2025-12-02, 07:49
Medlem
RAKA-KORTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojlkloi
Jag älskade Jocke jätte jättemycket . Säger man inte älskar som mamma
Älskade är dåtid, alltså att hon inte älskar honom längre, vilket jag tror alla kan förstå, att det är svårt att älska någon som Jocke. Varför tror du han behövde nöja sig med Jonna?
Citera
2025-12-02, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggvind
Tycker inte att familjen Bergs version av vad som hänt är trovärdiga. De försöker få det att framstå som att de var en helt funktionell familj när Jocke var barn. Mamman erkänner missbruk efter att Jocke flyttat ut, men ändå så försöker de försköna hur allt var var i deras relation när han var vuxen. Bröderna försvarar sina föräldrar och har (hittills) inte nämnt eller erkänt att de växt upp under dysfunktionella förhållanden. Det största beviset för att något inte stått rätt till i familjen är ju allas liv idag. Det är sorgligt.

Grejen är ju att Jocke utåtagerande berodde på både arv och miljö. Att mamman ens kan säga "jag älskade honom" om sitt eget barn säger så mycket om hur hon är som människa. Det är vidrigt.

detta ständiga förnekandet. det är svart på vitt. joakim ljuger. det han säger har aldrig hänt. det fanns inte några droger.
Citera
2025-12-02, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Så Jocke hade en fungerande relation med mamman som vuxen, gick ofta dit och åt mat….

Säger mamman ja. Vad säger jocke om det? Var längesen jag läste böckerna så kan inte referera till om han sagt det
Citera
2025-12-02, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJE
Varför är det så svårt att se vilken problematik som beskrivs i dokumentären? Varför dessa skygglappar ?

Avsnitt 1 gick ut på att:
1 J säger säger att han har stöd av det han uppger i boken i sina papper från Soc och BUP?
2 BGB konfronterar honom med att det inte stämmer!

Hela ifrågasättandet handlar om just punkt 1 och 2. BGB säger tydligt att han inte kan avgöra vilka händelser som skett eller inte skett men att det INTE styrks i några papper

Det som förklarar hans minnesbilder är att beteendet kommer från arv och miljö. Hans uppfattning av hur händelser skett är utifrån hans perspektiv, eftersom att han har autism så tog han mammans ord väldigt subjektivt. Hans beteenden gör det rätt så tydligt att han levde i kaos. Han utsattes för stress. Soc själva såg inte mammans missbruk - men det betyder inte att hon inte missbrukade. Journalerna utgår från kompetensen och kunskapen som BUP/Soc hade på 90-talet. Om han växt upp under omständigheter där han kunnat få stöd för att hantera sina känslor, om han sluppit undan stress osv. så hade det sett annorlunda ut.

TLDR;
Barn med autism tar vad som sägs bokstavligt. Det förklarar hans upplevelser.
Citera
2025-12-02, 08:01
Medlem
Dayum! Så inga belägg från myndigheter att det som hänt hänt. Har han hittat på egna soc papper?
Citera
2025-12-02, 08:03
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Jag tror inte på svt's dokumentär, det luktar avundssjuka lång väg, publik service tål inte framgångsrika män som går sina egna vägar, Jocke är en så kallad "self-made man", och det sticker i deras ögon.

Sedan tror jag att "dokumentären" manipulerar Jockes gamla blog. Visst att han kunde vara lite fräck på den tiden, men inte en chans att han skulle ha skrivit om negerrunk som SVT påstår. Så rasistiskt och äckligt tror jag inte Jocke någonsin skulle uttrycka sig!

Sedan undrar jag om det verkligen stämmer att han nästan dagligen besökte familjen som vuxen när de bodde grannar, varför skulle han ha gjort det med tanke på hur han upplevde sig behandlad av dem, framförallt sin mamma då? Doesn't make sense.

