fiffel och båg. Detta säger mig en sak - de vill ”låsa in” kunden genom att kolla vilka erbjudande som gått ut till hen, de vill kolla hur lång tid kund har på sig innan det blir körförbud (desperata människor kan man blåsa lättare), plus säkert en massa annat som kanske att jämföra vad konkurrenterna tar just för stunden, mm. Allt för att kunna suga ut precis så mycket pengar som går ur den stackars konsumenten.
Men den verkliga hustlen upptäckte jag efter en stund när jag höll på att jämföra priser mellan olika företag. Först tyckte jag nämligen det kändes ovanligt dyrt. Billigaste priset jag kunde hitta var 479kr, och jag är van att betala 300-nåntingnånting. Så jag tog ingen tid utan gick in på en annan firma för att kika där, under denna tid blev jag utloggad på Carspect.
Jag hittade inget bättre pris på det stället, blev irriterad och tänkte fuck it så jag gick tillbaka till Carspect för att ta nått där. Då hade jag som sagt blivit utloggad under tiden, irritationen växte, jag knappade in regnummer igen plus erbjudandekod osv - och nu finns det plötsligt en massa tider för 439kr. Vad är det här för griseri!
Gjorde samma sak en gång till, och nu var det ännu billigare. Nu finns det en hel del priser som börjar på 399kr. Nu tog jag en tid, jag orkade inte hålla på längre - men det skulle inte förvåna mig alls om man kunde få ner priset ännu mer.
Detta säger mig att det som besiktningsföretagen sysslar med inte är annat än fiffel och båg, bluff och scam. Har besiktningsbranschen blivit som den smutsiga resebranschen där priserna styrs genom algoritmer som analyserar dig och din surfhistorik, och sätter priserna lite hipp som happ efter det? Har ni upptäckt detta och testat? I så fall hur lågt har ni kommit ned.
Fy fan vad jag hatar att besikta.
Du ser uppenbarligen inte nyttan av bilbesiktning.
Kanonbra att någon kontrollerar bilen och jag uppskattar mycket en bra tekniker.
Vid broms test får man direkt en bra indikation på om brosmarna mår bra. Jäkligt viktigt om man behöver göra en kraftig inbromsning vid en situation i trafiken att de drar jämt.
SÅ besiktning anser jag är viktig redan på relativt ny bil.
Min bil har gått en del nu och börjat komma till åren och jäkligt bra med en tekniker som kan berätta om eventuella saker att se upp med.
Dock finns det inte så mycket på den bilen jag har som lyckligtvis är en av Volvos bäst byggda bil.
Däck fixar de flesta att se om de börjar ta slut men bromsar kan vara svårare.
Men jaga inte pris utan kvalitet.
Det är ju en del av din säkerhet och övriga trafikanter.