2025-12-02, 07:21
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggvind
Att mamman ens kan säga "jag älskade honom" om sitt eget barn säger så mycket om hur hon är som människa. Det är vidrigt.

Vad menar du med det här sista? Kan du förtydliga? Jag har inte sett dokumentären.
Citera
2025-12-02, 07:22
Medlem
Hoppsan...
Det var dock inte fullt så illa som Jocke och hans anhängare utmålat det som. ( i det här avsnittet iaf)
Däremot kan jag tänka mig att ångesten som rivit runt i Jocke sista tiden varit på en extremt hög nivå.
Fosterställning i klädkammaren?
För någon som är van att kunna styra det mesta till sin fördel och kunna strika ner allt som inte passar måste det här varit riktigt tufft.
Svårt att strika Svt

Bra att mamma Annika äntligen får höras och kan få lite upprättelse
Citera
2025-12-02, 07:25
Medlem
knark-kungens avatar
Idag började det spricka rejält i imperiumet Jockeboy.

Har sagt från dag ett att han är full av skit. Fattar verkligen inte hur så många kunde tro hans lögner.

Fint att mamman äntligen får tala ut, hon verkar vara en väldigt varm och kärleksfull människa.
Citera
2025-12-02, 07:25
Medlem
Nejellervas avatar
Citat:
Tycker inte att familjen Bergs version av vad som hänt är trovärdiga. De försöker få det att framstå som att de var en helt funktionell familj när Jocke var barn. Mamman erkänner missbruk efter att Jocke flyttat ut, men ändå så försöker de försköna hur allt var var i deras relation när han var vuxen. Bröderna försvarar sina föräldrar och har (hittills) inte nämnt eller erkänt att de växt upp under dysfunktionella förhållanden. Det största beviset för att något inte stått rätt till i familjen är ju allas liv idag. Det är sorgligt.

Grejen är ju att Jocke utåtagerande berodde på både arv och miljö. Att mamman ens kan säga "jag älskade honom" om sitt eget barn säger så mycket om hur hon är som människa. Det är vidrigt.

Ville stänga av så många gånger men kämpade igenom. Tycker så synd om Joakim, har var ett barn i behov av hjälp och hans mamma ville inte kämpa för honom. Att ”farmorn” säger jag var där och vet vad som hände, fast gör hon det? Man kan leva i samma familj utan att veta allt vad som händer. Det finns inga bevis på att mamman inte skulle ett skulle ha haft ett missbruk redan då, men det finns ett mönster som man absolut borde ta i beaktning här. Tycker Bosse gjort en okej dokumentär men samtidigt känns han är färgad att han letar efter något som inte finns. Kräks på familjen Berg, kräks!
Citera
2025-12-02, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad menar du med det här sista? Kan du förtydliga? Jag har inte sett dokumentären.

Hon pratade om Jocke som barn. Hon älskade Jocke. Hon använder alltså preterium. Hur kan en förälder sluta älska sitt barn? Det säger rätt så mycket.
Citera
2025-12-02, 07:30
Medlem
STALK3Rs avatar
Citat:
Hon pratade om Jocke som barn. Hon älskade Jocke. Hon använder alltså preterium. Hur kan en förälder sluta älska sitt barn? Det säger rätt så mycket.

Om det är som SVT och mamman påstår är det väl inte så konstigt att mamman inte tycker om Jocke längre? Hon har blivit uthängd på sociala medier, i intervjuer, i en bok, fått hatdrev mot sig etc. Det är väl i sådant fall rätt självklart att hon inte tycker om Jocke längre?
Citera
2025-12-02, 07:32
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:

Du kanske övertolkar henne? Hon kanske använder dåtid eftersom de talar om en tid som ligger 30+ år tillbaka i tiden. Hon har ingen kontakt med sonen idag och har inte haft på många år.
Citera
2025-12-02, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nejellerva
Ville stänga av så många gånger men kämpade igenom. Tycker så synd om Joakim, har var ett barn i behov av hjälp och hans mamma ville inte kämpa för honom. Att ”farmorn” säger jag var där och vet vad som hände, fast gör hon det? Man kan leva i samma familj utan att veta allt vad som händer. Det finns inga bevis på att mamman inte skulle ett skulle ha haft ett missbruk redan då, men det finns ett mönster som man absolut borde ta i beaktning här. Tycker Bosse gjort en okej dokumentär men samtidigt känns han är färgad att han letar efter något som inte finns. Kräks på familjen Berg, kräks!

Ja, precis. Det var massor av försvarstal som egentligen var tomma ord. Hur agerade alla vuxna just vid Jockes utbrott? Hur blev han egentligen bemött? Farmorn berättar att hon såg att han var utåtagerande, men problemet här är ju att det var de vuxnas ansvar att hjälpa Joakim. Det är så tydligt att det brast en hel del hos de vuxna.
Citera
2025-12-02, 07:35
Medlem
Citat:

Sjuk tolkning av dig. Dom pratar om dåtid, vad hon kände vid den tidpunkten precis du skriver!

Gillade du ravioli som barn?
Ja, jag älskade ravioli!

Gillar du ravioli som vuxen?
Ja, jag älskar ravioli!
Citera
2025-12-02, 07:37
Medlem
laakuus avatar
Har nu sett dokumentären, det är väl bra att det ger en nyanserad bild av läget.
För det är ju lite väl viktat åt det ena hållet sedan tidigare, då J når ut till en större publik samt ägt narrativet under en så pass lång tid. Det finns ju som så ofta två sidor av myntet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Idag började det spricka rejält i imperiumet Jockeboy.

Har sagt från dag ett att han är full av skit. Fattar verkligen inte hur så många kunde tro hans lögner.

Fint att mamman äntligen får tala ut, hon verkar vara en väldigt varm och kärleksfull människa.
Möjligheten finns att båda är fulla av skit, så pass många år senare. Men miljonerna via sociala medier talar knappast till hans fördel.
Citera
Medlem
jojlklois avatar
Jag älskade Jocke jätte jättemycket . Säger man inte älskar som mamma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in