2025-12-02, 08:09
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Jag tror inte på svt's dokumentär, det luktar avundssjuka lång väg, publik service tål inte framgångsrika män som går sina egna vägar, Jocke är en så kallad "self-made man", och det sticker i deras ögon.

Sedan tror jag att "dokumentären" manipulerar Jockes gamla blog. Visst att han kunde vara lite fräck på den tiden, men inte en chans att han skulle ha skrivit om negerrunk som SVT påstår. Så rasistiskt och äckligt tror jag inte Jocke någonsin skulle uttrycka sig!

Sedan undrar jag om det verkligen stämmer att han nästan dagligen besökte familjen som vuxen när de bodde grannar, varför skulle han ha gjort det med tanke på hur han upplevde sig behandlad av dem, framförallt sin mamma då? Doesn't make sense.

Känns som "dokumentären" HATET vill misskreditera Jocke, snarare än att leverera någon slags sanning. Vill dock säga att jag sympatiserar med mamma Annika ändå, man märker att hon är vänligt sinnad (när hon inte är påverkad av tabletter).

Det fetade är ren bullshit. Det vet du o det vet jag. Det vet alla som följde honom med avsmak under den här tiden. Jag hade barn i en ålder som tyckte att han var "häftig" under en period så det blev många samtal om hans problematiska beteende.
Citera
2025-12-02, 08:10
Medlem
kaktusplastiks avatar
Har inte haft så bra koll på Jockiboi men såg nu Dokument inifrån. Verkar som att Joakim ser sitt eget urflippade beteende som nåt slags bevis på att mamman måste ha varit våldsam.

Sen vill jag också tillägga att falska minnen är extremt vanligt. Han kanske ljög om detta från början men har nu ”cementerat” minnena i sig själv. Läs om falska minnen och hur lätt de kan kännas verkliga: https://fof.se/artikel/2017/2/sa-latt-skapas-falska-minnen/

Tycker synd om Annika, hon har verkligen utmålats som en galning…
Citera
2025-12-02, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Jag tror inte på svt's dokumentär, det luktar avundssjuka lång väg, publik service tål inte framgångsrika män som går sina egna vägar, Jocke är en så kallad "self-made man", och det sticker i deras ögon.

Sedan tror jag att "dokumentären" manipulerar Jockes gamla blog. Visst att han kunde vara lite fräck på den tiden, men inte en chans att han skulle ha skrivit om negerrunk som SVT påstår. Så rasistiskt och äckligt tror jag inte Jocke någonsin skulle uttrycka sig!

Sedan undrar jag om det verkligen stämmer att han nästan dagligen besökte familjen som vuxen när de bodde grannar, varför skulle han ha gjort det med tanke på hur han upplevde sig behandlad av dem, framförallt sin mamma då? Doesn't make sense.

Känns som "dokumentären" HATET vill misskreditera Jocke, snarare än att leverera någon slags sanning. Vill dock säga att jag sympatiserar med mamma Annika ändå, man märker att hon är vänligt sinnad (när hon inte är påverkad av tabletter).

Hur kan man skjuta så över målet som du gör?
Det handlar om att boken bygger på upplevelser som enligt J styrks i alla "papper" vilket vi idag sett visar sig inte vara sant. Det är problematiken!
Citera
2025-12-02, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggvind
Tycker inte att familjen Bergs version av vad som hänt är trovärdiga. De försöker få det att framstå som att de var en helt funktionell familj när Jocke var barn. Mamman erkänner missbruk efter att Jocke flyttat ut, men ändå så försöker de försköna hur allt var var i deras relation när han var vuxen. Bröderna försvarar sina föräldrar och har (hittills) inte nämnt eller erkänt att de växt upp under dysfunktionella förhållanden. Det största beviset för att något inte stått rätt till i familjen är ju allas liv idag. Det är sorgligt.

Grejen är ju att Jocke utåtagerande berodde på både arv och miljö. Att mamman ens kan säga "jag älskade honom" om sitt eget barn säger så mycket om hur hon är som människa. Det är vidrigt.