Känns som "dokumentären" HATET vill misskreditera Jocke, snarare än att leverera någon slags sanning. Vill dock säga att jag sympatiserar med mamma Annika ändå, man märker att hon är vänligt sinnad (när hon inte är påverkad av tabletter).
Citera
2025-12-02, 08:05
Medlem
RAKA-KORTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loversingame
Dayum! Så inga belägg från myndigheter att det som hänt hänt. Har han hittat på egna soc papper?
Allt pekar på att Flashback hade rätt från början - Jocke har hittat på avskyvärda saker och hänvisat till sekretessbelagda uppgifter så att inget har kunnat bekräftats. Nu har en riktig journalist kollat på dom sekretessbelagda uppgifterna och bekräftat att Flashback hade rätt, att allt var påhittat.
Citera
2025-12-02, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggvind
Det som förklarar hans minnesbilder är att beteendet kommer från arv och miljö. Hans uppfattning av hur händelser skett är utifrån hans perspektiv, eftersom att han har autism så tog han mammans ord väldigt subjektivt. Hans beteenden gör det rätt så tydligt att han levde i kaos. Han utsattes för stress. Soc själva såg inte mammans missbruk - men det betyder inte att hon inte missbrukade. Journalerna utgår från kompetensen och kunskapen som BUP/Soc hade på 90-talet. Om han växt upp under omständigheter där han kunnat få stöd för att hantera sina känslor, om han sluppit undan stress osv. så hade det sett annorlunda ut.

TLDR;
Barn med autism tar vad som sägs bokstavligt. Det förklarar hans upplevelser.

Återigen, det är totalt ointressant. Det som är intressant är att det hävdas att de påstådda övergreppen finns dokumenterade i alla "papper" vilket verkar visa sig inte vara sant. Tänk om alla bara kunde hålla sig till det
Citera
2025-12-02, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Jag tror inte på svt's dokumentär, det luktar avundssjuka lång väg, publik service tål inte framgångsrika män som går sina egna vägar, Jocke är en så kallad "self-made man", och det sticker i deras ögon.

Sedan tror jag att "dokumentären" manipulerar Jockes gamla blog. Visst att han kunde vara lite fräck på den tiden, men inte en chans att han skulle ha skrivit om negerrunk som SVT påstår. Så rasistiskt och äckligt tror jag inte Jocke någonsin skulle uttrycka sig!

Sedan undrar jag om det verkligen stämmer att han nästan dagligen besökte familjen som vuxen när de bodde grannar, varför skulle han ha gjort det med tanke på hur han upplevde sig behandlad av dem, framförallt sin mamma då? Doesn't make sense.

Känns som "dokumentären" HATET vill misskreditera Jocke, snarare än att leverera någon slags sanning. Vill dock säga att jag sympatiserar med mamma Annika ändå, man märker att hon är vänligt sinnad (när hon inte är påverkad av tabletter).

Ojojoj att Jocke sagt negerrunk är milda saker han sagt !! Du har då ingen koll på vad han gjort förr märker jag. Svt ljuger inte. Svt tar fram bevis. Bevis att det inte finns bevis för de Jocke säger att det finns bevis för.
Citera
2025-12-02, 08:09
Medlem
Bra att han är avslöjad. Det har ju lyst bluffare om den här pajasen i alla tider.
Citera
Medlem
Brukar inte kommentera här, men fy fan vad svt borde skämmas. Vilken förnedring mot ALLA barn som råkat illa ut och där men inte kan "bevisa". Har man ens gjort en riskanalys på hur detta kan påverkar ungdomar som råkar illa ut hemma och ser detta?? Fy fy fy, aldrig mer SVT
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jojlkloi
Jag älskade Jocke jätte jättemycket . Säger man inte älskar som mamma
Hon använder alla verb i preteritum i alla synkar när hon beskriver Jocke som barn.

Avsnittet handlar om barndomen (mest), intervjuaren ställer givetvis frågor till synkarna
"Hur kände du för Joakim på den tiden?"
"Hur var Joakim som barn?"
"Hur gammal var Joakim när han började må dåligt?"
"Hade Jocke en nära relation med nåt av syskonen?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här