Efter allt Jocke gjort emot dom är det väl ganska förståeligt?
Citera
2025-12-02, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheyCallMeTK
Säger mamman ja. Vad säger jocke om det? Var längesen jag läste böckerna så kan inte referera till om han sagt det
Det vet alla som kände till honom på den tiden. Även 400Ben skrev om det.
Citera
2025-12-02, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fysik34
Brukar inte kommentera här, men fy fan vad svt borde skämmas. Vilken förnedring mot ALLA barn som råkat illa ut och där men inte kan "bevisa". Har man ens gjort en riskanalys på hur detta kan påverkar ungdomar som råkar illa ut hemma och ser detta?? Fy fy fy, aldrig mer SVT

Barn? Jocke var över 30 år när han kom på detta!
Citera
2025-12-02, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fysik34
Brukar inte kommentera här, men fy fan vad svt borde skämmas. Vilken förnedring mot ALLA barn som råkat illa ut och där men inte kan "bevisa". Har man ens gjort en riskanalys på hur detta kan påverkar ungdomar som råkar illa ut hemma och ser detta?? Fy fy fy, aldrig mer SVT

Du är verkligen inte med i matchen, på vilket sätt utsätter detta barn?
Dokumentären handlar om att J hävdat att hans upplevelser stöds i papper, det har han fått alla oss att tro. Men nu visar det sig att så inte är fallet. Finns inga stöd för hans uppgifter i alla "papper". Det är precis det som är problematiken!
Citera
2025-12-02, 08:18
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Har inte haft så bra koll på Jockiboi men såg nu Dokument inifrån. Verkar som att Joakim ser sitt eget urflippade beteende som nåt slags bevis på att mamman måste ha varit våldsam.

Sen vill jag också tillägga att falska minnen är extremt vanligt. Han kanske ljög om detta från början men har nu ”cementerat” minnena i sig själv. Läs om falska minnen och hur lätt de kan kännas verkliga: https://fof.se/artikel/2017/2/sa-latt-skapas-falska-minnen/

Tycker synd om Annika, hon har verkligen utmålats som en galning…

Jag ser fortfarande fram emot (enormt mycket!) att JL desperat googlar efter en minnesexpert o hamnar hos SÅC...
Ett, tu, tre så har han antingen erkänt ett antal mord han själv begått eller så börjar han snacka om att mamman hade lik i garaget...
Citera
2025-12-02, 08:21
Medlem
Citat:
Det som förklarar hans minnesbilder är att beteendet kommer från arv och miljö. Hans uppfattning av hur händelser skett är utifrån hans perspektiv, eftersom att han har autism så tog han mammans ord väldigt subjektivt. Hans beteenden gör det rätt så tydligt att han levde i kaos. Han utsattes för stress. Soc själva såg inte mammans missbruk - men det betyder inte att hon inte missbrukade. Journalerna utgår från kompetensen och kunskapen som BUP/Soc hade på 90-talet. Om han växt upp under omständigheter där han kunnat få stöd för att hantera sina känslor, om han sluppit undan stress osv. så hade det sett annorlunda ut.

TLDR;
Barn med autism tar vad som sägs bokstavligt. Det förklarar hans upplevelser.
Du har missat det viktiga, det viktiga är inte hans upplevelser eller "minnen".

Det handlar om att Joakim gång på gång ljuger. Han säger varje gång han pratar om händelserna att det finns bevis, att man inte ena kan ifrågasätta honom, för att alla händelser han beskriver finns dokumenterade i hans papper.

Han ljuger systematiskt om extremt spektakulära händelser och hävdar att det finns konkreta bevis för det,det är poängen.
Citera
2025-12-02, 08:22
Medlem
Citat:
Det som förklarar hans minnesbilder är att beteendet kommer från arv och miljö. Hans uppfattning av hur händelser skett är utifrån hans perspektiv, eftersom att han har autism så tog han mammans ord väldigt subjektivt. Hans beteenden gör det rätt så tydligt att han levde i kaos. Han utsattes för stress. Soc själva såg inte mammans missbruk - men det betyder inte att hon inte missbrukade. Journalerna utgår från kompetensen och kunskapen som BUP/Soc hade på 90-talet. Om han växt upp under omständigheter där han kunnat få stöd för att hantera sina känslor, om han sluppit undan stress osv. så hade det sett annorlunda ut.

TLDR;
Barn med autism tar vad som sägs bokstavligt. Det förklarar hans upplevelser.

Det handlar om att Joakim gång på gång ljuger. Han säger varje gång han pratar om händelserna att det finns bevis, att man inte ena kan ifrågasätta honom, för att alla händelser han beskriver finns dokumenterade i hans papper.

Han ljuger systematiskt om extremt spektakulära händelser och hävdar att det finns konkreta bevis för det, det är poängen.
Senast redigerad av Pallal 2025-12-02 kl. 09:05.
Citera
2025-12-02, 08:22
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallal

Han ljuger systematiskt om extremt spektakulära händelser och hävdar att det finns konkreta bevis för det,det är poängen.

Yes. Bevisbördan ligger hos den som påstår något, inte hos de som hävdar motsatsen.
Citera
2025-12-02, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallal

Han ljuger systematiskt om extremt spektakulära händelser och hävdar att det finns konkreta bevis för det,det är poängen. Han har alltid haft en extremt livlig fantasi, eventuellt mytomani.

+1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in